Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Skuteczność sprzedażowa e-maili o 40 razy większa niż mediów społecznościowych

Według Nielsen Norman Group, 90 proc. użytkowników wybiera newsletter za pomocą e-mail, a tylko 10 proc. informację za pomocą social media. Przyjmuje się, że skuteczność sprzedażowych możliwości e-maila jest 40 razy większa od mediów społecznościowych - przekonuje Jacek Dziura, marketing specialist w SARE S.A., ekspert e-Izby Gospodarki Elektronicznej.
Reklama

Jednym z fundamentów e-mail marketingu jest jakość bazy adresów. Najskuteczniejszym działaniem jest segmentacja, czyli podział bazy pod względem podobnych atrybutów naszych odbiorców. Najczęściej odbywa się ona na podstawie płci, lokalizacji, branży, faktu posiadania dzieci, podejmowanych akcji, historii zakupowej oraz reakcji na wysyłane wiadomości. Dzięki segmentacji możemy wyodrębnić na przykład grupę rodziców, kupujących co 3 miesiące i wydających w naszym sklepie powyżej tysiąca złotych. Do takiej grupy będziemy mogli skierować zupełnie inny komunikat niż np. do osób bezdzietnych czy wydających inne kwoty.

Zastosowanie segmentacji, już od początku tworzenia bazy, pozwala przede wszystkim na:
• Lepsze dotarcie z ofertą – unikniemy nietrafionych kampanii oraz uzyskamy lepszy wskaźnik konwersji
• Zmniejszenie retencji klientów – dzięki wiedzy o zapotrzebowaniu subskrybenta, odbiorca otrzyma interesującą treść i nie wypisze się z newslettera
• Poprawę ROI (z ang. return of investment) – lepsze kampanie oznaczają wyższy zysk

Dlatego zapytaj o podstawowe dane twojego klienta. Jeśli prowadzisz sklep, możesz na przykład część z tych informacji otrzymać w momencie dokonywania zakupu. Dzięki nim, będziesz mógł zacząć segmentację od razu.

Pewnymi informacjami subskrybent dzieli się dobrowolnie. Niestety ich dużą wadą jest częsty brak rzetelności. Klienci chcą jak najszybciej wypełnić ankietę czy formularz, nie przywiązując zbytniej wagi do prawdziwości wpisywanych informacji. W przypadku organizacji konkursów dużo łatwiej jest zebrać wiarygodne dane. Druga z opcji to gromadzenie danych behawioralnych. Są to wszystkie informacje zbierane podczas procesu zakupowego oraz w komunikacji przed i posprzedażowej. Takiego rodzaju dane pozwolą podzielić bazę pod względem klientów zainteresowanych konkretną grupą produktów, momentu cyklu życia, w którym się znajdują (potencjalny, pozyskany, aktywny, wymagający reaktywacji), czy reakcji na naszą korespondencję (klika, nie klika, gdzie klika).

Skutecznie przeprowadzona segmentacja, to nawet 760% wzrost sprzedaży. 

Drugim aspektem higieny bazy jest tzw. walidacja. W podstawowym rozumieniu jest to sprawdzanie poprawności danych, wprowadzanych do systemu. Po pierwsze, konieczna jest weryfikacja czy w ogóle dany e-mail spełnia kategorie prawidłowego adresu tj. czy składa się z poprawnej domeny, małpki i nazwy. Drugim aspektem jest ochrona przed spambotami, czyli losowo tworzonymi adresami e-maili przez boty zapisujące się na newsletter. Dzięki językowi PHP, można automatycznie sprawdzić czy dana domena/adres w ogóle istnieją. Oczywiście w metodzie zapisu double-opt in, czyli podwójnego potwierdzenia, takie ryzyko jest dużo mniejsze, jednak w przypadku baz pozyskiwanych, zwiększa się ono wielokrotnie. Metoda double opt-in oraz dobrze zrealizowana walidacja chronią również przed tzw. spam-trapami, czyli mailami stworzonymi tylko w celu złapania spamerów. Walidację, ze względu na jej złożoność i wielowymiarowość, najlepiej zlecić odpowiednim podmiotom.

Dzięki analizie raportów wiemy dokładnie, co się dzieje z naszymi kampaniami, jakie statystyki uzyskują i co możemy poprawić. Naszym priorytetem powinno być sprawdzenie odbić miękkich i twardych oraz regularne czyszczenie takowych. Monitorowanie naszych adresów i ich zachowania pozwala nie tylko na uniknięcie pogorszenia reputacji IP, ale nawet uniknięcia spam-trapów. Możemy bowiem łatwo wyłapać adresy, które nie otwierają naszych maili, czy do których nasze maile w ogóle nie dochodzą. Warto wiedzieć, że uporczywe wysyłanie wiadomości na takie adresy prowadzi do wpisania na czarną listę .

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum