Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Omnipresence, odejście od konsumpcjonizmu, wirtualne pokazy – nowe trendy w retail

Ograniczenie konsumpcjonizmu i wydatków, dalsze przechodzenie konsumentów do internetu, świadomy konsumpcjonizm i lokalność oraz gwałtowny rozwój nowych technologii to trendy, które już się zaczęły lub będą widoczne w najbliższej przyszłości – mówiła Natalia Hatalska, CEO, założycielka infuture.institute podczas EEC Online.
Reklama

- Wczoraj opublikowaliśmy nasz najnowszy raport, w ramach którego badaliśmy skłonności do zmian zachowań z powodu pandemii – zmian w obszarze kupowania, korzystania z usług, kultury. Widzimy widoczną tendencję do ograniczania konsumpcjonizmu. Zachowania sprzed pandemii nie wracają do tego samego poziomu. Konsumenci deklarują, że będą ograniczać wydatki do najpotrzebniejszych rzeczy. Drugi obszar – rośnie  świadomość tego, ile rzeczy posiadamy, być może będzie rósł trend reuse, czyli używania tego co mamy a nie kupowania nowych produktów i trzeci obszar to skłonność do oszczędzania, co przypomina trochę sytuację z  lat 2008-2009 – mówiła Natalia Hatalska w wystąpieniu przed sesją E-commerce, która odbyła się 19 maja w ramach EEC Online.

Kolejna kwestią przebadaną przez infuture.institute były zakupy online. - Badaliśmy 2 kategorie zakupów: odzież i ubrania oraz żywność i środki higieniczne. Obie grupy wracają do poziomu sprzed pandemii – mówiła Natalia Hatalska.

Jednak, w przypadku odzieży i obuwia 19 proc. Polaków deklarowało, że przed pandemią kupowało te produkty online, w trakcie pandemii ten odsetek spadł do 17 proc., a teraz wraca do 19 proc. Natomiast w przypadku produktów FMCG – przed pandemią 11 proc. kupowało te produkty przez internet, w trakcie pandemii ten odsetek wzrósł do 15 proc., a teraz wracamy do 11 proc. - To pokazuje, że handel online będzie rósł ale być może nie tak szybko jak byśmy mogli się spodziewać – oceniła prezes infuture.institute.

Natalia Hatalska mówiła także o nawykach podczas dokonywania zakupów. - Okazuje się, że cały czas chcielibyśmy kupować w świecie fizycznym. To jednak będzie trudniejsze, ze względu na restrykcje, które utrudniają zakupy. Poza tym, 7 proc. Polaków mówi, że nawet po zniesieniu restrykcji będą się izolować z obawy przez zarażeniem – mówiła. - Przed pandemią obserwowaliśmy trend polegający na tym, że sklepy fizyczne stanowiły rodzaj showroomów. Teraz to będzie utrudnione, o ile nie niemożliwe. Z drugiej strony, nadal mamy potrzebę dotykania, poznawania zmysłami. Widzimy, że pojawia się nowy trend - internet senses. Jest to próba przeniesienia zmysłów do świata internetu, przenoszenia możliwości dotykania, czucia do online. To jest jednak kwestia kilku lat i rozwoju technologii – dodała.

Kolejnym trendem, który już można zaobserwować jest świadomy konsumpcjonizm i świadomość lokalności. - Z perspektywy konsumentów oznacza to kupowanie od lokalnych dostawców, z punktu widzenia retailerów to skracanie łańcuchów dostaw – tłumaczyła Natalia Hatalska.

Ekspertka mówiła zwróciła także uwagę na trend, który jest w odwrocie. - Malejący trend dotyczy zachowań z obszaru zrównoważonego rozwoju. Tutaj konsumenci są niekonsekwentni. Nie przestrzegają tego typu zachowań, ale od retailerów oczekują, że będą oni wpisywać się w ten trend – mówiła Natalia Hatalska.

Kolejnym trendem, który się rozwija jest omnipresence – oznacza to bycie w każdym miejscu, w każdym momencie i w każdej sytuacji. – To radzaj omnichannel, który widzimy w zawiązywanych różnego rodzaju partnerstwach. Kolejna rzecz to konieczność dotarcia do osób wykluczonych cyfrowo. Pandemia pokazała, że z e-commerce mogą korzystać osoby, które wcześniej nie były tu aktywne, np. starsze. Jak do nich dotrzeć? Poprzez skrócenie łańcuchów dostaw, przechodzenie na usługi subskrypcji, transakcje bezdotykowe – mówiła ekspertka.

Jej zdaniem, w ramach nowych technologii będą rozwijać się np. wirtualne pokazy oraz sztuczna inteligencja. Ponadto, firmy będą pozostawać w środowisku mediów społecznościowych.

- Dziś liczy się nie tylko efektywność ekonomiczna, ale także zachowanie ciągłości łańcucha dostaw i tu także dużą rolę będą odgrywać technologie – mówiła Natalia Hatalska.

Zwróciła ona uwagę także na obszar zagrożeń, jakim jest cyber przestępczość, a także na kwestie zaufania.

- Dziś musimy zacząć korzystać z różnego rodzaju aplikacji i konsumenci zaczynają być coraz bardziej wrażliwi na śledzenie ich, podawanie wrażliwych danych. Jeśli będziemy wymagać zbyt dużo danych od naszych klientów, możemy stracić ich zaufanie – podsumowała.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum