Klienci Amazona narażeni na nowe oszustwo

Jeśli otrzymasz telefon, którym przyjazny głos prosi o „zwolnienie tymczasowo zablokowanej płatności” lub „zainstalowanie oprogramowania do zdalnej obsługi”, najlepiej od razu się rozłączyć. Istnieje bowiem duże prawdopodobieństwo, że są to fałszywe telefony, które obecnie wykonywane są w imieniu Amazona. Amazon dzwoni tylko wtedy, gdy proszą go o to klienci.
Przestępcy podszywają się pod pracowników firmy wysyłkowej i udają, że wystąpił problem z zamówieniem.
- Powody wezwania w większości brzmią wiarygodnie, zwłaszcza jeśli faktycznie spodziewasz się paczki Amazon – mówi Thorsten Behrens z Watchlist Internet. - Istnieje ryzyko, że w dobrej wierze damy nabrać się na oszustwo „podszywania się” - dodaje.
„Jeśli udostępniłeś dane osobowe lub dotyczące płatności, natychmiast skontaktuj się z bankiem i opisz sprawę. Zainstalowane programy, które przestępcy mogą wykorzystać jako oprogramowanie szpiegowskie, należy natychmiast odinstalować, a następnie ponownie uruchomić komputer. Złóż też doniesienie na policję” – zaleca Watchlist Internet.

Czytaj więcej
Jak kupić zwroty z Amazona? Tego towaru są całe paletyAmazon radzi, jak unikać oszustw związanych z płatnościami
Warto chronić się przed oszustwami internetowymi dzięki umiejętnościom rozpoznawania i unikania prób oszustwa i tzw. phishingu.
W razie wątpliwości należy zwrócić się do nadawcy wiadomości z prośbą o wyjaśnienie powodu żądania zapłaty oraz bezpieczeństwa transakcji.
"Nigdy nie dokonuj płatności, jeśli nie masz pewności co do dokonywanej transakcji" - ostrzega Amazon.
Informuje, jak należy się zachowywać, aby uniknąć oszustw związanych z płatnościami:
- Nie kupuj od sprzedawcy, który prosi o płatność poza serwisem Amazon. Zweryfikowany sprzedawca z platformy marketplace nigdy nie sprzedaje przedmiotów poza serwisem Amazon.
- Nie wysyłaj pieniędzy (gotówką, przelewem, za pomocą usług Western Union, PayPal, MoneyGram itp.) do sprzedawcy, który twierdzi, że Amazon gwarantuje bezpieczeństwo transakcji i przy braku zadowolenia z twojej strony zwróci ci pieniądze za zakupiony przedmiot lub je przechowa.
- Nie płać za odbiór nagrody rzeczowej lub pieniężnej wygranej w loterii ani za obietnicę otrzymania dużej sumy pieniędzy.
- Nigdy nie dokonuj płatności na poczet gwarantowanej karty kredytowej ani pożyczki.
- Nie odpowiadaj na oferty internetowe ani telefoniczne, jeśli nie masz pewności co do ich uczciwości.
- Nigdy nie dokonuj płatności na rzecz osoby, której nie znasz lub której tożsamości nie jesteś w stanie zweryfikować.
- Nie odpowiadaj na wiadomości e-mail zawierające prośbę o podanie danych konta, jak adres e-mail i hasło. Amazon nigdy nie wysyła wiadomości e-mail ani SMS z prośbą o podanie danych osobowych.
Więcej informacji można znaleźć na stronie Identyfikowanie wiadomości e-mail z serwisu Amazon.

Czytaj więcej
Cyberataki skierowane w handel detaliczny