Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Rachunki w restauracjach wyższe o 10 proc.

Raport Stava dotyczący rynku dostaw jedzenia w Polsce wskazuje, że w samym tylko 2020 r. rynek urósł on aż o 42%. Eksperci szacują, że w tym roku wzrost będzie jeszcze większy.
Reklama

Analitycy firmy Dotykačka – dostawcy systemu POS online – ponownie przeanalizowali dane statystyczne biznesów z sektora HoReCa, aby sprawdzić, jak firmy działające w branży gastronomicznej radziły sobie w trzecim kwartale 2021 roku.

Lipiec, sierpień i wrzesień były miesiącami z najwyższymi wzrostami we wszystkich segmentach branży HoReCa, licząc od początku 2020 roku. Na wysokie wyniki wpływ miała zarówno większa liczba otwartych lokali, szczególnie tych sezonowych – działało ich nawet 80% więcej niż w pierwszym kwartale 2021 r.  – jak i zdecydowanie większa liczba gości, głównie za sprawą poluzowania obostrzeń sanitarnych i stosunkowo niskiej aktywności wirusa. Zdecydowanie zwiększyła się także nominalna średnia wartość zamówień – nawet o 10% w stosunku do pierwszego kwartału 2021 r. Choć tutaj zadziałały nie tyle większe apetyty konsumentów, co rosnące ceny energii, paliw i produktów – szczególnie we wrześniu – także wzrost obrotów nie miał bezpośredniego przełożenia na zyski. Tak dobry kwartał może się niestety długo nie powtórzyć.

Niepokojący trend, który dotyka wszystkich

Od początku pandemii średnia wartość pojedynczego zamówienia falowała w rytm kolejnych ataków wirusa i ograniczeń w funkcjonowaniu branży. Tak było do połowy br., gdy średnie wartości zamówień spadały średnio o 3-4%, by potem odbić się o 4-5% powyżej poziomu z lutego 2020 r. Jednak od wiosny br. widzimy już jednostajny wzrost nominalnej wartości zamówień – zupełnie niezależny od ich wolumenu. Po spadkach sięgających momentami nawet 5% pierwszym kwartale, wzrosty zaczęły się od skromnych 2% w czerwcu, wskoczyły na poziom 5% w lipcu, by w sierpniu osiągnąć pułap 8%. Wrzesień, który pod względem liczby transakcji był znacznie słabszy, wyznaczył kolejne maksimum – 10%. Wstępne prognozy na czwarty kwartał br. wskazują, że trend wzrostu cen się utrzyma. Jest to przede wszystkim efekt wzrostu cen paliw, energii i produktów. Kolejna, jeszcze większa fala wzrostów cen spodziewana jest już na początku 2022 roku, gdy rządowy program Polski Ład wymusi wzrost kosztów zatrudnienia oraz obciążeń podatkowych dla przedsiębiorców. Nie zapominajmy też o rosnącym oprocentowaniu kredytów oraz zmianach w zasadach rozliczania leasingów, co dodatkowo może negatywnie wpłynąć na kondycję wielu biznesów.

Jaki będzie czwarty kwartał 2021 roku dla branży gastronomicznej?

Wstępna analiza niepełnych jeszcze danych z czwartego kwartału br. nie napawa optymizmem. Dramatycznie rosnące ceny, malejąca z dnia na dzień liczba klientów stacjonarnych, spadek przychodów oraz zapowiedź kolejnych obciążeń finansowych dla przedsiębiorców każą przypuszczać, że zima będzie szczególnie trudnym okresem dla branży.

Jest jednak sektor, który rośnie nawet pomimo coraz trudniejszej sytuacji – zamówienia z dostawą. Raport Stava dotyczący rynku dostaw jedzenia w Polsce wskazuje, że w samym tylko 2020 r. urósł on aż o 42%. Eksperci szacują, że w tym roku wzrost będzie jeszcze większy.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.