PARTNER PORTALU

W kwietniu Polacy wydali na zakupy internetowe o 13,9 proc. więcej rdr

Autor: PAP 25 maja 2021 11:27

Sprzedaż przez internet w kwietniu 2021 r. stanowiła 10,8 proc. całej sprzedaży detalicznej - poinformował Polski Instytut Ekonomiczny (PIE). W stosunku do kwietnia 2020 r., w kwietniu br. na zakupy online Polacy wydali o 13,9 proc. więcej - wskazał.

Jak podał Instytut, to jest trzeci najwyższy wynik od początku 2020 roku, po kwietniu i listopadzie ubiegłego roku. Natomiast pod względem wartości sprzedaży, kwiecień 2021 roku ustępuje jedynie listopadowi; w stosunku do kwietnia ubiegłego roku Polacy wydali na zakupy internetowe o 13,9 proc. więcej.

Lepsze zrozumienie efektów ograniczeń w funkcjonowaniu sklepów, a także nieco inny rytm ich wprowadzania tej wiosny spowodował, że miesięczna dynamika wartości sprzedaży wyniosła 6,2 proc. w porównaniu do 28,8 proc w marcu. Najbardziej przyspieszyły zakupy mebli (16,3 proc.) i żywności (10,8 proc.). Z kolei roczna dynamika sprzedaży w poszczególnych grupach produktów systematycznie się obniża, co jest związane z wysoką ubiegłoroczną bazą, ale także zapewne z innym podejściem do ograniczeń - wskazano.

Według analityków PIE, po trzech okresach daleko idącego zamknięcia sklepów, konsumenci lepiej są w stanie przewidzieć, ile czasu zajmie powrót do normalnych zakupów, a także z zakupem których produktów warto zaczekać do otwarcia chociażby galerii handlowych. "Tym samym w takich grupach jak żywność, napoje i wyroby tytoniowe, prasa książki i sprzedaż w wyspecjalizowanych sklepach czy farmaceutyki i kosmetyki, wartość zakupów była niższa niż w analogicznym miesiącu ubiegłego roku" - wskazali.

Jak podali, najwyższa dynamika roczna miała miejsce w grupie tekstylia, odzież i obuwie (35,1 proc.), gdzie sprzedaż przez internet stanowiła w kwietniu niemal połowę całej sprzedaży detalicznej w tym segmencie. "Jest to też grupa o największej zmienności, gdzie wprowadzane ograniczenia w największym stopniu przenoszą sprzedaż do internetu, a ich znoszenie przywraca handel w kanale tradycyjnym" - dodali.

Wskazali, że dane GUS obejmują jedynie część przedsiębiorstw - tylko te zatrudniające powyżej 9 pracowników, co nie daje pełnego obrazu polskiego e-commerce. "Jednak stosunkowo niska dynamika roczna oraz brak przekroczenia poziomów z listopada i kwietnia ub. r. wskazuje, że póki co poziom 10-11 proc. udziału e-commerce w sprzedaży detalicznej może być górną granicą, jaką jesteśmy w stanie w Polsce osiągnąć" - ocenili.

Według PIE, najbliższe miesiące przyniosą zapewne spadek tego udziału, na skutek poluzowania obostrzeń w sklepach i galeriach handlowych, podobnie jak to miało miejsce w ubiegłym roku. Ich zdaniem, jeśli kolejna fala ograniczeń pandemicznych ominie Polskę, kolejnych znaczących wzrostów sprzedaży internetowej możemy się spodziewać pod koniec roku, w tradycyjnie najlepszym pod tym względem sezonie świątecznym.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!




BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9590
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    10,99

  • Śr

    6,99

  • Min

    5,49

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.