Zalando nie takie ekologiczne. Niektóre ubrania pokonują 7 tys. kilometrów

Zalando, z liczbą około 50 milionów klientów, jest największym e-sklepem odzieżowym w Europie, a w 2021 r. zrealizował około 250 milionów zamówień. Klienci Zalando mogą bezpłatnie zwrócić zamówione produkty, co jest powszechną praktyką wśród dostawców e-commerce. I właśnie kwestia liczby zwrotów została wzięta pod lupę.
Zrównoważone podejście ratunkiem dla Zalando
Według nowych doniesień Zalando mogłaby promować bardziej zrównoważone sposobów zwrotów, a także recykling, ponowne wykorzystanie i renowację produktów. Firma powinna też, zdaniem wielu, starać sie ograniczyć ilość zwrotów, poprzez udoskonalenie systemu pomiaru rozmiarów i ich dopasowanie do sylwetek, aby klienci mogli dokonywać bardziej trafionych wyborów zakupowych.
Firma mogłaby również zwiększyć liczbę lokalizacji magazynów, aby zmniejszyć odległość, jaką muszą pokonać produkty w drodze powrotnej od klienta do magazynu. Mogłaby również rozważyć wprowadzenie systemu recyklingu produktów w centrach logistycznych.
Kolejne zalecenie dla Zalando to popracować z dostawcami, aby opracować bardziej zrównoważone sposoby produkcji i dostawy. Bez tego posługiwaniem się mianem "zrównoważona platforma modowa" jest na wyrost.

Czytaj więcej
Niemieckie media: Zalando likwiduje setki miejsc pracy
Zwroty idą przez całą Europę
W opublikowanym przez onlinehaendler-news.de teście zamówiono dziesięć sztuk odzieży w Zalando, a następnie z pomocą Greenpeace zainstalowano na nich lokalizatory GPS. Zamówione produkty zostały następnie zwrócone sprzedawcy internetowemu.
- Przez kilka miesięcy zespół śledził towary, a także rozmawiał z pracownikami centrów zwrotów i firm partnerskich Zalando. „Odzież podróżuje po całej Europie” to jeden z wniosków z badań. Niektóre towary zostały przetransportowane co najmniej 7 000 kilometrów, zanim wyczerpała się bateria lokalizatora GPS. „W sumie dziesięć sztuk odzieży, które zwróciliśmy, przejechało 28 822 kilometrów”, poinformowali autorzy badania.
Długie trasy transportowe – jak to możliwe?
Firma Zalando wyjaśniła, że zwrócone towary są transportowane do wyspecjalizowanych centrów zwrotów, które są zlokalizowane w różnych częściach Europy. Tam towary są przepakoywane i sprzedawane ponownie, jeśli są w dobrym stanie. Decyzja o tym, gdzie ostatecznie trafiają zwrócone towary, zależy od kilku czynników, w tym od prawdopodobieństwa odsprzedaży w regionie danej lokalizacji lub na danym rynku. W przypadku, gdy dany przedmiot może zostać odsprzedany w danym regionie, towar ten jest transportowany do najbliższego centrum przetwarzania, a następnie ponownie wystawiany na sprzedaż. Jednakże, jeśli przedmiot nie może zostać odsprzedany w danym regionie, może być transportowany na większe odległości, aby umożliwić ponowną sprzedaż i jego dalsze użytkowanie.

Czytaj więcej
Towary z Zalando trafią do paczkomatów InPostu