KE przyjrzy się konkurencji w rozwijającym się sektorze internetu rzeczy

Autor: PAP 16 lipca 2020 15:26

Komisja Europejska rozpoczęła w czwartek badanie sektorowe dotyczące konsumenckiego internetu rzeczy. Obejmie ono m.in. inteligentne zegarki, opaski fitness, a także podłączone do sieci urządzenia konsumenckie, takie jak telewizory cyfrowe czy interaktywne głośniki.

"Na podstawie odpowiedzi od firm na wiosnę przyszłego roku chcemy przygotować wstępny raport w tej sprawie. Rezultat badania pomoże nam wskazać miejsca, w których blokowana jest konkurencja" - mówiła na konferencji prasowej w Brukseli wiceszefowa KE Margrethe Vestager.

Komisja uważa, że mimo wczesnego etapu rozwoju sektora produktów i usług internetu rzeczy w UE już teraz są przesłanki wskazujące na to, że niektóre praktyki stosowane przez przedsiębiorstwa mogą zakłócać konkurencję pod względem strukturalnym. Chodzi m.in. o ograniczenia dostępu do danych oraz interoperacyjności (czyli współdziałania jednych urządzeń z innymi), a także określone formy faworyzowania własnych produktów lub usług.

Badanie obejmie m.in. podłączone do sieci urządzenia konsumenckie wykorzystywane w tzw. inteligentnym domu, takie jak lodówki, pralki, telewizja hybrydowa, inteligentne głośniki i systemy oświetlenia. Nie we wszystkich krajach takie rozwiązania trafiły już pod strzechę, ale np. Alexa Amazona, czyli niewielki głośnik pełniący funkcję asystenta wykorzystującego sztuczną inteligencję, zdobywa serca konsumentów na Zachodzie.

Analiza KE ma pozwolić zebrać informacje na temat usług dostępnych za pośrednictwem takich urządzeń, np. transmisji strumieniowej muzyki i wideo, oraz na temat asystentów głosowych wykorzystywanych na potrzeby dostępu do nich.

"Uważamy asystentów głosowych za łącznik między nami jako konsumentami a produktami i usługami. Gdy różne produkty są podłączone do internetu i mogą być kontrolowane z odległości, nie poprzez ekran, ale właśnie przez asystenta głosowego, to zmienia sposób interakcji. Zaczęliśmy od dużych ekranów, które mogą pokazać wiele szczegółów, by przejść do coraz mniejszych i mniejszych ekranów, które pokazywały ograniczony wybór, ale wciąż wybór. Można przewinąć na nich ofertę i zdecydować się na coś w swoim czasie. Asystenta głosowego trzeba słuchać bardzo uważnie i wciąż jest pytanie, czy zostanie nam przedstawiona oferta, w której będziemy mogli wybrać" - tłumaczyła Vestager.

Jeżeli po przeanalizowaniu wyników badania Komisja uzna, że są konkretne naruszenia zasad konkurencji, może wszcząć dochodzenia, by zapewnić przestrzegania przepisów unijnych mających na celu walkę z nadużywaniem pozycji dominującej.

W najbliższych tygodniach Komisja wyśle wnioski o udzielenie informacji do różnych podmiotów aktywnych w sektorze internetu rzeczy w całej UE. Mogą to być na przykład producenci urządzeń inteligentnych, twórcy oprogramowania i powiązani usługodawcy. Na mocy unijnych zasad ochrony konkurencji Komisja może zażądać od nich informacji, dokumentów lub oświadczeń.

Bruksela spodziewa się, że opublikuje wstępne sprawozdanie z odpowiedzi w ramach konsultacji na wiosnę 2021 r. Sprawozdanie końcowe zostanie opublikowane latem 2022 r.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6511
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    2,99

  • Śr

    2,74

  • Min

    2,39

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.