ZPP: Jednolita 5-proc. stawka VAT mogłaby uratować gastronomię
Wprowadzenie jednolitej 5-proc. stawki VAT na wszystko w gastronomii, to ratunek dla przedsiębiorstw z tej branży i niewielki koszt dla budżetu - ocenia Związek Przedsiębiorców i Pracodawców. Wskazuje, że skutkiem ujednolicenia stawki VAT będzie wzrost PKB o 0,10 proc. w 2022 r.
Jak wskazuje Związek we wtorkowym komunikacie, dzięki niższej stawce VAT zyskaliby restauratorzy, których działalności po otwarciu stałyby się znacznie bardziej rentowne, co umożliwiłoby im odbudowę, mimo niższych obrotów.
"Uważamy, że omawiany instrument może być nie tylko skuteczny, lecz również tani, biorąc pod uwagę skalę wydatków na ratowanie gospodarki. Przytaczane w dyskusji szacunki kosztów jego wprowadzenia na poziomie 1,2 - 1,5 mld zł odnoszą się do dochodów budżetowych z VAT w gastronomii w 2019 roku, a więc wartości w tej chwili zupełnie niereprezentatywnej" - zaznaczono. Według ZPP w zależności od przyjętego spadku obrotów w gastronomii w 2020 roku (oficjalne dane nie zostały jeszcze opublikowane), koszt ten mieścić się może w granicach od 350 do 700 mln zł, przy czym jako średnią wartość należałoby uznać ok. 500 mln zł.
Przeczytaj także:
W ocenie ZPP obniżka VAT jako element łagodzenia negatywnych sektorowych skutków spowodowanych spadkiem sprzedaży wywołanym lockdownem i pogorszeniem nastrojów konsumenckich działa na gospodarkę trzema kanałami. Pierwszy to wzrost konsumpcji (0,16 proc. w 2022 r.) i PKB (0,10 proc. w 2022 r.) bezpośrednio związany ze spadkiem ceny brutto usług gastronomicznych o 4,32 proc. i wzrostem sprzedaży usług gastronomicznych o 6,62 proc. rocznie.
Kolejnym kanałem jest łagodzenie negatywnych skutków kryzysu na poziomu zatrudnienia w sektorze usług gastronomicznych. "Zaproponowana w analizie obniżka VAT podnosi poziom zatrudnienia w sektorze usług gastronomicznych o 4,85 proc. w 2022 r." - podano.
Przeczytaj także:
Trzecim kanałem jest efekt dochodowy, co wynika z pojawienia się w gospodarstwach domowych dodatkowego zasób gotówki, ponieważ ich opodatkowanie konsumpcji spada. "Skutkiem czego obserwujemy wzrost konsumpcji innych dóbr jak i wzrost oszczędności gospodarstw domowych, które w późniejszym okresie przekładają się na niewielki wzrost inwestycji w gospodarce (0,01 proc.)" - dodano.
Dodatkowo warto zauważyć, że ujednolicenie stawki VAT przyczyni się również do uproszczenia systemu stawek VAT i pozytywnie wpłynie na ich prostotę i przejrzystość, co znacząco przyczyni się do poprawy warunków prowadzenia działalności gospodarczej w sektorze usług gastronomicznych, stanowiących ważną grupę mikroprzedsiębiorców oraz małych i średnich przedsiębiorców - czytamy.
Dodano, że opodatkowanie wszystkich usług gastronomicznych jednolitą stawką VAT ułatwi korzystanie z przepisów prawa podatkowego i prawidłowe ich stosowanie w praktyce gospodarczej oraz wyeliminuje ewentualne praktyki wykorzystywania nadużyć w tym zakresie.


- Cz 20:27 Kaufland: Redukcja wynagrodzenia wpływa negatywnie na morale załogi. Stawiamy...
- Cz 20:22 Setki majtek wysłano do premiera Francji. Sklepy z bielizną żądają zniesienia...
- Cz 19:09 Rekordowa liczba transakcji na rynku parków handlowych
- Cz 18:18 8 mld euro na cyfryzację firm
- Cz 18:17 Minister rozwoju: odmrażanie gospodarki trzeba rozpocząć po majowym weekendzie
- Cz 17:17 Sprzedaż detaliczna wyraźnie powyżej oczekiwań rynku
- Cz 15:39 Ponad połowa Warszawiaków robi zakupy spożywcze online
- Cz 15:24 Polomarket rozwija usługi mobilne
-
Leroy Merlin kupiło piąty sklep po Tesco
-
Braki kadrowe w pandemii. Jak z tym problemem radzi sobie Żabka?
-
E-commerce znów młodym rynkiem. LPP tworzy własny software house
-
QUIOSQUE przenosi sklepy z galerii handlowych do hoteli
-
Do 2030 r. parki handlowe mogą stanowić 28 proc. rynku
-
Sukces lodów Ekipy "Friza" zaskoczył producenta. Youtuberzy mają dziś potężną...
- 1 Marta Florczak w zarządzie Lidl Polska. Przechodzi z Auchan
- 2 Zwolnienia grupowe w Tesco Polska. Ponad 1200 pracowników na liście
- 3 Tesco znów zwalnia
- 4 Wasz Sklep Spar o współpracy ze stacjami paliw: Nadszedł właściwy czas na...
- 5 Poseł PiS: Za 350 zł można zrobić zakupy na ... cały miesiąc
- 6 Leroy Merlin kupiło piąty sklep po Tesco
-
Wydajność i technologia - na tym opiera się Biedronka w 2021 roku
-
Dokąd zmierza hurt? Eurocash i Specjał zatrudniają specjalistów
-
JOKR chce dostarczyć zakupy w 15 minut. Tworzy darkstores
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.