Sztuczna inteligencja a e-handel. Eksperci o kierunku zmian

- Dostrzegam ich bardzo wiele. Dotykają one przede wszystkim automatyzacji i optymalizacji różnorodnych procesów w tym m.in. działań marketingowych, zarządzania magazynem, czy też obsługi kontaktu z klientami. Wszystko będzie zależne od potrzeb sprzedawców i oczekiwanych efektów w relacji do nakładów – mówi Tomasz Zdziebko, program developer z IdoSell.
Jednak „zatrudnienie” sztucznej inteligencji wymaga znacznych nakładów i czasochłonnego budowania kompetencji.
E-commerce i AI będą szły jednym torem
Eksperci przewidują, że w ciągu najbliższych lat zastosowanie AI w e-handlu będzie coraz powszechniejsze. Szczególnie w tych obszarach, które mają ułatwiać dotarcie do klienta i optymalizację procesów marketingowych i biznesowych.
- AI jest nam potrzebne do tego, żebyśmy byli w stanie pewne rzeczy przewidzieć, nawet jeśli pozornie mamy niewiele danych. Rozpoznawanie potrzeb kupującego i sprawienie, żeby otrzymał to, czego potrzebuje, nawet jeśli nie potrafi tego precyzyjnie wyrazić, jest priorytetem w dzisiejszych czasach – podkreśla Adam Bortnik, product manager z IdoSell.
Według ekspertów sztuczna inteligencja będzie przydatna sprzedawcom w takich obszarach e-commerce jak gospodarka magazynowa, analiza i przewidywanie działań konkurencji czy też dynamiczna optymalizacja cen w różnych kanałach marketingowych. AI w ciągu kolejnych lat może także badać skłonność intencji zakupowej klienta i personalizować jego ścieżkę wizyty w sklepie.
AI może też dostosować interfejs sklepu do indywidualnych preferencji poszczególnych klientów – tak, żeby był on mniej lub bardziej profesjonalny i skomplikowany. To zależy od tego, czy zidentyfikuje, że ma do czynienia z „początkującym” konsumentem, czy też z osobą bardziej doświadczoną. Ciekawym zastosowaniem AI jest obszar predykcji ruchu, a co za tym idzie generowanego obciążenia. Dzięki temu serwery mogą się automatycznie skalować, dynamicznie dostosowując moc do przewidywanego natężenia ruchu, wynikającego nie tylko z działań sklepu, ale również otoczenia konkurencyjnego.
AI a optymalizacja cen towarów
- Szczególnie interesującym przykładem zastosowania AI jest optymalizacja cen towarów. Inteligentne algorytmy mogą dynamicznie dostosowywać ceny poszczególnych towarów do indywidualnych klientów, sezonów sprzedażowych, stanów magazynowych sprzedawcy, prognoz sprzedaży, czy też cen i dostępności produktów u konkurencji – mówi Tomasz Zdziebko.
Szerokie wykorzystanie w e-commerce mają „inteligentne” chatboty. Mogą one odpowiadać np. za automatyzację komunikacji z klientem. Wsparciem dla sklepów internetowych są też moduły logistyczne, które zoptymalizują ułożenie towarów, wyznaczanie tras w magazynie, tak, żeby proces kompletacji przebiegał jak najbardziej efektywnie. Algorytmy predykcyjne mogą także pokazywać klientom informację o tym, kiedy mogą spodziewać się przesyłki, nim jeszcze dokonają zamówienia.
- Uczenie maszynowe znajdzie zastosowanie w wielu obszarach e-commerce, w szczególności tych w których można wykorzystać mechanizmy predykcji i optymalizacji do usprawnienia procesów oraz maksymalizacji efektywności działań marketingowych – wyjaśnia Tomasz Zdziebko.
Eksperci mają wątpliwości co do korzystania przez e-sklepy z chatu GPT m.in. do tworzenia opisów, czy teści pod SEO. - Opisy towarów są narzędziem walki konkurencyjnej, która bierze się z różnicowania ich pod kątem ogrania mechanizmów wyszukiwarek. Wykorzystywanie rozwiązań AI przeniesie tę walkę na inny poziom. Efekt jednak może być bardzo niepewny – stwierdza Adam Bortnik.