Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Kupujący online gotowi dopłacić za przesyłkę opakowaną ekologicznie

Polscy internauci kupujący online cechują się także większą świadomością podczas robienia codziennych zakupów. Znacznie częściej od osób nie kupujących w internecie sprawdzają, czy produkty spożywcze, które mają zamiar kupić, są ekologiczne oraz czytają etykiety. Są gotowi dopłacić także za opakowanie podczas wysyłki przyjazne środowisku – wynika z badania Green Generation 2021.
Reklama
  • Kupujący w internecie są znacznie bardziej świadomymi konsumentami.
  • Niemal jedna piąta badanych byłaby także skłonna dopłacić, aby sprzedawca zapakował produkty w opakowanie przyjazne środowisku.
  • Polscy konsumenci kupujący w Internecie często korzystają z możliwości zwrotu towaru, mimo, że wpływają one negatywnie na środowisko naturalne przez tworzenie śladu węglowego oraz generowanie kolejnych opakowań.

 Badanie zrealizowano przez Mobile Institute w kwietniu 2021 roku na grupie ponad 2000 internautów.

Ekologia w internecie

Polscy internauci kupujący online cechują się także większą świadomością podczas robienia codziennych zakupów. 26% tych badanych sprawdza, czy produkty spożywcze, które mają zamiar kupić, są ekologiczne oraz czyta etykiety produktów przed zakupem (dla porównania – robi tak tylko 8% osób, które nie kupują w Internecie).

Warto także zaznaczyć, że aż 23% e-kupujących zaopatruje się w produkty spożywcze w sklepach ekologicznych, a 19% wybiera eko-sklepy online. 31% konsumentów kupujących online deklaruje także, że chętniej kupią produkty czy usługi marki, która działa proekologicznie. Jest to zatem istotna informacja dla marek, które zastanawiają się nad wprowadzeniem bardziej ekologicznych działań – nie tylko zadbają o środowisko naturalne, ale też zyskają w oczach e-kupujących, którzy chętniej zakupią ich produkty i usługi.

Przykładem takiego działania może być Allegro, które z myślą o poszukujących ekologicznych i zrównoważonych produktów stworzyło platformę Allegro Naturalnie. Trafiają tu róznego rodzaju produkty: od naturalnych kosmetyków po produkty spożywcze, w tym odpowiednie dla wegan i wegetarian a nawet meble ogrodowe zrobione z materiałów recyklingowych. Niektóre z nich są certyfikowane m.in. znakami FairTrade, Ecolabel czy Rainforest Alliance.

E-konsumenci gotowi na droższe wysyłki

Ponad jedna czwarta konsumentów kupujących w sieci deklaruje, że są oni w stanie poczekać dłużej na przesyłkę, aby sprzedawca wysłał wszystkie produkty w jednej dostawie. Wśród nich, aż 55% wskazało, że mogliby poczekać nawet 5-7 dni. Niemal jedna piąta badanych byłaby także skłonna dopłacić, aby sprzedawca zapakował produkty w opakowanie przyjazne środowisku – bez użycia folii i reklamówek. 41% mogłoby dopłacić 1-2 zł do takiej przesyłki, a 29% już nawet 3-5 zł. 29% e-kupujących stanowią osoby, które są zdania, że w Polsce powinno zostać wprowadzone prawo zobowiązujące marki i sklepy sprzedające w sieci do dodatkowej opłaty za używanie wypełniaczy w paczkach.

Zwroty towarów

Bardzo istotną kwestią w kontekście ekologii są także zwroty do sklepów. Wpływają one negatywnie na środowisko naturalne przez tworzenie śladu węglowego oraz generowanie kolejnych opakowań. Jak pokazuje badanie „Co (u)gryzie e-commerce”? (z lutego 2021), 18% e-klientów przyznaje się do zwrotów, a kolejne 38% potwierdza, że często ma ochotę zacząć zwracać produkty i to rozważa. Aż 57% zwracających produkty oddaje je ze względu na nowe okazje zakupowe lub rozmyślenie się, czyli powody niezwiązane bezpośrednio z produktem. Natomiast 26% przyznaje się do zakupów różnych rozmiarów i kolorów od razu z myślą o zwrocie niepasujących.

Co w takim razie należy zrobić, aby przeciwdziałać tak częstym zwrotom produktów?

E-kupujący wskazują na różne czynniki, które mogą mieć na to wpływ. 40% wskazało na stosowanie obszernych i wyczerpujących opisów produktów, 37% na dokładne i szczegółowe zdjęcia produktowe, a 31% na podawanie szczegółowych i konkretnych wymiarów, przede wszystkim w przypadku kategorii odzieżowej.

- Polscy konsumenci kupujący w Internecie częściej niż pozostali badani zauważają różne nieekologiczne praktyki marek. Potwierdza to prawie 90% e-kupujących. Z drugiej strony, przyzwyczaili się do zwrotów jako oczywistego elementu, wręcz atutu e-commerce. Nie negując oczywiście prawa konsumentów do zwrócenia nie pasujących czy złej jakości produktów, warto pomyśleć o minimalizacji zwrotów wynikających z niemożności zweryfikowania przez konsumenta koloru, rozmiaru, czy innych ważnych cech produktu przy zakupie. Sami konsumenci wskazują na to, że lepsze opisy i zdjęcia byłyby bardzo pomocne i mogłyby znacząco wpłynąć na zmniejszenie liczby zwracanych produktów. Warto, aby marki wzięły ten aspekt pod uwagę, gdyż konsumenci nie tylko zauważają nieekologczne praktyki, ale większość oczekuje też, że to e-commerce jako najbardziej dynamiczny sektor gospodarki, a więc marki sprzedające w sieci, wyznaczą dobre praktyki w zakresie odpowiedzialnego, zielonego biznesu - mówi Katarzyna Czuchaj-Łagód, Dyrektor Zarządzająca Mobile Institute.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum