PIE: W styczniu 9,8 proc. sprzedaży było realizowane online

44 proc. tekstyliów, odzieży i obuwia kupiliśmy w styczniu przez internet - mówi PAP Ignacy Święcicki z Polskiego Instytutu Ekonomicznego. Zwrócił uwagę na wciąż niewielki udział internetowego handlu produktami spożywczymi.
Kierownik zespołu gospodarki cyfrowej PIE odniósł się do danych GUS za styczeń 2021 r., które pokazują wzrost udziału sprzedaży detalicznej przez internet. "Aktualnie 9,8 proc. sprzedaży było realizowane online. To o 4,2 p. proc. więcej niż rok temu, ale też 2,1 p. proc. niżej niż w kwietniu" - wyjaśnił Święcicki.
Zwrócił uwagę, że chęć Polaków do szukania towarów w internecie znacząco "podbiły" dwie fale pandemii i związane z nimi lockdowny. "Trzeba też jednak pamiętać, że część wzrostu udziału wynika ze spadku wartości całej sprzedaży w styczniu o 6 proc. w ujęciu rok do roku" - zaznaczył Święcicki.
Dodał, że 44 proc. tekstyliów, odzieży i obuwia kupiliśmy w styczniu przez internet. "To najwyższy udział jakiejkolwiek kategorii od początku raportowania danych przez GUS, czyli od stycznia 2020 r." - zauważył ekspert PIE.
W opinii Święcickiego może to być efekt trwałego przeniesienia zakupów tego typu dóbr do sieci, ale też "realizacji odłożonego popytu", polegającego na tym, że "niezrealizowane oczekiwanie na otwarcie galerii handlowych od stycznia skłoniło ludzi do szukania produktów w sieci", oraz znacznego spadku ogólnych wydatków w tej kategorii - "ponad 50 proc. w stosunku do grudnia, podczas gdy w kanale internetowym wartość sprzedaży była o 2 proc. wyższa".
Przeczytaj także:
Ekspert zwrócił też uwagę na wciąż niewielki udział internetowego handlu produktami spożywczymi. "W styczniu było to zaledwie 0,9 proc. całej sprzedaży. W tym obszarze z pewnością tkwi bardzo duży potencjał rozwoju" - wskazał.
O ile pandemia przyspieszyła rozwój rynku sprzedaży przez internet w Polsce, o tyle można było przypuszczać, że wzrost ten będzie jeszcze szybszy - ocenił. "W Wielkiej Brytanii, która jest europejskim liderem w handlu online, udział tego kanału w styczniu wyniósł aż 35,2 proc." - podkreślił. Przyznał, że wynika to w m.in. z bardziej rygorystycznych ograniczeń przeciwpandemicznych w tym kraju, ale wyraźny wzrost widoczny był też w miesiącach letnich, gdy obostrzenia nie były tak dotkliwe. "Nawet w trudnym obszarze sprzedaży produktów spożywczych brytyjskim sprzedawcom udało się podwoić udział kanału internetowego i przez niemal cały okres pandemii utrzymał się on na poziomie powyżej 10 proc." - wyjaśnił Święcicki.
- « POPRZEDNIA
- 1
- 2
- NASTĘPNA »
- 20:33 KPRM zaprasza polskie firmy do Europejskiej Koalicji na Rzecz Ekologicznej...
- 18:39 Jak Amazon zmieni układ sił w e-handlu?
- 18:16 Akcja promująca nowy Danone w Żabce zakończona przed czasem
- 18:06 Tymczasowa decyzja UOKiK ws. transakcji Netto-Tesco
- 17:05 31 polskich firm w rankingu najszybciej rozwijających się firm "Financial Times"
- 16:52 Piotr i Paweł w Starym Browarze zlikwidowany
- 16:35 21 obiektów po serwisach samochodowych zmieni szyld na Media Expert
- 15:37 Restauratorzy są uporczywie nękani? Tak uważa Konfederacja
-
Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
-
Vollmart, nowa marka hard dyskontów w Polsce. Co na to Walmart?
-
ZPPHiU: Rząd wspiera galerie handlowe kosztem polskich przedsiębiorców
-
W tym roku Sweet Gallery otworzy w Polsce 180 nowych punktów
-
Zakaz handlu przed Sądem Najwyższym w kontekście "przeważającej działalności"...
-
Amazon: Chcemy wnieść nową jakość
- 1 Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
- 2 SPAR otrzyma do 25 mln euro pożyczki z EBOiR, m.in. na restrukturyzację PiP
- 3 SPAR rusza z kampanią promującą polskich dostawców
- 4 Amazon: Chcemy wnieść nową jakość
- 5 Podatek cukrowy zmienił ceny w sklepach: Podrożała nie tylko cola...
- 6 2,5 mld euro sprzedaży Spar Group
-
Startuje 9. edycja konkursu e-Commerce Polska awards
-
Ostatni dzwonek na Tarczę 2.0. PFR wyjaśnia wątpliwości
-
GieldaRolna.pl: docieraj do odbiorców z sektora rolno-spożywczego
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.