Transgraniczne spory konsumentów - zakup odzieży i obuwia wysoko w rankingu

- Europejskie Centrum Konsumenckie, działające przy UOKiK podsumowuje zgłoszenia otrzymane w 2021 roku.
- W 2021 r. ECK Polska działające przy UOKiK otrzymało 5669 zgłoszeń.
- 65% spraw stanowiły skargi transgraniczne – 3688 spraw.
- 35% spraw stanowiły zapytania (m.in. sprawy krajowe, zapytania przedsiębiorców, skargi na przedsiębiorców zarejestrowanych poza UE, Norwegią, Islandią lub Wielką Brytanią) – 1981 spraw.
Liczba zgłoszeń otrzymanych w 2021 r. jest porównywalna z rokiem 2019.
Wzrost skarg w 2020 roku wywołany był przez odwołane usługi lotnicze i turystyczne z powodu pandemii COVID-19. Wówczas wiele zgłoszeń dotyczyło problemów konsumentów z odzyskaniem pieniędzy.
Większość skarg w 2021 roku dotyczyła transportu lotniczego, ich liczba jednak znacznie się zmniejszyła w porównaniu do roku ubiegłego – o blisko 800 spraw. Odwrotnie natomiast wyglądają dane dotyczące zgłoszeń na zakup odzieży i obuwia. Liczba tych skarg w 2021 roku wzrosła o ok. 36% (300 spraw) w porównaniu do 2020 roku.
Ponad 60% otrzymanych w 2021 r. zgłoszeń dotyczyło zakupów dokonanych przez Internet (z czego 10% stanowiły zakupy przez pośredników).
Czego najczęściej dotyczą skargi konsumentów?
Większość skarg, jakie wpłynęły do ECK w 2021 r. podobnie, jak w latach poprzednich, dotyczyła zgłoszeń na usługi transportowe - głównie problemy lotnicze. Jak wyglądają statystyki? Transport (26%) – 1480 zgłoszeń (1358 transport lotniczy); Zakup odzieży i obuwia (17%) 925 zgłoszeń; Platformy sprzedażowe (6%) – 306 zgłoszeń (głównie: subskrypcje, platformy pośredniczące w sprzedaży odzieży, duże platformy sprzedażowe); Usługi noclegowe (6%) – 300 zgłoszeń.
Najczęstsze przyczyny skarg: Niezgodność towaru/usługi z umową – 14%; Odstąpienie od umowy – 12%; Odwołanie lotu – 11%; Brak dostawy towaru – 8%.
Na przedsiębiorców, z jakich krajów najczęściej skarżyli się polscy konsumenci?
Niemcy – 18% transgranicznych zgłoszeń (m.in. zakup odzieży i obuwia, transport lotniczy); Irlandia - 13% transgranicznych zgłoszeń (m.in. transport lotniczy); Wielka Brytania 12% transgranicznych zgłoszeń (m.in. zakup odzieży i obuwia); Holandia – 9% transgranicznych zgłoszeń (m.in. usługi noclegowe, transport lotniczy).
Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) należy do Sieci Europejskich Centrów Konsumenckich (ang. ECC-Net), służących pomocą konsumentom w całej UE.