W sporze Apple i Facebooka o prywatność użytkowników media i NGO są po stronie Apple

Autor: PAP 27 grudnia 2020 16:56

Po tym jak Apple zapowiedział zmiany ograniczające śledzenie użytkowników, Facebook oskarżył go o szkodzenie internetowi i małym przedsiębiorcom. Większość komentatorów, NGO, a nawet część pracowników Facebooka opowiada się jednak po stronie producenta iPhone'ów.

Powodem ostrego sporu technologicznych gigantów są zapowiadane przez Apple zmiany, które znajdą się w systemie operacyjnym iOS 14 na telefony iPhone. Od przyszłego roku, aby aplikacje takie jak Facebook mogły śledzić użytkowników i profilować ich upodobania pod kątem reklam, użytkownicy będą musieli aktywnie wyrazić na to zgodę. Dotychczas śledzenie było opcją domyślną, którą można było wyłączyć zmieniając ustawienia.

W odpowiedzi na ruch firmy z Cupertino, w ubiegłym tygodniu Facebook - którego model biznesowy opiera się w dużej mierze na spersonalizowanych reklamach, opartych o dane użytkowników - dwukrotnie wykupił całostronicowe reklamy w największych amerykańskich dziennikach i mediach, oskarżając Apple o zamach na "wolny internet" oraz małe przedsiębiorstwa.

"Najnowszy update Apple zagraża spersonalizowanym reklamom, na których polegają małe firmy, by znaleźć i dotrzeć do klientów" - czytamy w jednej z reklam. Firma Marka Zuckerberga twierdzi też, że ruch producenta iPhone'ów doprowadzi do końca wielu bezpłatnych stron internetowych i serwisów, które również zależą od reklam.

W odpowiedzi na te zarzuty, szef Apple Tim Cook - który wcześniej oskarżał firmy takie jak Facebook o używanie gromadzonych informacji o użytkownikach jako "broni" - stwierdził, że Apple chce jedynie dać użytkownikom wybór i kontrolę nad swoimi danymi. "Facebook nadal będzie mógł śledzić użytkowników na używanych przez nich stronach i aplikacjach (...) ale po prostu będzie musiał zapytać najpierw o zgodę" - dodał.

W sporze który zelektryzował Dolinę Krzemową, większość komentatorów w mediach i organizacjach obywatelskich przyznaje rację

"Apple to nie anioł, ale zmiany, które zastosuje w przyszłym roku, są dobre dla amerykańskiego i globalnego społeczeństwa, które coraz bardziej dba o prawa cyfrowe i prywatność" - napisał komentator branżowego portalu The Verge.

Portal uważa, że przepowiadane przez Facebooka zagrożenia dla małych przedsiębiorców są stanowczo przesadzone, zaś głównym poszkodowanym będzie sam Facebook, który na zmianach może stracić nawet ponad połowę dochodów z reklam, które w tym roku były rekordowe.







BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 5926

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.