Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Food Show 2018: Pod względem rozwoju trendów kulinarnych Polska goni Europę

Polska jest jednym z najszybciej rozwijających się rynków w Europie, pod względem trendów kulinarnych. Kucharze poszerzają swoją wiedzę, wprowadzają innowacyjne metody i widać zmiany dosłownie z miesiąca na miesiąc. Jednak nie zawsze wychodzi to na dobre – mówili uczestnicy panelu Short Stories podczas Food Show 2018.
Reklama

W panelu wziął udział między innymi Nestor Grojewski, szef kuchni restauracji we Włoszech. Jak oceniał, włoski rynek pod względem kulinarnym jest już bardzo rozwinięty, jednak Polska idzie mocno do przodu.

- Polska robi bardzo duże skoki, goni i często przewyższa innych w Europie. Jestem zaskoczony, jak duże zmiany dokonują się z miesiąca na miesiąc. We Włoszech doszliśmy już do pewnego pułapu, a Polska dosłownie galopuje. Z wielkim zadziwieniem i podziwem obserwuję rozwój trendów w gotowaniu w Polsce. W Europie jest ona jednym z państw, które najbardziej gonią do przodu – mówił Nestor Grojewski.

Natomiast Adrian Feliks, prowadzący studium kulinarne Spoon zauważył, że nie zawsze wychodzi to na dobre. - Kucharze poszerzają swoją wiedzę, wyjeżdżają na staże, jednak czasem ten przeskok jest za duży, bo zapominają o podstawowych sprawach, o soli i pieprzu. Galop jest dobry ale czasem trzeba zwolnić i spokojnie przemyśleć co się robi. Są restauracje, które idą małymi krokami do przodu i wychodzą na tym bardzo dobrze, ale są też takie które zrobiły duży przeskok, a brakuje im podstaw – mówił Adrian Feliks.

Zgadzał się z nim Nestor Grojewski, który zauważył, że skoki w rozwoju mogą być zbyt szybkie. - Kucharz myśli jak zrobić proste danie w ekstremalny sposób a zapomina o tym jak usmażyć mięso. Zaczyna zanikać baza, podstawa. Tymczasem wystarczy pomyśleć, że prosta droga jest szybsza – mówił.

Nestor Grojewski jest szefem kuchni w restauracji w Rzymie, gdzie serwuje głównie ryby, w tym dania surowe z ryb. Jak mówił, jego restauracja jest nietypowa jak na Wochy, gdzie króluje makaron. - W mojej restauracji nie serwuję makaronu. Do mojej restauracji przychodzi się, by spróbować czegoś innego – mówił. Dodał, że podstawą jest znalezienie dobrego produktu. - Dużo czasu spędzam na zakupach – na targach rybnych, w portach. Wiele dań przygotowuję według moich autorskich przepisów – dodał.

Marta Grudzień, właścicielka bloga Ourtime.pl zauważa, że poprzez swoje nawyki kulinarne kształtujemy zachowania naszych dzieci.

- Na pewno jeszcze większą uwagę zwracamy na to co jedzą nasze dzieci i w ten sposób kształtujemy ich przyzwyczajenia. Mamy wpływ na to co one będą później jadły. Wydaje mi się, że świadomość rodziców jest pod tym względem coraz większa, choć jeszcze nie wszystkich – mówiła.

Marta Grudzień prowadzi blog, na którym publikuje między innymi przepisy kulinarne dla dzieci. – Najpierw zaczęłam zamieszczać na Instagramie przepisy na posiłki dla swojego malucha, kiedy zaczęłam rozszerzać jego dietę i okazało się, że trafiłam na bardzo podatny grunt. Pod przepisami pojawiało się często tak wiele pytań, że zaczęła prowadzić blog. Blog ewoluował, zmieniały się przepisy, bo dzieci rosły. Dużą pomocą okazała się mama, która mówiła, co ona dawała nam i okazało się, że powrót do prostych rzeczy, które każdy z nam ma w domu, stał się największym sukcesem – opowiadała Marta Grudzień.

Jak tłumaczyła, mamy zorientowały się, że nie musza mieć  w domu wyszukanych, szczególnych produktów, by przyrządzić swojemu dziecku wartościowy posiłek.

- Rodzice po prostu chcą jak najwięcej gotować swoim dzieciom, także przez to, że jest boom na gotowanie. Kiedyś opublikowałam na Instagramie zdjęcie kaszy manny z truskawkami. Wszyscy byli zachwyceni i pytali gdzie to można dostać – mówiła.

- Rodzice coraz więcej czytają, mają dostęp do mediów społecznościowych. Mają coraz większą świadomość i chcą coraz lepiej żywić swoje dzieci - podsumowała.

Social media to właśnie jeden z głównych powodów tak gwałtownego wzrostu popularności przepisów i mody na gotowanie.

- Pojawiły siwe social media, które zwiększyły przepływ informacji i każdy może podpatrywać trendy, które są na świecie. A większość z nas lubi, chce dzielić się wiedzą – mówił Grzegorz Targosz, współwłaściciel bloga Gotowanie z Pasją i współautor książek o gotowaniu.

- Kiedyś luksusem było pójście do restauracji, a teraz coraz większym luksusem jest przygotowanie czegoś wyjątkowego w domu i zaprezentowania tego znajomym. Poszukujemy prostych dań i przepisów, ale z efektem „wow” – by móc zaprezentować je komuś – zauważyła Agnieszka Jasińska, prowadząca blog Kulinarne Nawigacje.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum