Reklama
Partnerzy serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Polacy kojarzą smart living głównie z nowymi technologiami

Jak pokazuje badanie Payback Opinion Poll, dla większości Polaków zagadnienia związane z tzw. smart living to nadal zagadka. Mimo to, mniej lub bardziej świadomie, realizujemy założenia „sprytnego” życia – często sięgamy po nowoczesne technologie i rozwiązania, aby ułatwić sobie codzienne funkcjonowanie.
Reklama

Według deklaracji, z pojęciem smart living zetknęła się dotychczas co czwarta osoba ankietowana przez Payback. W tej grupie badanych jest ono zwykle utożsamiane z wygodą zapewnianą przez nowe technologie, które wyręczają nas w wielu zadaniach (52%), a także z inteligentnym, sprytnym życiem (45%) oraz jego optymalizacją i wykorzystaniem posiadanych zasobów (40%). Obszary smart living, jakie wskazali respondenci, to przede wszystkim inteligentne urządzenia, takie jak smartfon, tablet, smartwatch czy smart TV (73%), a także smart home (58%) i smart shopping (54%).

Większość osób, którym nie jest obce pojęcie „sprytnego” życia (61%), uważa, że wymaga ono umiejętności korzystania z nowoczesnych urządzeń. Zainteresowanie nowymi technologiami jest bardzo duże – deklaruje je aż 71% ogółu badanych. Prawie każdy używa na co dzień smartfona (91%). Zdecydowanie częściej korzystamy z laptopów (84%) niż z komputerów stacjonarnych i tabletów (odpowiednio 44% i 36%). Relatywnie niewiele osób posiada inteligentny sprzęt RTV/AGD (26%), ale ponad połowa deklaruje, że chciałaby mieć go w domu.

Mniej powszechne są rozwiązania z zakresu smart home – korzysta z nich co czwarty ankietowany. Największą popularnością cieszą się w tym przypadku piloty do zdalnego zamykania, np. drzwi (35%), czujniki ruchu oraz urządzenia do sterowania oświetleniem (po 34%), a także alarmy (33%). 28% stosuje rozwiązania do zdalnego sterowania temperaturą i wilgotnością.

Wciąż bardzo niewiele osób może pochwalić się „sprytnymi zegarkami” (smartwatch) (8%) lub inteligentnymi samochodami (2%), ale zainteresowanie nimi jest bardzo duże. Smartwatch to marzenie 22% badanych, a smart car – 25%.

Smart living nie musi wiązać się z dużymi wydatkami na inteligentne urządzenia. Najlepszym przykładem są różnego rodzaju automaty, które upraszczają dokonywanie transakcji konsumenckich. Zdecydowana większość uczestników badania PAYBACK korzysta z automatów z napojami lub przekąskami (87%), paczkomatów (83%) i biletomatów (82%), przy czym te drugie cieszą się największą popularnością – ponad połowa ankietowanych, zapytana o automaty, z których korzysta najczęściej, wskazała właśnie na paczkomaty.

Kolejnym pojęciem obok smart living, które nie przebiło się jeszcze do świadomości Polaków, jest lifehacking, czyli stosowanie różnorodnych metod w celu ułatwienia sobie życia. Zetknęło się z nim zaledwie 22% uczestników badania PAYBACK Opinion Poll. Większość z nich (78%) utożsamia lifehacking z wykorzystywaniem narzędzi i usług, które umożliwiają oszczędność czasu i zwiększają wygodę życia.

Brak znajomości tego pojęcia nie przeszkadza jednak Polakom w coraz bardziej optymalnym organizowaniu sobie czasu. Połowa ankietowanych najczęściej robi to poprzez koncentrację na tym, co dla nich najważniejsze, a co czwarty wykorzystuje w tym celu nowoczesne technologie. Nadal niechętnie zlecamy prace domowe czy opiekę nad dzieckiem osobom spoza rodziny. Blisko siedmiu na dziesięciu respondentów twierdzi, że nigdy tego nie zrobiło.

– Nasze badanie pokazuje, że choć znaczenie pojęcia smart living nie jest dla Polaków do końca jasne, to sama filozofia jest im w gruncie rzeczy dość bliska. Chętnie korzystamy z nowoczesnych technologii, aby żyć wygodniej, a zainteresowanie inteligentnymi rozwiązaniami rośnie. Poszerza się także oferta usług mających ułatwić nam codzienne funkcjonowanie i ograniczenie czynności, którym nie chcemy poświęcać zbyt wiele energii – komentuje Dawid Ledziński, New Business Director w Payback Polska.

– Ważnym aspektem sprytnego życia jest smart shopping. Z naszych badań wynika, że Polacy chętnie sięgają po rozwiązania, które upraszczają proces zakupowy i dają im poczucie, że wybierają mądrze. Coraz częściej oczekują przy tym spersonalizowanych ofert dopasowanych do ich potrzeb. Programy lojalnościowe pozwalają firmom spełniać oczekiwania konsumentów, a PAYBACK jako program multipartnerski umożliwia dogłębną analizę zachowań zakupowych w różnych branżach i kanałach sprzedaży. Dzięki wiedzy pochodzącej z takich danych idealnie odpowiadamy na trendy rynkowe, takie jak ultrapersonalizacja czy u-commerce – dodaje Dawid Ledziński.

Badanie zostało przeprowadzone na uczestnikach Programu Payback w dniach 21-23 maja 2018 r. metodą ankiety online na grupie 1074 osób. Grupa badawcza w wieku 18-65 lat dobrana została tak, aby odpowiadać strukturze demograficznej kraju.

Reklama

Inteligentny e-commerce

KATOWICE MCK
25-27 KWIETNIA 2022
WWW.EECPOLAND.EU

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.