Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

To prawdziwa zmora sklepów internetowych. Jak tego uniknąć?

Aż 70% klientów dodaje produkty do koszyków w sklepach internetowych, ale nie finalizuje zamówienia. Zwiększanie konwersji to jedno z wyzwań przed którym stoi branża e-commerce w 2023 roku. Sposoby na to, jak ograniczyć porzucanie koszyków zakupowych i zwiększyć konwersję wskazuje Marek Biernacki, zarządzający fintechem Mokka w Polsce.
Reklama

Jak ograniczyć porzucanie przez klientów koszyków zakupowych? Jest 8 sposobów

Intuicyjny check-out

 Firmy wkładają wiele wysiłku w ściąganie klientów do sklepu internetowego oraz wspieranie ich w wyborze produktów. Jednak procesowi, przez który klient musi przejść na etapie tzw. check-outu poświęcają często mniej uwagi. Tymczasem to właśnie tu pojawia się wiele problemów, z powodu których klienci opuszczają sklep. Pierwszym błędem jest zmuszanie do tworzenia konta klienta i logowania. Wiele osób tego po prostu nie lubi lub nie chce tracić czasu. Czynności te nie powinny więc warunkować zakupu w sklepie. Inny częsty błąd to rozpraszanie uwagi klienta poprzez pojawiające się linki, pop-upy, dodatkowe oferty itp. które odciągają klienta od finalizacji zakupu. Im mniejsza ilość kliknięć na drodze do złożenia zamówienia tym mniej powodów, dla których klient może zrezygnować z zakupu. 

Pokazuj wszystkie opłaty

Znakomita większość klientów porównuje ceny produktów w różnych sklepach zanim sfinalizuje zakup. Dlatego ważne jest, aby ułatwić klientom zapoznanie się z całkowitym kosztem zakupu bez konieczności rejestracji lub logowania się. Warto tu zwrócić uwagę na Dyrektywę Omnibus, która od stycznia br. reguluje niektóre kwestie związane z prezentacją cen produktów w promocji. Przejrzysty sposób prezentacji informacji dotyczy również kosztów finansowania np. zakupów ratalnych. Brak klarownej informacji dla klienta o dodatkowych opłatach na etapie check-outu powoduje, że klient czuje się oszukany i skutecznie zniechęcony do zakupu. Zdecydowanie lepiej w zamian budować zaufanie i wiarygodność prezentując przejrzyście wszystkie koszty bez gwiazdek, czy ukrytych opłat. Jeżeli firma sprzedaje za granicę warto też zwrócić uwagę na to, by ceny prezentować w lokalnej walucie, uwzględniając wszystkie ewentualne opłaty dodatkowe, a także wyraźnie informować o tych związanych z handlem transgranicznym. 

Proste formularze zakupowe 

 Jak najwięcej informacji o klientach to oczywiście punkt wyjścia do zaawansowanej analityki danych oraz tzw. targetowania działań sprzedażowo-marketingowych. Jednak zadawanie zbyt szczegółowych pytań skutecznie zniechęca klientów do zakończenia zakupu. Wiele sklepów internetowych pyta nie tylko o niezbędne do wysyłki informacje, ale też dane bankowe, czy nawet szczegółowe dane osobowe, co w działa na ich niekorzyść. Bywa też, że klienci zniechęcają się do finalizacji zakupu, ponieważ nie potrafią poprawnie wypełnić formularza, a system nie pokazuje im, gdzie wystąpił błąd. Dlatego jednym ze sposób na zwiększenie współczynnika konwersji jest zastosowanie uproszczonych formularzy na etapie tzw. check-outu, tak by otrzymać niezbędne do realizacji zamówienia dane, ale nie zniechęcić klienta do zakupu. To samo tyczy się zakresu dodatkowych danych wypełnianych w celu sfinansowania zakupu klienta. Warto zwrócić w tym kontekście uwagę na wykorzystanie tzw. inteligentnych formularzy, które w określonym zakresie wypełniają się same i poprawiają tym samym konwersję zakupową.

