Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Usługi e-grocery w procesie ewolucji. Kto przetrwa na konkurencyjnym rynku?

E-commerce przechodzi te same etapy rozwoju, co tradycyjne sieci sprzedaży. Obecnie każda mniejsza miejscowość i wieś ma na swoim terenie przynajmniej dyskont, z biegiem czasu naturalnym będzie pojawianie się tam również usług dostawy door to door. Jak ewoluuje e-grocery? O tym rozmawiamy z Sylwestrem Kubiakiem z firmy Gemius.
Reklama

W ubiegłym roku e-grocery imponująco przyspieszyło rozwój. Czy klienci pozostali w tym kanale?

Sylwester Kubiak, Gemius: Jak wynika z tegorocznego raportu „E-commerce w Polsce 2021”, miesięcznie na zakupy spożywcze w internecie Polacy wydają blisko 200 zł. Niewątpliwie okres pandemii sprzyjał rozwojowi e-commerce’u w ogóle, w tym również sektorowi e-grocery. Duzi gracze w ekspresowym tempie przyspieszyli rozwój w ramach swoich struktur, pojawili się też nowi. Ewolucji ulega też sama usługa e-grocery – wymienić tu można chociażby dostawy 15 minutowe, które zaczynają rewolucjonizować ten rynek. Moim zdaniem w dłuższym okresie będziemy obserwowali łączenie się lub wykup tego rodzaju usług, co doprowadzi do pozostania na rynku najsilniejszych dostawców.

Czego najbardziej szukamy w e-grocery - ceny, szybkości, wygody, jakości?

Powstawanie dark store’ów to dowód na to, że dla klienta szczególnie ważna jest szybkość dostawy. Dynamiczny rozwój tego typu punktów wprost odpowiada na tę potrzebę. Aby być konkurencyjnym na rynku e-grocery nie wystarczy spełniać warunku atrakcyjnej ceny, trzeba również szybko dostarczyć zamówione produkty.

Z tegorocznej fali raportu „E-commerce w Polsce” wiemy, że czynniki najbardziej motywujące konsumentów do zakupów online łączą się z wygodą i ta sytuacja trwa już od kilku lat. Respondenci wymieniali tu najczęściej dostępność e-sklepów przez całą dobę (76% wskazań), brak konieczności jechania do sklepu (73%), a także nieograniczony czas wyboru produktów (67%). Szybkość dostawy to również istotny element, na który patrzyłbym przez pryzmat oszczędności czasu, tak ważnego szczególnie w przypadku zakupów spożywczych. Możliwość zamówienia artykułów pierwszej potrzeby przez internet i sprawne ich dostarczenie przez sklep mają też ogromne znaczenie w przypadku osób, które mają problem z poruszaniem się lub borykają się z innymi ograniczeniami. Spowodowany pandemią lockdown i wynikające z niego ogromne zainteresowanie zakupami online były na to wyraźnym dowodem.

Jak prognozują Państwo dalszy rozwój rynku sprzedaży żywności w sieci? Czy mniejsze miejscowości znajdą się na celowniku firm?

Z oczywistych względów właściciele sklepów online rozpoczynają ekspansję od dużych miast, ponieważ to świetny sposób, aby szybko przetestować rynek. Rozpowszechnienie e-grocery w największych miastach wygląda już dziś bardzo obiecująco. Kolejnym nieuniknionym krokiem rozwoju jest rozszerzanie usług na mniejsze miejscowości i wsie. E-commerce przechodzi te same etapy, które obserwowaliśmy w przypadku rozwoju tradycyjnej sieci sprzedaży. Obecnie każda mniejsza miejscowość i wieś ma na swoim terenie przynajmniej dyskont, z biegiem czasu naturalnym będzie więc pojawianie się tam również usług dostarczania door to door.

Jak technologie mogą się przyczynić do zwiększania sprzedaży w tym kanale?

Rozwój technologii wspierających e-commerce jest dynamiczny i dotyczy m.in. różnych form płatności. To ważne, ponieważ możliwość wyboru sposobu zapłaty za zakupy spośród różnych opcji jest czynnikiem, który – jak wynika z naszego raportu – zachęca do częstszych zakupów ponad połowę badanych (53%). Kolejną kwestią jest coraz wygodniejszy dostęp do zakupów online za pośrednictwem różnych urządzeń – zarówno komputerów stacjonarnych czy laptopów, jak i smartfonów. Rozwój m-commerce znajduje potwierdzenie w naszych danych: wg raportu, zakupów za pośrednictwem smartfonu dokonuje aż 76% e-konsumentów (dla porównania – odsetek ten w przypadku laptopów wynosi 78%), a w najmłodszej grupie badanych - aż 92%! Warto zauważyć, że w Polsce usługi dostępu do internetu w ogóle rozwijają się bardzo szybko i to niezależnie od uwarunkowań geograficznych: sytuacja, gdy gospodarstwo domowe na wsi dysponuje lepszym łączem niż to w mieście, nie należy już do rzadkości.

Wiele mówi się o zrównoważonym rozwoju. Czy e-grocery to rzeczywiście ekologiczna forma zakupów? 

Oczywiście - aby zdać sobie z tego sprawę wystarczy spojrzeć na pełne parkingi pod centrami handlowymi czy dyskontami. Konsumenci robiąc większe zakupy często korzystają z samochodu. W przypadku e-commerce zakupy kilku klientów przewożone są zbiorczym transportem, np. do maszyn paczkowych, dostawy e-grocery niejednokrotnie są też realizowane jednośladami. To niewątpliwy plus. Lepsze z perspektywy ekologii są też zakupy u lokalnych dostawców – znacznie mniejszy ślad węglowy generuje transport krajowych warzyw czy owoców niż przewożenie tych produktów przez tysiące kilometrów. Kwestia opakowań stanowi obecnie duży problem, na szczęście rośnie w tej kwestii nie tylko świadomość producentów, wspierana regulacjami prawnymi, ale też proekologiczne oczekiwanie konsumentów.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.