PARTNER PORTALU

Polski e-commerce rośnie kosztem centrów handlowych

Autor: MW, dlahandlu.pl 20 kwietnia 2021 16:54

Polski e-commerce rośnie kosztem centrów handlowych Sprzedaż przez internet będzie w Polsce dalej rosła, co dobija się na centrach handlowych, fot. Shutterstock

Chiny będą pierwszym krajem na świecie, gdzie sprzedaż przez internet będzie większa niż sprzedaż tradycyjna. Sprzedaż przez internet będzie w Polsce dalej rosła, nie tylko z powodu pandemii, która zmusiła klientów do zakupów on-line, ale też dzięki dużej liczbie gospodarstw domowych podłączonych do sieci. W roku 2020 jej udział wahał się od 5,6 proc. w miesiącach przedpandemicznych do ponad 11 proc. w miesiącach twardych ograniczeń.

Prognoza globalnej firmy badawczej eMarketer zakłada, że ​​handel elektroniczny w Chinach osiągnie w tym roku 52% całkowitej sprzedaży detalicznej. Jest to imponujący wzrost z 44,8% w 2020 roku i 1% w 2008 roku. Na drugim miejscu jest Korea Południowa z dużo niższym wynikiem na poziomie 28,9%. W Europie najbardziej rozwinięty rynek e-commerce ma Wielka Brytania, gdzie jego udział w całkowitej sprzedaży wynosi 28,3%, średnia dla Europy Zachodniej to 12,8%.

- W Polsce udział sprzedaży przez internet przekroczy prawdopodobnie w tym roku 10% - przewiduje Dorota Lachowska, Head of Market Research w Polish Properties. W roku 2020 jej udział wahał się od 5,6% w miesiącach przedpandemicznych do ponad 11% w miesiącach twardych ograniczeń  (11,9% w kwietniu i 11,4% w listopadzie).

Równocześnie w czasie pandemii spada całkowita sprzedaż detaliczna, w ujęciu rocznym skurczyła się w Polsce o 3,1%. W 2020 roku wszystkie kategorie handlowe zanotowały spadki, nawet żywność, napoje i papierosy, których sprzedaż zmniejszyła się o 1,9% w porównaniu z rokiem poprzednim. Największy spadek (15,9%) zanotowały oczywiście odzież i obuwie.  Jedyną kategorią handlową, której sprzedaż wzrosła w ostatnim roku to meble, RTV i AGD (wzrost o 4,7%).

Sprzedaż przez internet będzie w Polsce dalej rosła, nie tylko z powodu pandemii, która zmusiła klientów do zakupów on-line, ale też dzięki dużej liczbie gospodarstw domowych podłączonych do sieci (w 2020 było to 90,4 proc., wzrost z 84,2 proc. w roku 2018, GUS). W ostatnim roku zaobserwowano też duży wzrost liczby transakcji przy użyciu kart przeprowadzonych w internecie. Jak podaje NBP w samym trzecim kwartale ub.r. zrealizowano 38 mln takich transakcji, o 4,4 mln więcej niż w drugim kwartale.

- Rozwój e-commerce odbywa się kosztem centrów handlowych, ale równocześnie doprowadził do wzrostu zapotrzebowania na powierzchnie magazynowe. Obecnie obserwujemy bezprecedensowy wzrost wolumenu transakcji inwestycyjnych obiektami magazynowymi, a ich stopy zwrotu są porównywalne do najlepszych biurowców w centrum Warszawy – wyjaśnia Dorota Lachowska.

W 2020 roku transakcje nieruchomościami magazynowymi stanowiły 50% całkowitego wolumenu inwestycyjnego, podczas gdy rok temu było to tylko 21%. Z kolei procentowy udział transakcji nieruchomościami handlowymi w całkowitym wolumenie inwestycyjnym spadł do 12% (z 54% w 2015 roku i 25% w roku 2019). Wartość transakcji nieruchomościami magazynowymi w 2020 roku wyniosła zatem ponad 2,6 mld euro, o 39% więcej niż w 2019 roku i więcej niż kiedykolwiek odnotowano w sektorze handlowym.







BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9096
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.