Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Pandemia przyspiesza trwałe zmiany na rynku e-commerce

W marcu firma BLIK zanotowała ogromny przyrost nowych klientów, korzystających z usług płatności mobilnych – poinformował Dariusz Mazurkiewicz, prezes BLIKa. Jego zdaniem, może to świadczyć o tym, że duża grupa osób niechętnych nowoczesnym narzędziom cyfrowym, zaczyna przekonywać się do z tej formy płatności i bankowości.
Reklama

- Marzec, a zwłaszcza druga połowa marca, przyniósł gigantyczne zwiększenie bazy użytkowników na polskim rynku, wykorzystujących BLIKa. Taki napływ nowych użytkowników, jaki mieliśmy w marcu, nie odnotowaliśmy nigdy wcześniej w skali jednego miesiąca – mówił Dariusz Mazurkiewicz podczas niedawnej konferencji.

Jak ocenia, w okresie pandemicznym mobilna bankowość zaczyna być bardziej popularna niż klasyczna bankowość elektroniczna, do której jesteśmy przyzwyczajeni. - Wydaje się, że ogromna grupa osób, które mieliśmy w zwyczaju definiować jako wykluczone cyfrowo, czyli osób mniej chętnych do tego, by korzystać z najnowszych, najwygodniejszych narzędzi płatniczych, teraz zaczyna z tej wartości korzystać  - ocenia prezes BLIKa.

Zdaniem prof. Janiny Harasim z Katedry Bankowości i Rynków Finansowych Uniwersytetu Ekonomicznego w Katowicach, te trendy są trwałe.

- Istnieją tzw. psychologiczne koszty przejścia, związane z przełamaniem dotychczasowych nawyków i zminimalizowaniem obaw związanych z innowacyjnymi instrumentami płatniczymi. Duży przyrost nowych użytkowników BLIKa może oznaczać, że mamy do czynienia z bardziej trwałym trendem, ponieważ przełamanie dotychczasowych nawyków powoduje częściową rezygnację ze starych przyzwyczajeń. To może spowodować wzrost popularności bankowości i płatności mobilnych, trwałą zmianę w zwyczajach płatniczych – mówiła Janina Harasim.

Jej zdaniem aby lepiej to ocenić, potrzebne by były dane o przekroju wiekowym nowych klientów BLIKa, które pokazałyby, ile w tej grupie jest osób starszych, ile w średnim wieku i ile młodszych. - Przypuszczam, że są tu wszystkie grupy wiekowe – ocenia prof. UE w Katowicach.

- Na zmiany wynikające z pandemii nałożyły się zmiany pokoleniowe - coraz szersze wchodzenie na rynek pokolenia Y i Z, czyli osób, dla których świat cyfrowy jest równie ważny jak świat rzeczywisty. Od tych zmian trendów nie ma odwrotu. Pandemia na pewno przyspieszy te zmiany i spowoduje skrócenie czasu akceptacji płatności mobilnych przez dosyć szerokie kręgi społeczne, czyli przez dużą liczbę użytkowników - dodała Janina Harasim.

Jej zdaniem, podobne zjawisko dzieje się na rynku kart płatniczych. - Myślę, że wiele osób, które do tej pory używały gotówki do drobnych płatności, a miały karty z funkcją zbliżeniową, choć ich nie używały, przerzuciło się na płatności kartami zbliżeniowymi. Można to było zaobserwować w sklepach – nawet w przypadku bardzo drobnych kwot wiele osób wolało płatności kartą niż gotówką – mówiła Janina Harasim.

Powołując się na dane niektórych banków, takich jak Millennium czy PKO BP ekspertka ocenia, że rynek płatności bezgotówkowych polaryzuje się. - Te dane pokazują, że bardzo radykalnie, nawet o 90 proc., spadły wydatki w niektórych kategoriach: podróże, hotele, rozrywka, odzież i obuwie. Z tego można wyciągnąć wniosek, że kart, zwłaszcza debetowych i kredytowych, używamy głównie w transakcjach stacjonarnych, natomiast w interencie używamy płatności online, typu BLIK, pay-pal linki, czyli takich formy płatności, które są wygodniejsze i chyba postrzegane jako bezpieczniejsze niż płatności kartowe. Wyraźnie rysuje się podział, że karta jest przypisana do transakcji stacjonarnych a w transakcjach zdalnych zyskują na popularności metody wygodniejsze, które umożliwiają bardzo szybką finalizację transakcji – mówiła prof. UE w Katowicach. Zaznaczyła przy tym, że bardziej wiarygodna ocenia będzie możliwa wtedy, gdy zostanie odmrożona gospodarka i usługi.

Dariusz Mazurkiewicz zwrócił także uwagę na duży wzrost transakcji BLIKiem w terminalach płatniczych (POS) od 4 maja, czyli od dnia otwarcia w galeriach handlowych kolejnych sklepów.

- Widzimy wzrost praktycznie z dnia na dzień, jednak trudno oczekiwać, że będzie to powrót do dziennej transakcji z miesiąca lutego. Można powiedzieć, ze 4 maja nastapiła próba powrotu do normalności – powiedział prezes BLIKa.

Dodał, że zmiany na rynku e-commerce, które dokonują się w ostatnich tygodniach, doprowadzą do konieczności zweryfikowania prognoz na 2020 rok, dotyczących wartości tego rynku.

Reklama

Inteligentny e-commerce

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum