Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Livestreaming, zakupy antycypacyjne, rekomendacje - ekspert o trendach w e-sprzedaży

Sklepy internetowe różni od stacjonarnych przede wszystkim to, że kupujemy w nich na odległość, bez możliwości fizycznego dotknięcia danego produktu. By zniwelować tę różnicę, powstają nowe wirtualne przymierzalnie, a opisy i zdjęcia na stronach sklepów starają się jak najlepiej opisać stan faktyczny kupowanych produktów. Ale to nie wszystko. O nowych formach sprzedaży w e-commerce opowiada nam Artur Halik, Head of Sales na platformie sklepów internetowych Shoper.
Reklama

Dużą popularnością, zwłaszcza w branży odzieżowej, cieszą się sprzedażowe transmisje live. - Za oceanem już dawno temu popularne były w amerykańskiej telewizji transmisje live, w czasie których prezentowano nowy, atrakcyjny asortyment i zachęcano widzów do zakupów przez telefon. W Polsce taki format znany jest jako „telezakupy”, choć nigdy szał zakupów robionych przed ekranem i „na żywo” u nas jakoś specjalnie się nie przyjął. Aż do teraz. Największą popularnością transmisje live na Facebooku i live streamy sprzedażowe cieszyły się pod koniec w 2020 roku, w szczytowej fazie pandemii i zamkniętych sklepów stacjonarnych oraz galerii handlowych, ale taką sprzedaż na Facebooku i na żywo prowadziły już wcześniej właścicielki wielu butików. Pomysł na nie jest dość prosty: właściciel lub właścicielka sklepu uruchamia w telefonie, komputerze lub tablecie kamerę i na żywo, za pośrednictwem transmisji live, prezentuje sprzedawany asortyment. Dokładnie pokazuje, jakie ubrania lub dodatki sprzedaje, a oglądający mogą w czacie pod transmisją live pytać o ich ceny i szczegóły - mówi ekspert.

W sklepach odzieżowych, choć nie tylko w takich, wzrasta także popularność płatności odroczonych, pozwalających na spłatę towaru do 30 dni od dnia zakupów.

- Jest to o tyle wygodne np. dla klientów branży odzieżowej, że mogą zamówić dowolną liczbę produktów - np. spodni, sukienek, butów - a jeśli jakiś nie będzie pasować, spokojnie go odeślą. Z kolei w celu dokonywania zakupów jak najlepiej dopasowanych do naszych potrzeb i gustów, a więc uniknięcia procedury zwrotów, sklepy internetowe uruchamiają systemy rekomendacji, bazujące - tak jak w sklepach Shoper - na sztucznej inteligencji. Dzięki danym zebranym podczas wizyty klienta w sklepie internetowym, a następnie ich analizie, na stronie, która korzysta z tzw. systemu rekomendacji, wyświetlają się propozycje oraz zestawy produktów, które mogą go dodatkowo zainteresować oraz zwiększyć wartość koszyka zakupowego. Rekomendacje pracują w oparciu o zaawansowane algorytmy oraz machine learning, dzięki czemu analiza odbywa się w czasie rzeczywistym – system analizuje, co podoba się klientowi i na podstawie tych informacji proponuje najlepsze propozycje - wyjaśnia Artur Halik.

Zakupy antycypacyjne

W nowoczesnych e-sklepach wzrasta rola treści wideo - dla zobrazowania sprzedawanych produktów sklepy publikują na karcie produktów już nie tylko zdjęcia, ale filmy produktowe, pokazujące, jak dany towar może wyglądać w codziennym zastosowaniu.

- Na Zachodzie Amazon rusza z kolei z tzw. zakupami antycypacyjnymi. Chce przewidywać, co kupimy (z pomocą analizy naszych dotychczasowych wyborów, trendów wśród osób o podobnym profilu zakupowym i przy wsparciu sztucznej inteligencji) i z wyprzedzeniem wysyłać odpowiednie produkty do magazynu najbliższego naszemu miejscu zamieszkania. Dzięki temu będą gotowe do szybkiej wysyłki, kiedy już je kupimy - tłumaczy nasz rozmówca.

Do zyskujących popularność trendów w e-commerce można też zaliczyć zakupy subskrypcyjne, które mają sens, gdy zakup danego produktu ma dużą szansę powtórzyć się w niedalekiej przyszłości (tak jak np. w przypadku filtrów do wody czy karmy dla kota). - Regularne wizyty kuriera pozwalają też na wprowadzenie bardziej ekologicznych rozwiązań, takich jak odbiór pustych pojemników z tzw. dietą pudełkową lub po kapsułkach z kawą przy dostarczaniu kolejnych, co również jest coraz częściej spotykana praktyką w branży - dodaje ekspert.

Nowe kanały dotarcia do klientów

Firmy coraz częściej wykorzystują dzisiaj w tym celu media społecznościowe, które jeszcze kilka lat temu służyły głównie budowie wizerunku, nie bezpośredniej sprzedaży (tzw. social selling). - Przeciętny użytkownik spędza jednak dzisiaj ponad 3-4 godziny korzystając ze smartfona i 2 godziny na portalach społecznościowych. W tym celu choćby, sklepy internetowe chętniej wykorzystują funkcjonalności dostępne w obrębie social mediów, jak np. listy zakupowe czy oceny użytkowników na temat produktów, do rozwijania sprzedaży - mówi Artur Halik.

Przedstawiciel Shopera zwraca też uwagę na fakt, że konsumenci coraz aktywniej wykorzystują do zakupów nowe urządzenia, takie jak smart zegarek czy smart TV. - Jak wynika z badań rynkowych, jedynie 3% konsumentów mobilnych nie wykorzystuje posiadanego smartfona w kontekście zakupowym. Nawet jeśli jednak nie kupują bezpośrednio na nim, to przy jego pomocy poszukują informacji, opinii, inspiracji, porównują oferty, a także śledzą stan zamówienia. Coraz częściej bowiem klienci zaczynają proces zakupowy na jednym urządzeniu, a kończą na innym. W związku z tym niezwykle istotna staje się dzisiaj kwestia dostarczania im jednolitego doświadczenia zakupowego, niezależnie od kanału prowadzonej sprzedaży - podsumowuje nasz rozmówca.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.