Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Na rynku punktów odbioru zamówień wciąż jest dużo miejsca

Rynek automatów paczkowych stał się w ostatnim czasie atrakcyjny dla dużych podmiotów, jak Orlen, Allegro czy Alibaba, które chcą spróbować swoich sił. InPost, pionier i lider tego typu usług w Polsce, budował swoją pozycję przez lata, jednak najbliższe miesiące mogą przynieść wiele zmian. Rozmawiamy o tym z ekspertami.
Reklama

Zdaniem Marcina Rutkowskiego, Brand Operations Managera w merce.com, automaty paczkowe w jednym aspekcie mają dużo wspólnego z nieruchomościami - liczy się dobra lokalizacja.

- Niezależnie od loga na maszynie, klienci w pierwszej kolejności będą wybierać odbiór w optymalnym dla siebie miejscu. Prędzej czy później dojdziemy do takiego momentu, w którym ceny usługi będą na tyle zbliżone, że to lokalizacja będzie najważniejsza. I tutaj Poczta Polska oraz Orlen mają dużo atutów. Poczta Polska ma sporo placówek na osiedlach, w miastach i w centrach handlowych, a stacje benzynowe Orlenu mają infrastrukturę do szybkiego podjechania autem i odbioru paczki, gdzie np. w centrach miast nie zawsze jest to łatwe. Otwartym zagadnieniem jest współpraca podmiotów. Czy będziemy mieli do czynienia z sytuacja znaną z sieci komórkowych, w której różnie podmioty korzystają z różniej infrastruktury, a potem rozliczają się między sobą, czy raczej infrastruktura będzie traktowana jako core budowania przewagi konkurencyjnej danej marki? Na ten moment bliżej jest rynkowi do drugiego scenariusza - uważa ekspert.

- Wejście w biznes automatów paczkowych przez Orlen oraz drugą spółkę SP – Pocztę Polską – może zmienić ten rynek. Na pewno będzie większym udogodnieniem dla konsumentów – więcej punktów to większa wygoda dostawy. W tym rozwiązaniu widzę także inną potencjalną korzyść dla polskiej branży handlu elektronicznego. Poczta Polska obsługuje większość przesyłek spoza Unii Europejskiej, więc może dzięki temu będzie w stanie skuteczniej niż teraz kontrolować przesyłki, np. z Azji, pod kątem opłat celnych. Byłaby to korzyść dla polskiego e-handlu - dodaje prezes e-Izby, Patrycja Staniszewska.

Romans ze spożywką

Wyraźny trend na rynku, wzmocniony przez pandemię, to synergiczna współpraca pomiędzy firmami dostawczymi a popularnymi sklepami spożywczymi.

- Przykładem takiego biznesu z ostatniego czasu są sieci partnerskie tworzone przez operatorów takich jak DHL, a konkretnie ich POPy, które podpisują umowy z dostawcami przestrzeni, jak np. Żabka, dzięki czemu odbiór paczek możliwy jest nie tylko z ich własnych punktów, ale również z pobliskich sklepów. Otwarcie się na ten model biznesowy jest sytuacją win-win dla obu stron i rzeczywiście wykorzystuje mocne kompetencje każdego z partnerów - uważa Martyna Dudkiewicz.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.