Zróżnicowane i bezpieczne metody płatności

Jedną z najczęstszych przyczyn porzucania przez klientów koszyków zakupowych jest oferowanie przez sklep mało zróżnicowanych form płatności. Potwierdzają to badania Izby Gospodarki Elektronicznej, zgodnie z którymi głównym czynnikiem wpływającym na porzucenie koszyka jest brak określonej metody płatności. Powód jest prosty: klienci chcą płacić tak jak lubią. Dlatego warto zwrócić uwagę na to, jakie metody płatności są preferowane przez klientów sklepu. Dodatkowo w przypadku wszystkich metod związanych z finansowaniem zakupów warto proaktywnie zaprezentować klientom optymalny plan spłaty ich zobowiązań.  Biorąc pod uwagę młodsze pokolenia X i Y coraz częściej są to np. płatności odroczone. Jak wskazuje raport E-Izby w Polsce z opcji buy now pay later korzysta co już 7 internauta. Płatności odroczone w 2022 roku stały się też jednym z najważniejszych czynników zakupowych, na które - według deklaracji konsumentów - zwracają oni częściej uwagę właśnie ze względu na inflację i niestabilną sytuację gospodarczą. 

Darmowa wysyłka

Darmowa wysyłka to w dalszym ciągu opcja, która przyciąga wielu klientów. Nikt nie lubi dowiadywać się o dodatkowych opłatach „przy kasie”, szczególnie jeżeli jest ona online’owa. Oczywiście tego typu rozwiązanie musi być uwzględnione w ogólnej polityce cenowej.

 Łatwe zwroty

Wielu klientów, już na etapie zakupu, zastanawia się na jakich zasadach będą mogli zwrócić kupiony produkt. Preferowane są oczywiście firmy przyjazne konsumentowi. Z drugiej strony duża liczba zwrotów to zmora firm e-commerce. By z jednej strony usatysfakcjonować klienta, a z drugiej wyjść na swoje warto przede wszystkim stworzyć jasną i przejrzystą politykę zwrotów, a także dogłębnie analizować dane dotyczące odsyłanych produktów. Dużą rolę w ograniczaniu liczby zwrotów odgrywa też kontrola jakości oraz sposób prezentacji towarów, czyli dobre zdjęcia i wyczerpujące opisy produktów. Jednym ze sposobów ograniczenia liczby zwrotów może być również szeroki wybór metod finansowania płatności udostępnianych przez sklep. Doświadczenia zebrane wśród partnerów Mokka w Europie Środkowo – Wschodniej pokazują, że oferując klientom dłuższe okresy finansowania zakupów np. 3 lub 6 miesięcy albo tzw. split payment można zredukować poziom zwrotów nawet do wartości poniżej średniej, nie rezygnując z przyjaznej klientowi polityki w tym zakresie.

Mobilna strona zakupów

Pamiętajmy też, że coraz więcej klientów robi zakupy korzystając ze smartfona. Jak pokazują badania ARC Rynek i Opinia, już co drugi Polak do zakupów przez internet używa urządzeń mobilnych (51%), a aż 40% korzysta w tym celu z aplikacji zainstalowanych na telefonie. Z tego względu strona e-sklepu musi być dostosowana do urządzeń mobilnych. Szczególnie wśród młodszych użytkowników trend ten jest szczególnie wyraźny. Doświadczenia użytkowników związane zakupami dokonywanymi na urządzeniach mobilnych będą decydować o przyszłości handlu w internecie.

Mokka to marka, pod którą działa w Polsce fintech Revo Technologies – wiodący dostawca usług finansowania sprzedaży w regionie Europy Środkowo-Wschodniej działający m.in. w Polsce i Rumunii. Mokka oferuje programy finansowania zakupów konsumenckich, tj. płatności odroczone oraz systemy ratalne.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum