PARTNER PORTALU

W transformacji nie chodzi o bezobsługowe sklepy

Autor: Tomasz Woźniak, Future Mind 24 marca 2021 13:56

W transformacji nie chodzi o bezobsługowe sklepy fot,. Tomasz Woźniak

Chcąc ponownie przyciągnąć klientów do sklepów, w pędzie mylimy cele ze środkami. Czas przyjąć za pewnik, że w transformacji cyfrowej nie chodzi o to, co widzimy na zewnątrz. Fundamentem jest kontrola nad własną transformacją cyfrową. To zdecyduje o sukcesie na dłuższą metę.

Amazon.pl. Platformy Glovo, Uber Eats i Wolt oferujące dostawy ze sklepów spożywczych. Paczkomaty InPost wyrastające jak grzyby po deszczu, Allegro i Poczta Polska planujące stawianie własnych maszyn. A za rogiem czyha jeszcze AliExpress. Branża retail nie przygląda się tym zmianom bezczynnie, wprowadzając zakupy e-commerce, click&collect, scan&go, automatyczne kasy i bezobsługowe sklepy. W pandemii sklepy błyskawicznie uruchamiały dostawy w oparciu o aplikacje do zamawiania jedzenia, a nawet WhatsApp. Problem w tym, że trudno to nazwać transformacją cyfrową. To po prostu doraźne rozwiązania wprowadzone, by przetrwać kryzys.

Teraz czas na transformację cyfrową. Tą prawdziwą. Innowacje w handlu muszą opierać się o znajomość klienta, a ten wcale nie musi oczekiwać automatycznej kasy, nawigacji opartej o beacony wewnątrz sklepu czy dostawy przez kuriera na rowerze. Nie dowiemy się tego jednak bez danych. Transakcyjnych, które mówią więcej o samym sklepie, ale też informacji behawioralnych na temat osób, które robią u nas zakupy.

Liderzy transformacji cyfrowej wcale nie muszą bombardować informacjami o wprowadzeniu funkcji scan&go w aplikacji czy uruchomieniu bezobsługowych sklepów. Oni zaczęli od wprowadzenia tzw. Customer Data Platform – systemu, który pozwala kontrolować, przetwarzać i, co ważniejsze, analizować dane klientów firmy.

Jak zbierają informacje? Najprostszy i bardzo skuteczny sposób to program lojalnościowy. Dzięki temu łączymy konkretne transakcje z danym klientem. Poznajemy jego nawyki i preferencje zakupowe. Tego nie zrobimy, opierając się o aplikacje do zamawiania jedzenia. One dostarczą nam jedynie dane transakcyjne. Nie dowiemy się jednak, czy to pierwsze zakupy klienta, czy też to nasz stały klient, który zdecydował się zostać w domu, bo nie dość, że jest pandemia, to jeszcze śnieżyca.
Jeśli już mamy te dane, warto je wykorzystywać, czego też wiele sieci nie robi. I wysyłają klientom, którzy przez 5 lat ani razu nie kupili mięsa, gazetkę z promocją na pierś kurczaka.

Aplikacje do zamawiania jedzenia mogą nam dostarczyć cennych informacji, jeśli rozważamy uruchomienie własnego e-commerce. Tani pilot. A po analizie zachowań klientów możemy dojść do wniosku, że bezobsługowy sklep to format, który przynajmniej chcemy przetestować. W jednej lub kilku starannie wybranych lokalizacjach.







BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 8039
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.