Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Analityk: Plan Eurocashu otwierania własnych sklepów to nowość i szansa dla spółki

Wyniki Eurocash zaskoczyły negatywnie. Presja na marże może rodzić obawy o perspektywy na ten rok – uważa Maria Mickiewicz, analityk Pekao Investment Banking. Jej zdaniem, plan otwierania nowych własnych sklepów, jaki zakłada opublikowana wczoraj strategia Eurocashu, to nowość dla spółki i potencjalnie szansa. Jednak, może to zaostrzyć konkurencję między sieciami detalicznymi, o pozyskiwanie nowych lokalizacji.
Reklama

- Wyniki Eurocash w dniu wczorajszym zaskoczyły mocno negatywnie, presja na marże widoczna była w większości segmentów, co może rodzić obawy o perspektywy na obecny rok. W ramach aktualizacji strategii spółka przedstawiła plan cięcia kosztów - w sumie 150 mln zł do 2020 roku. Jednak z drugiej strony spółka będzie musiała zmierzyć się z mocną presją na wzrost wynagrodzeń, co może w dużej mierze zniwelować efekty restrukturyzacji kosztowej – mówi serwisowi dlahandlu.pl Maria Mickiewicz.

Analityczka odnosi się także do strategii Eurocash, która zakłada między innymi powiększenie sieci sklepów o kolejne 900 placówek w ciągu 5 lat, przejęcia i wydatki na inwestycje rzędu 1-2 mld zł.

- W dniu wczorajszym Eurocash poinformował o planie mocniejszego wejścia w segment detaliczny, którego jednym z elementów ma być otwieranie nowych własnych sklepów w partnerstwie ze spółką nieruchomościową. Partner nieruchomościowy ma być odpowiedzialny za pozyskanie i przygotowanie nieruchomości. W podobnym systemie poszukiwania nowych lokalizacji działa obecnie wiele podmiotów, w tym dynamicznie rosnące Dino. Wydaje się zatem, że konkurencja o lokalizacje pod nowe sklepy może się nasilać – ocenia Maria Mickiewicz.

Planowany wzrost liczby sklepów o 900 placówek do 2023 miałby pochodzić z trzech źródeł: przejęć, otwarć sklepów franczyzowych Delikatesy Centrum oraz otwarć nowych sklepów własnych.

- Pierwsze dwa źródła wzrostu nie są dla nas niczym nowym. Od lat spółka rozwija sieć franczyzową Delikatesy Centrum, w ostatnim okresie jednak borykała się z problemem wyraźnego spowolnienia wzrostu nowych placówek w tym segmencie. Również przejęcia w obszarze detalicznym są tematem aktualnym w ciągu ostatnich dwóch lat - Eurocash przejął już sieć EKO, obecnie czeka na zgodę na przejęcie sieci Mila. Proces ten zatem się dzieje, ale ze względu na potrzebne zgody i integracje przejmowanych biznesów, jest to raczej proces powolny, wymagający czasu i sporego wysiłku organizacyjnego – komentuje Maria Mickiewicz.

- Ostatnie źródło wzrostu czyli otwieranie nowych sklepów własnych wraz z partnerem nieruchomościowym to w przypadku spółki Eurocash nowość. Potencjalnie szansa, jednak na tym etapie nie ma jeszcze wybranego partnera nieruchomościowego ani zapewnionych działek pod sklepy, więc pierwsze takie sklepy mogłyby powstawać w naszej ocenie nie wcześniej niż w 2019 roku. Głównym wyzwaniem dla Eurocash może tutaj okazać się zdolność do pozyskiwania atrakcyjnych działek, biorąc pod uwagę dużą konkurencję w sektorze o nowe lokalizacje - dodaje.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (4)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum