Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Pierwszy zysk w historii Frisco

Spółka Frisco po raz pierwszy w historii swojej działalności osiągnęła zysk netto w wysokości 0,6 mln zł. Plany firmy to m.in. poprawa pozycji cenowej, wejście do największych miast w Polsce i poprawa pozycji negocjacyjnej wobec instytucji finansujących.
Reklama
  • Spółce udało się utrzymać klientów pozyskanych podczas pierwszej fali pandemii w marcu i kwietniu 2020 r. przez cały 2020 r. (we Frisco zakupy robi już niemal 120 tys. aktywnych klientów.
  • Sprzedaż towarów w marcu 2020 roku wyniosła 20 168 tys. zł co stanowiło 133% założonego budżetu na ten miesiąc i poziom 192% sprzedaży z marca 2019 r.
  • Frisco po raz pierwszy w historii swojej działalności osiągnęła zysk netto w wysokości 0,6 mln zł.

 

Spółka Frisco w swoim sprawozdaniu za ubiegły rok podkreśla, że był to przede wszystkim rok obfitujący w zmienność, nieprzewidywalne i nagłe zdarzenia wywoływane kolejnymi falami lockdown’u w ramach COVID-19, który znacząco wpłynął na sytuację majątkową i wyniki spółki.

Fala zachorowań, fala zamówień

-  Zagrożenie epidemiologiczne i związane z nim zamrożenie działań gospodarczych wpłynęły na działalność Spółki w okresie sprawozdawczym, faza obostrzeń i lockdown ogłoszony w marcu 2020 r. wygenerowały ponadstandardowy popyt na usługi Frisco. Sprzedaż towarów w marcu 2020 roku wyniosła 20 168 tys. zł co stanowiło 133% założonego budżetu na ten miesiąc i poziom 192% sprzedaży z marca 2019 r. Warto zauważyć, że w całości rok 2020 był dla wyników spółki niezwykle udany. Spółka odnotowała przychody w kwocie 226 384 tys zł, w tym przychody ze sprzedaży sklepowej 214 244 tys. zł oraz przychody ze świadczonych usług marketingowych na rzecz dostawców 12 140 tys. zł. Nastąpił znaczący wzrost obrotu spółki (+88%) wynikający m.in. z 49% wzrostu ilości zamówień klientów, 27% wzrostu wartości koszyka. Nawet po wycofaniu obostrzeń poziom sprzedaży znacząco przekraczał zakładany plan a w relacji do 2019 roku wyniósł 188%. Spółka podwoiła niemal sprzedaż, działając od rozpoczęcia pandemii tj. od marca 2020 roku w zwiększonym reżimie sanitarnym, chroniąc klientów poprzez bezkontaktową dostawę oraz własnych pracowników i współpracowników za pomocą narzędzi ochrony osobistej, sanitarnej i zmienionych, dostosowanych do bieżących potrzeb procedur. Łączne koszty działania w zwiększonym reżimie sanitarnym wyniosły w 2020 r. 932 tys. zł - podała firma.

Zatrzymać covidowych klientów

Spółce udało się utrzymać klientów pozyskanych podczas pierwszej fali pandemii w marcu i kwietniu 2020 r. przez cały 2020 r. (we Frisco zakupy robi już niemal 120 tys. aktywnych klientów), zaś liczne usprawnienia i zmiany w ofercie sprzedażowej pozwoliły na znaczące zwiększenie najbardziej istotnych KPI operacyjnych takich jak średnia wartość zamówienia i retencja klientów, co w efekcie przełożyło się na wyniki finansowe spółki.

Zmiana zachowań zakupowych klientów i szybkie dostosowanie się spółki do nowych realiów
rynkowych doprowadziło do wygenerowania zysku EBITDA w kwocie 7 050 tys. zł oraz umożliwiło
szybszą aniżeli w pierwotnych założeniach ekspansję geograficzną i uruchomienie magazynu
pozwalającego świadczyć usługi we Wrocławiu.

