PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Pandemia przyspiesza trwałe zmiany na rynku e-commerce

Autor: dlahandlu.pl, PB 14 maja 2020 13:04

Pandemia przyspiesza trwałe zmiany na rynku e-commerce BLIK zanotował duży wzrost transakcji od 4 maja, czyli od dnia otwarcia kolejnych sklepów w galeriach handlowych. Fot. Shutterstock

W marcu firma BLIK zanotowała ogromny przyrost nowych klientów, korzystających z usług płatności mobilnych – poinformował Dariusz Mazurkiewicz, prezes BLIKa. Jego zdaniem, może to świadczyć o tym, że duża grupa osób niechętnych nowoczesnym narzędziom cyfrowym, zaczyna przekonywać się do z tej formy płatności i bankowości.

- Marzec, a zwłaszcza druga połowa marca, przyniósł gigantyczne zwiększenie bazy użytkowników na polskim rynku, wykorzystujących BLIKa. Taki napływ nowych użytkowników, jaki mieliśmy w marcu, nie odnotowaliśmy nigdy wcześniej w skali jednego miesiąca – mówił Dariusz Mazurkiewicz podczas niedawnej konferencji.

Jak ocenia, w okresie pandemicznym mobilna bankowość zaczyna być bardziej popularna niż klasyczna bankowość elektroniczna, do której jesteśmy przyzwyczajeni. - Wydaje się, że ogromna grupa osób, które mieliśmy w zwyczaju definiować jako wykluczone cyfrowo, czyli osób mniej chętnych do tego, by korzystać z najnowszych, najwygodniejszych narzędzi płatniczych, teraz zaczyna z tej wartości korzystać  - ocenia prezes BLIKa.

Zdaniem prof. Janiny Harasim z Katedry Bankowości i Rynków Finansowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, te trendy są trwałe.

- Istnieją tzw. psychologiczne koszty przejścia, związane z przełamaniem dotychczasowych nawyków i zminimalizowaniem obaw związanych z innowacyjnymi instrumentami płatniczymi. Duży przyrost nowych użytkowników BLIKa może oznaczać, że mamy do czynienia z bardziej trwałym trendem, ponieważ przełamanie dotychczasowych nawyków powoduje częściową rezygnację ze starych przyzwyczajeń. To może spowodować wzrost popularności bankowości i płatności mobilnych, trwałą zmianę w zwyczajach płatniczych – mówiła Janina Harasim.

Jej zdaniem aby lepiej to ocenić, potrzebne by były dane o przekroju wiekowym nowych klientów BLIKa, które pokazałyby, ile w tej grupie jest osób starszych, ile w średnim wieku i ile młodszych. - Przypuszczam, że są tu wszystkie grupy wiekowe – ocenia prof. UE w Katowicach.

- Na zmiany wynikające z pandemii nałożyły się zmiany pokoleniowe - coraz szersze wchodzenie na rynek pokolenia Y i Z, czyli osób, dla których świat cyfrowy jest równie ważny jak świat rzeczywisty. Od tych zmian trendów nie ma odwrotu. Pandemia na pewno przyspieszy te zmiany i spowoduje skrócenie czasu akceptacji płatności mobilnych przez dosyć szerokie kręgi społeczne, czyli przez dużą liczbę użytkowników - dodała Janina Harasim.

Jej zdaniem, podobne zjawisko dzieje się na rynku kart płatniczych. - Myślę, że wiele osób, które do tej pory używały gotówki do drobnych płatności, a miały karty z funkcją zbliżeniową, choć ich nie używały, przerzuciło się na płatności kartami zbliżeniowymi. Można to było zaobserwować w sklepach – nawet w przypadku bardzo drobnych kwot wiele osób wolało płatności kartą niż gotówką – mówiła Janina Harasim.


WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6339
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    9,99

  • Śr

    8,33

  • Min

    4,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.