Reklamy Facebooka i Google pod lupą niemieckiego urzędu antymonopolowego
Niemiecki urząd ochrony konkurencji i konsumentów wszczął śledztwo w sprawie reklam internetowych i pozycji rynkowej Google i Facebooka. W 2017 r. do tych dwóch firm miało trafić 50 proc. światowych przychodów z tego sektora - podała w czwartek agencja Reutera.
Federalna agencja Bundeskartellamt podkreśla, że śledztwo nie dotyczy konkretnych firm, ale całego sektora reklamy internetowej. Facebook zapowiedział pełną współpracę z niemieckim urzędem antytrustowym i podzielenie się "własnym wglądem w dynamiczną i konkurencyjną naturę branży reklamowej".
Powodem do wszczęcia postępowania były opinie części uczestników rynku, według których Google i Facebook dzięki swojej "znaczącej" pozycji ustanowiły tzw. walled gardens - zamknięte systemy oparte na schemacie blokowania innym narzędziom dostępu do części zasobów kontrolowanych przez firmy, w tym wypadku danych konsumenckich.
Przeczytaj także:
Jeszcze w styczniu o potrzebie poskromienia szkodliwej dla rynku pozycji gigantów internetowych, takich jak Facebook, Google i Amazon, pisał magazyn "Economist", na przykład przez zmuszenie je do dzielenia się danymi. Na początku roku przyjrzenie się sprawie zapowiedziała Komisja Europejska, która ma sprawdzić, czy wykorzystanie Big Data przez firmy ma wpływ na powstawanie monopoli i zaburzanie zdrowych mechanizmów konkurencji.
Reuters nazywa nowe postępowanie Bundeskartellamt dotyczące Facebooka "drugim frontem". W połowie grudnia 2017 roku urząd antytrustowy zarzucił Facebookowi nadużywanie dominującej pozycji platformy do nielegalnego zbierania i kojarzenia z kontami różnego rodzaju danych ze źródeł trzecich. Z założonego przez Marka Zuckerberga serwisu społecznościowego korzysta codziennie 1,4 mld użytkowników.
Jeszcze w środę Facebook uspokajał inwestorów, że mimo spadającego użycia platformy społecznościowej i zmian w działaniu kanałów użytkownika (News Feed) cyfrowe reklamy utrzymają wysoką dochodowość. Facebook odnotował w ubiegłym roku spadek czasu spędzanego na platformie o 50 mln godzin dziennie. Informacja ujawniona w sprawozdaniu finansowanym sprowokowała spadek notowań firmy o ponad 4 proc.
Przychody Facebooka w kwartale zakończonym 31 grudnia były o 47 proc. wyższe rok do roku i wyniosły 12,97 mld dolarów. W 2018 roku firma spodziewa się wzrostu wydatków o 45-60 proc. ze względu na konieczność zatrudnienia tysięcy dodatkowych moderatorów treści.


- Śr 21:32 ZPPHiU: Ponowne obostrzenia w handlu doprowadzą do kolejnych upadłości...
- Śr 21:28 Był eBay, jest Allegro, nadchodzi Amazon...
- Śr 19:29 Kaufland otwiera drugi market w Zielonej Górze. To 226. sklep sieci
- Śr 17:31 Minister zdrowia: Od 27 lutego zasłanianie ust i nosa będzie możliwe tylko...
- Śr 17:28 Od soboty zamknięte hotele i galerie w Warmińsko-Mazurskim; w pozostałych...
- Śr 17:16 W Gdańsku muszą zniknąć słupy z gigantycznymi logotypami. Sieci odwołują się
- Śr 17:06 Przedstawicielka Galerii Warmińskiej: Decyzja o lockdownie to nasza tragedia
- Śr 17:02 Mały Głód wkracza w świat gamingu
-
Biedronka walczy w UE o soki Riviva
-
Założenia kodeksu: Franczyzobiorca będzie mógł rozwiązać umowę za 3...
-
Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
-
Żabka inwestuje w zautomatyzowane centrum logistyczne pod Warszawą
-
Quiosque ucieka przed skutkami pandemii do Grupy Immobile
-
Vollmart, nowa marka hard dyskontów w Polsce. Co na to Walmart?
- 1 PRCH: Potrzebujemy handlowych niedziel, można to pogodzić z przestrzeganiem...
- 2 Anna Prymakowska w zarządzie OEX E-Business. Wcześniej kierowała zarządem...
- 3 Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
- 4 SPAR otrzyma do 25 mln euro pożyczki z EBOiR, m.in. na restrukturyzację PiP
- 5 Dino, Specjał, Eurocash - zobacz, ile firmy otrzymały pomocy publicznej
- 6 SPAR rusza z kampanią promującą polskich dostawców
-
Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
-
937 sklepów Carrefoura w Polsce ze spadkiem sprzedaży o 0,6 proc
-
Tarcza Finansowa 2.0. Jak skutecznie sięgnąć po pomoc?
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.