Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Nielsen: Wygoda, oszczędność, asortyment to klucz do rozwoju e-commerce

Dalszy rozwój sprzedaży online FMCG zależy od wielu czynników, w tym między innymi od tego, jak na kluczowe potrzeby shopperów będą odpowiadać detaliści – ocenia Karolina Flaht-Soroka, ekspertka Nielsen. Wśród kluczowych czynników, które będą determinować rozwój e-commerce wymienia: wygodę, oszczędność czasu i pieniędzy oraz dobór asortymentu.
Reklama

Jej zdaniem, wygoda to umożliwienie korzystania z różnych form dostawy, form płatności, łatwość prowadzenia procesu decyzyjnego w sklepie online, na co duży wpływ na wygląd samych opakowań, etykiet, ale także filtry i architektura strony. Do tego należy dodać omnichanneling. – Trzy czwarte kupujących sięga po desktop w procesie zakupowym, ale urządzenia mobilne towarzyszą 42% shopperów w czasie procesu decyzyjnego – mówi Karolina Flaht-Soroka.

Oszczędność w znaczeniu niskich cen i promocji to czynnik, który silnie wpływa na decyzję o wyborze miejsca zakupu i jednocześnie bezpośrednio odwołuje się do uniwersalnego motywu korzystania z zakupów online czyli smart shoppingu.

Z kolei aspekt oszczędności czasu jest wielowymiarowy. - Odwołuje się on do możliwości elastycznego i niezależnego od godzin otwarcia sklepów motywu, ale także wskazuje na konieczność bardzo dobrego User Experience np. wirtualna półka, która jest zgodna z tym, jak po niej chce nawigować klient i jakie cechy produktu są dla niego kluczowe – tłumaczy ekspertka Nielsena.

Zwróciła ona uwagę, że badanie „wE-commerce 2020” pokazuje, jak ważny jest odpowiedni wybór asortymentu dostępnego online. - Czasami obserwujemy silne oczekiwanie wobec ogólnie szerokiego wyboru produktów (kosmetyki), a czasami aktualnie akceptowalny jest ograniczony asortyment, pod warunkiem dostępność ulubionych marek i produktów – mówi Karolina Flaht-Soroka.

- To wszystko prowadzi nas do wniosku, że e-commerce w FMCG stał się mocnym kanałem, kanałem niejednorodnym pod względem miejsc zakupów i kupowanych kategorii i związanych z nimi zachowań shopperów. Kanałem, który tak jak offline staje się przestrzenią do budowania przewag biznesowych, wzrostu sprzedaży – dodaje.

Rok 2020 był rokiem wielu zmian także w zakresie zakupów kategorii FMCG przez Internet. W efekcie, obserwujemy zmiany w sposobie planowania zakupu różnych kategorii.

- Są kategorie, których poziom planowania się wyraźnie zwiększył np. farby do włosów. Jest to ogólnie związane ze zmianą stylu życia i przeniesieniem do przestrzeni domowej aktywności, które przed pandemią wykonywane były poza nią (trend homebody economy). Jednocześnie obserwujemy także w wybranych kategoriach większą skłonność do zakupów nie zaplanowanych. To oznacza, że są kategorie, które shopper chętniej niż wcześniej dokłada do koszyka online przy okazji innych zakupów, pod wpływem impulsu budowanego przez prezentację oferty na stronie sklepu – tłumaczy ekspertka Nielsena.

Jej zdaniem, biorąc pod uwagę, że wyższy poziom penetracji e-commerce FMCG utrzymywał się przez cały rok 2020 (także w okresach wakacyjnych, przy ogólnym większym rozluźnieniu restrykcji) oraz wysoki poziom satysfakcji z tego rodzaju zakupów (wskaźniki NPS czyli poziom skłonności do rekomendacji były dodatnie i wyższe niż w 2019), należy oczekiwać dalszego stabilnego wzrostu, z dalszymi wyraźnymi zmianami i przesunięciami pomiędzy gracami. - Obserwujemy że aktualnie siły (udziały) pomiędzy detalistami rozkładają się inaczej niż w 2019 i spodziewamy się dalszych zmian, wywołanych chociażby zakończeniem sprzedaży online przez Tesco i faktem, że klienci tej sieci znajdą nowe miejsca zakupów – mówi ekspertka.

Co zatem zmieniło się w 2020 roku?

- Wzrósł odsetek kupujących artykuły spożywcze, kosmetyki, chemię gospodarczą online z 41% do 54% (penetracja kupujących online w przeciągu ostatniego miesiąca). Ten wzrost obserwowaliśmy przez cały okres 2020 w kolejnych falach badania Shopper Shifts to New Normal. Zwiększyła się też częstotliwość zakupów e-FMCG we wszystkich kanałach – zarówno w e-supermarketach, e-drogeriach jak i na marketplace. Taka większa częstotliwość jest związana ze zmianą w misjach zakupowych. Dominującą misją zakupową w online zawsze w przypadku kategorii FMCG były duże zakupy na zapas, teraz obserwujemy wzrost w zakresie mniejszych misji zakupowych (zakupy raz na tydzień, a nawet na kilka najbliższych dni). Tę zmianę obserwujemy na podstawie wyników badania wE-commerce 2020 – wymienia Karolina Flaht-Soroka.

Pandemia zmotywowała też shopperów do korzystania z nowych sklepów, z których wcześniej nie korzystali, i do zakupu online kategorii produktowych, których wcześniej nie kupowali.

- Dla przykładu, w przypadku zakupów spożywczych 26% kupujących zaczęło kupować w nowych sklepach. To pokazuje, że shopper jest w fazie testowania nowych sposobów i miejsc kupowania, a więc dla detalistów oznacza to konieczność wzmożenia sił do budowania lojalności – mówi ekspertka.

- Średnia wartość koszyka online w e-grocery zaliczyła delikatny wzrost o 13 pln. Ten trend wygląda inaczej w kategorii kosmetyków, gdzie częstszym zakupom, towarzyszy koszyk o niższej wartości niż rok temu – dodaje.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum