PARTNER PORTALU

Silna konkurencja i rosnące koszty zatrudnienia dokuczają restauratorom. Ich długi rosną

Autor: dlahandlu.pl 5 czerwca 2018 12:32

W parze z błyskawicznie rosnącym popytem na usługi gastronomiczne i produkty sezonowe nie zawsze idzie dobra kondycja finansowa firm z tego segmentu. W ciągu ostatnich czterech lat ich zadłużenie wzrosło prawie 3-krotnie. Aż 273,8 mln zł długów mają restauratorzy oraz producenci piwa, napojów i lodów – wynika z danych Krajowego Rejestru Długów.

Rekordzista, restaurator z Rybnika, ma do oddania astronomiczną kwotę 4 mln zł. Rosnące koszty zatrudnienia, silna konkurencja i uzależnienie od pogody potrafią osłabić nawet najmocniejszych graczy na rynku usług i produktów sezonowych - ocenia KRD.

Według ostatniego raportu „Rynek gastronomiczny 2017” Gfk wartość tej branży w Polsce wynosi ponad 36 mld zł. W porównaniu z poprzednim rokiem wzrosła o przeszło 10 proc. W restauracjach wydajemy średnio już 98 zł miesięcznie, a odwiedzamy je przeciętnie raz w tygodniu. Co czwarty klient zamawia jedzenie przez telefon. Najczęściej korzystamy z pizzerii, restauracji i fast foodów.

- Lokale gastronomiczne wyrastają jak grzyby po deszczu. Konsumpcji w restauracjach i barach sprzyja szybkie tempo życia i brak czasu na gotowanie. Napędza ją także rosnąca gospodarka, coraz większe wynagrodzenia, jak również dodatkowe źródło dochodów w postaci 500+. Duża konkurencyjność w branży jest korzystna dla klientów, ale niekoniecznie dla właścicieli restauracji. Tłok w branży zmusza ich często do balansowania na granicy opłacalności. A stąd już tylko krok do zadłużenia – mówi Jakub Kostecki, prezes firmy windykacyjnej Kaczmarski Inkasso.

Właściciele lokali gastronomicznych, notowani w bazie KRD, mają 238,2 mln zł zobowiązań. Jeszcze w 2015 r. wynosiły one 86,3 mln zł. Obecnie średnie zadłużenie restauratora to 22,1 tys. zł, podczas gdy cztery lata temu było to znacznie mniej, bo 13,6 tys. zł. Zwiększyła się także liczba dłużników z 6,3 tys. do prawie 11 tys.

Doliczając do zobowiązań restauratorów zaległości producentów lodów, piwa i napojów, którzy figurują w bazie Krajowego Rejestru Długów, zadłużenie całego tego segmentu wynosi aż 273,8 mln zł. W 2014 r. było to 99,7 mln zł.

- Wiele restauracji, kawiarni, food trucków czy lodziarni to rodzinne firmy otwierane pod wpływem impulsu. Często decydują się na to osoby, które straciły pracę, wyrwały się ze sztywnych ram korporacji lub chcą naśladować kogoś ze znajomych. Tyle że do prowadzenia lokalu nie wystarczą zapał i umiejętności kulinarne żony. To twardy biznes, w którym trzeba panować nad dostawami, rozliczeniami, księgowością, personelem i jeszcze mierzyć się z ostrą konkurencją. Stanowią ją nie tylko sąsiednie lokale, ale i rosnąca liczba sklepów i stacji paliw z wyodrębnioną strefą bistro oraz piekarni oferujących przekąski na ciepło w konkurencyjnych cenach. Do tego dochodzą raty kredytu i  rosnące koszty zatrudnienia. I tu dla wielu właścicieli lokali zaczynają się schody. Utrzymanie płynności finansowej w takich warunkach to dla właściciela nawet małej restauracji takie samo wzywanie jak dla prezesa wielkiej firmy – mówi Jakub Kostecki.


  • pasik 2018-06-07 15:27:02

    @kara ja po prostu przeglądam bazę krd, ale tak też można ;)

  • kara 2018-06-05 14:03:43

    Niestety teraz żadna branża nie ma łatwo. Są gorsze i lepsze momenty na szczęście, ale bywa ciężko. Dlatego trzeba sobie ułatwiać życie i bardzo zwracać uwagę na to z kim się współpracuje. Sporą przysługę w tym zakresie wyświadcza mi certyfikat Rzetelna Firma- dzięki niemu mam pewność że kontrahent jest wypłacalny.

ZOBACZ WSZYSTKIE (2)





BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 9865
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    4,95

  • Śr

    3,82

  • Min

    2,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.