Panattoni: E-commerce stał się głównym motorem napędowym logistyki

Autor: dlahandlu.pl 21 lipca 2020 11:15

Panattoni podsumowało swoją aktywność w pierwszym półroczu 2020 roku. Wolumen transakcji osiągnął 1 097 253 m kw. - to blisko 125 proc. więcej niż w analogicznym okresie roku ubiegłego - z czego zaledwie 6 proc. stanowiły ekspansje.

-To bardzo dobry wynik i potwierdzenie atrakcyjności branży nieruchomości przemysłowych, która z sektora nieruchomości komercyjnych dotychczas najlepiej zareagowała na pandemię COVID-19 - komentuje Robert Dobrzycki, CEO Panattoni.

W pierwszych trzech miesiącach deweloper wynajął 425 715 m kw. (na 950 000 m kw. w skali całej branży) – 45 proc. więcej niż w pierwszym kwartale 2019 r, a największa aktywność najemców przypadła na marzec – tylko w tym miesiącu łączny wolumen transakcji zwiększył się niemal dwukrotnie osiągając 207 000 m kw. Wtedy w Polsce ogłoszono pierwszy przypadek zakażenia koronawirusem SARS COV-2, zaś 20 marca wprowadzono stan epidemii w naszym kraju.

- E-commerce stał się jeszcze ważniejszym kanałem sprzedaży niż dotychczas i jednocześnie głównym motorem napędowym logistyki. Na dobry wynik pierwszego kwartału wpływ miały również sieci handlowe, które zabezpieczały ciągłość łańcucha dostaw przestawiając się z dotychczas popularnego rozwiązania dostawy just-in-time. Warto dodać, że sytuacja epidemii wymagała szybkich reakcji, co przełożyło się na dużo większą decyzyjność przez najemców właśnie w marcu. – komentuje Robert Dobrzycki.  

Wbrew spodziewanemu spadkowi aktywności najemców w perspektywie krótkoterminowej, popyt na powierzchnie magazynowe nie ustał również w drugim kwartale 2020 r., a wręcz wzrósł. Wolumen transakcji Panattoni w kolejnych trzech miesiącach osiągnął 671 538 m kw., - o ponad 57 proc. więcej niż w pierwszym kwartale br., i 3,5 krotnie więcej niż w analogicznym okresie roku poprzedniego. Udział sektorów w popycie uległ nieco zmianie w porównaniu z pierwszym kwartałem tego roku – o ile w pierwszych trzech miesiącach dominowali operatorzy logistyczni, których procesy były dedykowane głównie sprzedaży w internecie, tak teraz na scenę wkroczyły sieci sklepów intensyfikujące podejście omnichannelowe na korzyść on-line’u lub same sklepy internetowe. Zwiększył się również udział przedsiębiorstw produkcyjnych. – To pierwsze symptomy trendu czy chęci uniezależnienia się przedsiębiorstw produkcyjnych od Azji i zatrzymania lub wręcz przywrócenia produkcji bliżej miejsc konsumpcji - dodaje Dobrzycki.

Największym zainteresowaniem najemców cieszyła się Warszawa i Okolice. Region był najczęściej wybierany przez najemców, którzy w efekcie wynajęli ponad 180 000 m kw. Na drugim miejscu uplasowała się Wielkopolska z blisko 103 000 m kw. wynajętej powierzchni, a trzecie miejsce ze względu na liczbę podpisanych najmów zajęły ex aequo Trójmiasto z 104 500 m kw. i Polska Centralna z 78 000 m kw. Warto wspomnieć również o Górnym Śląsku – tu deweloper wynajął łącznie 85 650, w tym podpisał umowę na realizację centrum dystrybucyjnego, które jest dedykowane producentowi odzieży i akcesoriów sportowych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6229
Ilość aktualnych ofert: 464118

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.