W 2020 r. przybyło netto 2,2 tys. lokali gastronomicznych

W 2020 roku polska branża gastronomiczna urosła o 2,2 tys. nowych lokali. Zarejestrowano 6,6 tys., wykreślono 4,4 tys. - informuje Bisnode A Dun & Bradstreet Company. Kolejne obostrzenia w walce z COVID-19 nie zmniejszyły liczby punktów w polskiej gastronomii, ale co dziesiąty z nich zawiesił swoją działalność. Większość z pozostałych szuka sposobu i swoich szans na przetrwanie.
Gastronomia, obok branży hoteli czy na głucho zamkniętych klubów fitness należy do tych, w które walka z pandemią COVID-19 uderzyła najmocniej. Wielomiesięczne restrykcje sprawiły, że wielu przedsiębiorcom widmo bankructwa zajrzało w oczy. Ratunkiem wielu jest możliwość sprzedaży posiłków na wynos, bez możliwości fizycznej obecności klienta w lokalu. Swoich szans szuka się także w rozbudowanym systemie zamawiania dań w Internecie czy telefonicznie z opcją szybkiego dowozu. Niezależnie od wszystkiego to wszystko jest sposobem na przetrwanie i redukcję strat.
Mimo powszechnego lockdownu, spadku liczby klientów, zamówień i obrotów w 2020 roku polska branża gastronomiczna urosła o 2,2 tys. nowych lokali. Zarejestrowano 6,6 tys., wykreślono 4,4 tys. Co w porównaniu do roku 2019 stanowi całkowity wzrost liczby placówek gastronomicznych o 2,6 proc. Mimo wzrostu liczby placówek w skali roku kryzys w branży obrazuje liczba zawieszonych działalności. W całym 2020 roku Polacy zdecydowali się na zawieszenie blisko 10 proc. spośród wszystkich działających w branży firm. Z czego trwale zbankrutowało i zostało wykreślonych 341 firm, w zawieszeniu nadal pozostaje 4861, a na rynek powróciło w 2020 roku tylko 1516. W chwili obecnej liczbę wszystkich zarejestrowanych działalności gastronomicznych w Polsce na koniec 2020 roku szacuje się na 85,5 tys.
Przeczytaj także:
Można być pewnym, że bez pomocy finansowej i utrzymanymi w dłuższej perspektywie czasu nałożonymi restrykcjami wiele z lokali gastronomicznych nie przetrwa lub znajdzie się w bardzo trudnej sytuacji. Przychody restauratorów nie rosną. Wręcz przeciwnie. Średnio ruch i zyski spadły od 40 do nawet 50 proc. Drugi lockdown pogrzebie w dłuższej perspektywie czasu pogrzebie wiele firm.
Jeśli w przypadku restauracji i barów możemy mówić o widocznym spowolnieniu, to w sytuacji firm cateringowych możemy nazwać katastrofą. Główną przyczyną są drakońskie restrykcje nałożone na organizatorów wesel, wydarzeń kulturalnych, wydarzeń sportowych koncertów, imprez komunijnych, właścicieli teatrów, kin i wszelkich innych zgromadzeń masowych. Co za tym idzie, wielu z Polaków zdecydowało się o przełożeniu wesel, imprez komunijnych czy chrzcin na kolejne miesiące.
O być albo nie być często decyduje przypisany firmie kod PKD. Skrót oznaczający Polską Klasyfikację Działalności. Symbol, określający rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej. W tym kontekście jest to o tyle istotne, że to właśnie kod PKD decyduje o tym, czy dana firma jest objęta rządową pomocą, czy też nie jest. W efekcie z powodu braku przynależności do danej grupy wielu przedsiębiorcom nie przysługuje żadna pomoc. Przykładowo, pozbawiony pomocy rządowej może być ten przedsiębiorca, który rejestrując firmę 25 lat wstecz, zaczynał jako detaliczny sprzedawca i jednocześnie producent gotowych produktów garmażeryjnych, a z czasem przekształcił się w restauratora. Jednocześnie nie zmieniając swojego kodu PKD. Paradoksalnie takich przypadków jest bardzo dużo.


Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
- 16:34 Dyrektor PIE: Opłata cukrowa zazwyczaj powoduje mniejszą konsumpcję produktów...
- 13:21 Analitycy: Popyt na materiały remontowo-budowlane utrzyma się
- 13:14 Semeniuk: Większość przedsiębiorców chce rozmawiać i szukać wspólnie rozwiązań
- 13:08 Rzecznik MŚP: Są wątpliwości dot. odmowy wsparcia dla przedsiębiorców...
- 13:05 Badanie: W Polsce w każdej sekundzie wyrzucane do kosza są blisko 153...
- Sb 20:15 Rząd Francji sprzeciwia się przejęciu Carrefoura przez kanadyjski koncern...
- Sb 17:51 Premier: Jeśli nie obronimy się przed trzecią falą pandemii, ryzykujemy...
- Sb 16:39 Żabka wydała ponad 2 mln zdrapek
-
MS przygotowuje regulacje rynku franczyzy
-
Tesco Polska wygrywa w sądzie spór o tytuł prawny do centrum handlowego
-
Plastikowa rewolucja w sieciach: kula u nogi czy szansa na poprawę wizerunku?
-
Związkowcy rozmawiają z prezydentem. Chcą szczepionek dla pracowników handlu...
-
W Szwecji transakcje gotówkowe stanowią tylko 1 proc. Polska pójdzie tą drogą?
-
Stava nawiązuje współpracę z Pointapack i inwestuje w rozbudowę oferty dla...
- 1 Ekspert: Celem podatku handlowego jest wyrównywanie szans mniejszych firm
- 2 Dino zmierzy się z kryzysem wizerunkowym?
- 3 UOKiK wszczął postępowania wobec Kauflandu, Eurocashu i Intermarche
- 4 Rząd Francji sprzeciwia się przejęciu Carrefoura przez kanadyjski koncern...
- 5 Właściciel zakładów mięsnych Henryk K. ujęty w Argentynie
- 6 Ekspedientka Dino w maseczce z antyrządowym hasłem
-
Szymon Piduch odchodzi z rady nadzorczej Dino
-
Rusza rejestracja na EEC Trends!
-
2020 rok w handlu: Branża będzie odrabiała straty przez kilka lat
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »GORĄCE OFERTY
POLECANE OFERTY
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.