Polowanie na okazje to szansa dla małych e-sklepów

- Jak wynika z danych Euromonitora, 75% konsumentów nie planowało w ubiegłym roku zwiększyć swoich całkowitych wydatków. Rosnąca inflacja nie pomogła - wielu konsumentów musi kontrolować swój budżet, co oznacza, że każda decyzja zakupowa jest poprzedzona większą niż zwykle ilością planowania i rozważań.
- Jak pokazują dane BlueCore z ubiegłorocznego Black Friday, prawie połowa (46%) kupujących na całym świecie robiła zakupy z wyprzedzeniem, a nie impulsywnie, zaś przeciętny konsument przeglądał podstrony średnio sześciu produktów aż 12 razy, zanim zdecydował się na zakup lub przejście dalej.
- Lojalność klientów wobec ich ulubionych marek również została poddana ciężkiej próbie ze względu na liczne oferty promocyjne w różnych sklepach. Podczas Black Friday prawie 4 na 10 kupujących zrobiło zakupy po raz pierwszy w danym sklepie.
Sklepy online nie tylko muszą zastanowić się, jak poradzić sobie z tym, że kupujący potrzebują więcej czasu na podjęcie decyzji, ale również z tym, że coraz uważniej patrzą oni na ceny.
Dla poszukiwaczy rabatów priorytetem ponad wszystko są atrakcyjne oferty, nawet jeśli promocja jest dostępna w sklepie, którego nie znają. Ten trend to wielka szansa dla mniejszych sklepów internetowych, które nie zyskały jeszcze szerokiej rozpoznawalności wśród klientów. Jeśli kupujący poczują, że trafiła im się świetna oferta, to prawdopodobnie przystąpią do zakupu - komentuje Efi Dahan, dyrektor zarządzający PayPal na Europę Środkowo-Wschodnią I Izrael.
2023 rokiem poszukiwaczy rabatów
Dane z minionego sezonu świątecznych wyprzedaży, a także obecna sytuacja inflacyjna wskazują, że w 2023 roku kupujący na całym świecie będą poszukiwać rabatów, porównywać najtańsze oferty i poświęcać dużo czasu na sprawdzenie produktu przed podjęciem ostatecznej decyzji. Przy czym podstawowa zasada w uzyskiwaniu promocyjnych rabatów brzmi: jeśli coś wydaje się zbyt piękne, by mogło być prawdziwe, to prawdopodobnie jest oszustwem. Z tego powodu firmy muszą zwracać uwagę na budowanie swojej reputacji.
Najnowsze europejskie badanie przeprowadzone przez PayPal pokazuje, że oprócz zbyt długich lub skomplikowanych procesów zakupowych, które konsumenci uważają za zniechęcające, obawy związane z bezpieczeństwem wyraźnie wyróżniają się jako najważniejsza bariera. W rezultacie prawie połowa europejskich konsumentów (48%) twierdzi, że jest mniej prawdopodobne, aby dokonali zakupu, jeśli podczas płatności będą mieli problemy z bezpieczeństwem lub z wiarygodnością - w tym 44% Polaków zareagowałoby podobnie.
Euromonitor przewiduje, że w 2023 roku sprzedaż detaliczna wzrośnie o 6,5%, a konsumenci na całym świecie mają wydać w tym roku 54 bln dolarów. Biorąc pod uwagę, że w tym roku zdobycie zainteresowania nowych klientów powinno być łatwiejsze nawet dla mniejszych sklepów internetowych, obecne otoczenie makroekonomiczne stwarza bezprecedensową szansę na poszerzenie bazy konsumentów biznesu i wyrobienie sobie marki.