PARTNER PORTALU

Rynek e-commerce urośnie w Polsce o ponad 20 proc.

Autor: PAP 1 kwietnia 2013 18:50

Polacy w sieci kupują coraz więcej i chętniej. Eksperci wskazują, że sprzyja temu kryzys i szukanie oszczędności. W internecie można znaleźć towar dużo tańszy, a zaoszczędzić nie tylko pieniądze, ale i czas. Według szacunków internetowej porównywarki cen Nokaut.pl, polski rynek e-commerce urósł w 2012 roku o około 23-25 proc. i osiągnął wartość bliską 21,5 mld złotych.

Prognozy na rok 2013 rok zakładają, że rynek ponownie urośnie w Polsce o ponad 20 proc. Duży potencjał wzrostu tej branży podyktowany jest przede wszystkim obecnym poziomem popularności zakupów online. W Polsce zaledwie 2,5 proc. handlu detalicznego przypada na zakupy w internecie, ale już w państwach Europy Zachodniej poziom ten jest kilkakrotnie wyższy" - mówi Stefan Nowak, doradca zarządu grupy Nokaut.
Jak dodaje, w ostatnim roku można było zaobserwować rosnące zainteresowanie takimi kategoriami jak m.in. moda i styl oraz sport i hobby. "Przewidujemy, że najbliższe lata będą stały pod znakiem m-commerce, czyli zakupów za pomocą telefonu komórkowego. Ta branża w Polsce dopiero zaczyna się rozwijać" - podkreśla Nowak.
Rośnie też lawinowo liczba sklepów internetowych. Inna porównywarka internetowa Ceneo.pl przeprowadziła wśród nich ankietę, z której wynika, że tylko 10 proc. z nich powstało przed 2005 rokiem, natomiast aż 20 proc. to e-sklepy założone w roku 2012.
"Szacujemy, że liczba sklepów internetowych w Polsce przekroczyła już 10 tys., a rynek rozwija się bardzo szybko. Następuje jednak mocna specjalizacja i widać, że wiele nowych sklepów stawia na jedną konkretną branżę i mocno wyspecjalizowanego klienta" - mówi Jakub Walczak z Ceneo.pl.
W styczniu Ceneo.pl zapytało swoich użytkowników o to, w jakich kategoriach najchętniej kupują towary w internecie.
"Okazuje się, że aż 47 proc. badanych przynajmniej raz zakupiło towar w kategorii odzież, obuwie i dodatki. 46 proc. zakupiło sprzęt RTV i tyle samo osób sprzęt AGD. Na kolejnych miejscach są komputery (42 proc.) oraz kategoria dom i ogród (42 proc.). Okazuje się, że w internecie kupujemy już prawie wszystko - bo i wszystko można tu znaleźć, często w bardzo okazyjnych cenach" - dodaje Walczak.
Wskazuje też na nowy trend. "Na Ceneo.pl pojawia się coraz więcej sklepów oferujących towar z kategorii wyposażenia wnętrz i budownictwa i to właśnie w tych kategoriach przewidujemy znaczący rozwój w najbliższych miesiącach" - mówi.
Również prezes Skąpiec.pl Mariusz Janiszewski wskazuje na nowe trendy na tym rynku. "Jeszcze kilka lat temu konsumenci kupowali w sieci przede wszystkim komputery, aparaty fotograficzne i sprzęt RTV-AGD. Kategorie te wciąż cieszą się dużą popularnością, jednak nasze statystyki pokazują, że Polacy coraz chętniej szukają w sieci również produktów z segmentu "lifestyle". Odzież, obuwie oraz artykuły z działu "dom i wnętrze" to absolutne hity ostatnich miesięcy" - tłumaczy.
Janiszewski uważa, że jednym z najważniejszych trendów w handlu elektronicznym jest bez wątpienia tzw. m-commerce, czyli sprzedaż za pośrednictwem urządzeń mobilnych. "Konsumenci coraz częściej zamieniają komputer na tablet czy smartfona i korzystają z mobilnych wersji sklepów internetowych. Zauważalną tendencją jest również zmiana podejścia do zakupów. Internauci już nie skupiają się tylko na znalezieniu najtańszej oferty, ale zaczynają doceniać sprawdzone marki i wybierają sklepy, które oferują najwyższe standardy obsługi" - tłumaczy PAP.
Zdaniem product managera Comarch Agnieszki Borawskiej, każdy kolejny rok w tej branży można nazwać przełomowym ze względu na zmieniającą się sytuację rynkową. "Myślę, że jeszcze nie mamy do czynienia z masowymi zakupami, mimo, że większość Polaków pierwsze zakupy w internecie ma za sobą. W ostatnim roku przełomowe było otwarcie się na sprzedaż internetową branży spożywczej. W tym momencie zakupy internetowe można zrobić w sieciach: Piotra i Pawła, Alma, Tesco, Auchan oraz E. Leclerc. To sprzyja rozwojowi rynku i sprawia, że zakupy internetowe są coraz bardziej powszechne i masowe" - mówi.
Borawska wskazuje, że rynek zmienia się zarówno po stronie podaży, jak i popytu.
"Po stronie sprzedawców trendem można nazwać profesjonalizację - przy prowadzeniu działalności coraz ważniejsze są aspekty dotyczące modeli magazynowania asortymentu, obsługi magazynu, masowej obsługi rozliczeń z klientami, zwrotów, reklamacji, gwarancji. Po stronie klientów mamy do czynienia z ewolucją postaw zakupowych, ale to jest zależne od branży. Dla przykładu, na popularności zyskują zakupy impulsywne, które nie wynikają z realnej potrzeby, ale przeświadczenia, że oferta jest dobrą okazją (tzw. "łowcy okazji"). Drugi trend - sprawdzamy dany towar w tradycyjnym sklepie, żeby następnie kupić go przez internet" - dodaje.
Podobał się artykuł? Podziel się!

  • Łukasz Koronczok 2013-04-02 10:40:06

    Rynek sprzedaży internetowej w Polsce jest bardzo dobrze postrzegany w Zachodniej Europie. Jestem często pytany o możliwości wejścia do Polski, specyfikę rynku, upodobania konsumentów, popularne sposoby płatności jak i siłę nabywczą klientów e-sklepów w Polsce.

    Przedsiębiorcom e-commerce bardzo podoba się otwartość Polaków na nowości (przykład zakupów żywności czy używanie smartfonów i tabletów), dziwią się jednak niskiemu zaufaniu do zakupów w internecie.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7597

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.