Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

W Polsce działa obecnie około 40 tys. sklepów internetowych

W pierwszym półroczu tego roku powstało blisko 5,5 tys. nowych sklepów internetowych. Jednocześnie wykreślono nie więcej niż 2 tys. W chwili obecnej na rynku działa około 40 tys. zarejestrowanych sklepów internetowych, co sprawia, że Polska jest jednym z większych, a na pewno najbardziej dynamicznie rozwijających się rynków e-commerce w Europie – wynika z informacji firmy Bisnode.
Reklama

- W tym kontekście nie powinno dziwić to, że według prognoz handel w Internecie może zbliżyć się do wartości bliskiej 60 mld złotych – ocenia Bisnode, powołując się na dane eCommerce Europe i firmy RetailX.

Eksperci Bisnode zwracają uwagę na to, że z powodu pandemii część handlu „tradycyjnego” wchłonął e-commerce. Szczególnie tego odpowiedzialnego za odzież, obuwie, książki, muzykę, czy wreszcie elektronikę. - Dzisiaj w sklepach internetowych robimy nie tylko zakupy. Przez Internet umawiamy się do fryzjera, kosmetyczki, kupujemy bilety do kina, teatru. W przypadku żywności możemy mówić o sytuacji kiedy zakupy są robione rzadziej. Nie częściej niż raz, dwa razy w tygodniu. A nie codziennie, tak jak to miało miejsce w okresie przed pandemią. To zasadnicza zmiana, która wpływa na wartość koszyka – czytamy w raporcie firmy.

Dynamicznie rośnie nie tylko liczba sklepów, wraz z tym widocznie wzrasta liczba sprzedawców w Internecie. Ogromną popularnością cieszą się wszelkiego rodzaju platformy zakupowe. Zarówno te z rzeczami używanymi jak i nowymi. Gdzie ramie w ramię handel prowadzą osoby fizyczne na przemian ze sklepami internetowymi. Tutaj kupić można właściwie wszystko. Przybywa sprzedających jak i kupujących. Widać to także po rekordowo wysokiej wartości płynącej z zakupów w sieci Polaków.

- Zgodnie z raportem eCommerce Europe i firmy RetailX w bieżącym roku polski rynek pod względem wartości ma wzrosnąć o blisko 1/3, do rekordowego poziomu 15 mld Euro, co daje w przeliczeniu ponad grubo ponad 60 mld złotych. Według specjalistów zajmujących się rynkiem e-commerce ten trend wzrostowy raczej się nie zmieni, a w ciągu najbliższych kilku lat wartość polskiego rynku e-commerce może osiągnąć nawet 80 mld PLN – informuje Bisnode.

Prognoza ta ma związek ze wskaźnikiem udziału internetowego kanału sprzedaży w całości handlu detalicznego w Polsce. W porównaniu do innych krajów Europy Zachodniej, udział handlu przez internet w Polsce jest jeszcze dość niski, bowiem nie przekracza 7-8 proc. Co sprawia, ze jest ogromna nisza do zagospodarowania i firmy w naszym kraju właśnie śpieszą się ją wypełniać.

To najwyższa dynamika wzrostu wartości nie tylko w wysoko rozwiniętych krajach Unii Europejskiej ale w całej Europie. Tak dynamiczny wzrost zainteresowania Polaków e-zakupami wpłynął w bezpośredni sposób na organizację pracy firm kurierskich, które na brak zleceń nie mogą narzekać. Polacy odkryli zalety handlu w sieci. Brak kolejek, dostawa paczki pod drzwi, oszczędność czasu, komfort przymierzania, szybki zwrot nie tylko samych rzeczy, ale i pieniędzy na konto.

Do tego należy dodać kontekst bezpieczeństwa i brak fizycznego kontaktu z osobą trzecią, co jest szczególnie istotne w czasie pandemii COVID-19. Wedle badań, aż siedmiu na dziesięciu Polaków regularnie kupuje w Internecie. Wzrosty można liczyć dwucyfrowo.

Na wzrost liczby sklepów internetowych, jak również samego znaczenia handlu przez Internet ma wpływ kilka czynników. Bez wątpienia wpływ ma także ograniczenie handlu w niedzielę, co skłania przedsiębiorców do przeniesienia działalności do Internetu.

Wpływ ma również dynamiczny rozwój Internetu, który w Polsce mamy od ponad 28 lat. Trzeba wiedzieć, że 20 grudnia 1991 roku w Polsce zostały do sieci podłączone pierwsze komputery. W cztery lata później powstała Wirtualna Polska pierwszy serwis internetowy, w rok później Onet. W 1999 roku powstaje O2.pl jako system kont e-mailowych, a kilka miesięcy później powstaje kolejny serwis informacyjny Interia. 1 kwietnia 1999 roku rusza pierwsza w Polsce księgarnia internetowa Merlin.pl, a 13 grudnia portal aukcyjny Allegro.pl, jako odpowiedz na zachodnie portale aukcyjne – Amazon i eBay. To stanowi podwalinę pod dzisiejszy handel przez Internet. Bez tego dzisiejszy rozwój tej branży prawdopodobnie nie byłby możliwy.

Polacy cenią wygodę, na to pozwala handel w sieci. Dynamiczny rozwój sprzedaży w sieci jest możliwy za sprawą licznych udogodnień dla klientów. Darmowe zwroty, szybkie płatności, sprawne działanie i wyszukiwanie. To wszystko nałożyło się na siebie w trudnym czasie COVID-19. Efekt jest taki, że Polacy pokochali zakupy w sieci i nie mają zamiaru tego zmieniać.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum