PARTNER PORTALU

Kiedyś dyskontoza. Dziś paczkomatoza. Co dalej?

Autor: Adrian Ołdak 29 marca 2021 08:42

Kiedyś dyskontoza. Dziś paczkomatoza. Co dalej? fot. shutterstock, e-konsumenci lubią odbierać w paczkomatach

Automaty paczkowe wyrastają jak grzyby po deszczu. Tak jak kiedyś sklepy z żółtą fasadą. Co łączy te dwa zjawiska? Dynamiczny rozwój i obawy, że potrzeba rynku wygra z potrzebą estetyki. Paczkomatów jest w Polsce już kilkanaście tysięcy. A każdy tydzień przynosi informację o kolejnych. Mają licznych zwolenników, ale ostatnio ujawnili się także ludzie obawiający się, jak to sami określili, „paczkomatozy”. Czy mają rację? Czy w Polsce zbliżamy się do przesycenia rynku?

Nasi rozmówcy są jednoznaczni w ocenie, że mimo dużej liczby automatów paczkowych w Polsce już działających (1/5 europejskiego potencjału) i tych planowanych, rynek nadal jest bardzo chłonny. Klienci po prostu lubią ten sposób odbioru i nadawania paczek. Bez wątpienia paczkomaty dają też zysk ekologiczny w postaci mniejszej emisji CO2 generowanej przy dostawie przesyłek.
Różnice pojawiają się w ocenie tego, jak ma wyglądać sieć. Czy ma być publiczna, z maszynami współdzielonymi, czy też automaty, jak teraz, mają być przypisane do pojedynczej firmy kurierskiej?

Głośno o sprawie zrobiło się w grudniu 2020 r., gdy na wrocławskim Biskupinie InPost postawił mierzący około 12 metrów paczkomat, bardziej przypominający mur nie do sforsowania niż urządzenie służące do dystrybucji przesyłek. Jak doniosły lokalne media, miejscowi szybko nazwali go „Godzillą” - od imienia legendarnego japońskiego jaszczura-giganta, a miejski konserwator zabytków wydał decyzję o usunięciu urządzenia.

W tym samym miesiącu Miasto Jest Nasze - najbardziej znana polska organizacja z grona tzw. ruchów miejskich - opublikowało raport pt. „Dzika logistyka miejska. Co zrobić, aby e-commerce nie zrujnował nam życia i nie zniszczył naszych miast”, w którym postuluje, najogólniej rzecz biorąc, stworzenie publicznego systemu dostarczania paczek, z udziałem przesyłkomatów (ciekawy neologizm po tym, jak InPost zastrzegł sądownie słowo „paczkomat”), tramwajów towarowych i rowerów cargo.

Liczbę automatów paczkowych w Polsce można szacować na kilkanaście tysięcy.

- Zdecydowanym liderem jest tu InPost, który ma obecnie 11 tys. paczkomatów. Jednak inni duzi gracze rynku e-commerce też dawno już dostrzegli, że ta forma odbierania (i nadawania) przesyłek jest szczególnie atrakcyjna dla konsumentów - mówi Marta Cudziło, kierownik Centrum Logistyki w Łukasiewiczu - Instytucie Logistyki i Magazynowania w Poznaniu. - Sieć maszyn paczkowych chce rozwijać również Allegro, podając informację o uruchomieniu 3 tys. urządzeń paczkowych w naszym kraju. Swoje plany w tym zakresie potwierdzają również inne marketplace’y: AliExpress oraz Amazon. Ten ostatni podpisał umowę z InPost na początku marca. Ambitne plany budowy sieci maszyn paczkowych ma PKN Orlen, który wchodząc na rynek usług kurierskich, zapowiedział postawienie 2 tys. urządzeń w ciągu najbliższych dwóch lat. Bardzo zbliżone ilościowo plany ma Poczta Polska. Również Żabka rozwija własne automaty nadawania i odbierania paczek lokowane w sklepach sieci i nazywane żabkomatami.

Nasi rozmówcy są jednoznaczni w ocenie, że mimo dużej liczby już działających w Polsce automatów paczkowych rynek nadal jest bardzo chłonny. Polacy przepadają bowiem za odbieraniem paczek z automatów. Raport „E-commerce in Europe in 2020” podaje, że 38 proc. naszych rodaków preferuje właśnie taki odbiór dostawy. Klienci chwaląc zalety maszyn paczkowych, wręcz domagają się ich rosnącej dostępności.


  • Ekolog 2021-03-29 22:15:15

    Proszę o konkretne dane, że paczkomaty zmniejszają emisję CO2. Dane, a nie bzdury Brzoski.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)





BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8437

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.