Pierwszy zysk

Spółka Frisco po raz pierwszy w historii swojej działalności osiągnęła zysk netto w wysokości 0,6 mln zł, poprawiając wartościową marżę brutto oraz cash marżę na sprzedaży produktów o 99% w porównaniu do ubiegłego roku. Odnotowane wzrosty są przede wszystkim efektem znaczącego wzrostu skali biznesu, pozwalającego na wzrost efektywności procesów operacyjnych, jak również stanowią odzwierciedlenie inwestycji spółki w optymalizację procesów logistycznych, procesów kompleksowej obsługi klienta, znaczącego udoskonalenia programu lojalnościowego dla klientów, wzmocnienia aktywnych promocji, rozszerzania współpracy bezpośredniej z dostawcami z naciskiem na intensywne negocjacje cenowe, usprawniania procesów kontrolnych w obszarze marż oraz inwestycji w działania digitalizujące procesy wewnętrzne, w tym obieg dokumentacji w celu zwiększenia efektywności pracy, co szczególnie istotne w kontekście pracy zdalnej wymuszonej COVID-19, jak również procesy zewnętrzne uwzględniające relacje z interesariuszami (dostawcami, odbiorcami, klientami, instytucjami itp.).

Plany na 2021 rok

Z badań przeprowadzonych przez OpinionWay na zlecenie Grupy Eurocash w czerwcu 2020 wynika, że już ponad 70% mieszkańców dużych miast kupiło artykuły spożywcze przez internet, a blisko ¼ badanych (23%) zrobiło takie zakupy po raz pierwszy w trakcie trwania pandemii. We Frisco zakupyrobi już niemal 120 tys. klientów.

Plany na kolejne lata zakładają dalszy dynamiczny wzrost i zdobywanie kolejnych rynków. Aktywność
ekspansyjna po przejęciu przez Grupę Eurocash znacząco przyspieszyła, co zostało dodatkowo
pobudzone sytuacją pandemiczną.
W 2021 r. spółka planuje skupić się głównie na wykorzystaniu zwiększającej się popularności zakupów żywności przez internet poprzez świadczenie swoich usług w kolejnych miastach, rozszerzenie portfolio świadczonych usług oraz poszerzanie dostępności okien dostaw na rynkach, na których jest już obecna.
W efekcie Frisco planuje w ciągu najbliższych kilku lat objąć swoim zasięgiem wszystkie największe miasta kraju, gdzie rozwój e-grocery ma największy potencjał.
Wzrost przychodów będzie oparty o:
-  rozszerzanie i wzrost lojalności bazy klienckiej – wzrosty zarówno w segmencie B2C, jak i B2B (rozwój dedykowanych ofert) i intensywne działania marketingowe,
-  ciągłą poprawę oferty asortymentowej oraz cenowej,
- pracę nad wzmacnianiem wydajności i efektywności logistycznej w celu zminimalizowania kosztu ostatniej mili i możliwości oferowania jeszcze lepszego poziomu dostępności usługi
- pozyskiwanie kolejnych partnerów biznesowych i współpracę w kampaniach marketingowych ze znaczącymi partnerami,
- pracę nad poprawą marży handlowej i negocjacje cenowe z dostawcami,
- rozwój narzędzi i systemów informatycznych w celu zwiększenia sprawności pracy, efektywności komunikacji z dostawcami i lepszej kontroli wykonywanych dostaw,

W efekcie pozwoli to na:
a) wzrost wartości dodanej i jakości oferowanych usług dla klientów spółki,
b) poprawę pozycji negocjacyjnej wobec dostawców, a w efekcie:
- uzyskanie korzystniejszych cen zakupu,
- poprawę płynności dzięki lepszym warunkom kredytu kupieckiego,
-  pozyskanie dodatkowych budżetów na wspólne działania marketingowe, jak również
c) poprawę pozycji negocjacyjnej wobec instytucji finansujących, sprzyjające pozyskiwaniu nowych form finansowania zwłaszcza w kontekście planowanych ekspansji.

Spółka nie obserwuje spadku popytu/klientów w okresach między lockdown’ami, co pozwala twierdzić, że założenie o utrzymaniu dynamiki sprzedaży po opanowaniu sytuacji epidemiologicznej związanej z pandemią jest zasadne. W chwili obecnej blisko 90% wartości sprzedaży spółki generują lojalni klienci.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.