Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

43 proc. firm z sektora MŚP nie sprawdza wiarygodności finansowej kontrahenta

43 proc. firm z sektora małych i średnich przedsiębiorstw nie sprawdza wiarygodności finansowej kontrahenta, z którym chce podjąć współpracę biznesową - wynika ze wspólnego badania Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i Rzetelnej Firmy.
Reklama

Jak wskazano w badaniu "Biznesowy savoir-vivre", dwóch na trzech przedsiębiorców tłumaczy, że nie musi weryfikować partnera, ponieważ ma stałych klientów. Z kolei w 24 proc. firm za towary lub usługi płaci zazwyczaj gotówką, zaś 23 proc. ankietowanych ufa, że kontrahent zapłaci.

"Jednak wielokrotnie to zaufanie zostaje nadszarpnięte, a przedsiębiorca zamiast pieniędzy zostaje z niczym" - wskazano.

Jak zaznaczył cytowany w komunikacie prezes Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej Adam Łącki, zadłużenie wszystkich firm notowanych w Krajowym Rejestrze Długów wynosi prawie 9 mld złotych. "Na tę kwotę składa się ponad 945 tys. zobowiązań niespłaconych w terminie. Ponadto, jak wynika z naszego cyklicznego badania +Portfel należności polskich przedsiębiorstw+, aż 85 proc. firm wskazuje na kłopoty z otrzymaniem zapłaty od kontrahentów w umówionym terminie. Części problemów można byłoby uniknąć, ale wciąż mało firm ma w zwyczaju sprawdzać wiarygodność finansową swoich partnerów" - ocenił.

Gdy tych samych przedsiębiorców zapytano o to, czy przy wydawaniu prywatnych pieniędzy sprawdzają wiarygodność płatniczą rozmaitych dostawców, ich odsetek znacznie wzrósł. "Aż 92 proc. ankietowanych w życiu prywatnym weryfikuje dewelopera przed kupnem mieszkania. 76 proc., robiąc zakupy w Internecie, ma zwyczaj sprawdzania sprzedawcy. Najczęściej szukają opinii oraz komentarzy dotychczasowych klientów o usługach czy produktach" - wskazano w badaniu.

Dlaczego zatem weryfikując prywatnie, nie robią tego zawodowo w firmie? "Przedsiębiorcy ufają, że kontrahent zapłaci" - w ten sposób odpowiedziało 16 proc. badanych. Natomiast co czwarty ankietowany nie potrafił "jednoznacznie odpowiedzieć na to pytanie".

Według badania dla wielu przedsiębiorców wartość własnych pieniędzy jest zupełnie inna niż wartość finansów należących do firmy. 14 proc. ankietowanych "dba bardziej o swoje prywatne finanse niż te służbowe" - wskazano.

Przedsiębiorcy tłumaczą też, że "nie mają czasu na przyjrzenie się sytuacji finansowej partnera biznesowego", z którym przyjdzie im współpracować. "Wśród 92 proc. badanych, którzy prywatnie sprawdzają dewelopera, tylko 58 proc. sprawdza służbowo kontrahentów. Natomiast ci, którzy pozazawodowo szukają informacji o internetowym sprzedawcy, tylko w 62 proc. decydują się zweryfikować partnera" - czytamy.

"Jak pokazują wyniki badań, przedsiębiorcy mają w sobie wyrobiony nawyk sprawdzania, ale najczęściej wtedy, kiedy wydają prywatne pieniądze. W jednej sytuacji mówią +sprawdzam+, w drugiej pozostawiają sprawy swojemu biegowi. To paradoks, bo przecież w obu przypadkach w grę wchodzą ich pieniądze" - ocenił prezes Rzetelnej Firmy Mirosław Sędłak.

Badanie "Biznesowy savoir-vivre" zostało przeprowadzone przez Keralla Research w grudniu 2017 roku wśród przedsiębiorców z sektora MŚP. Badanie zrealizowano na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej i Rzetelnej Firmy.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum