Co czwarty pracodawca nie przestrzegał przepisów dotyczącychj minimalnej stawki godzinowej

Wykonanie przez przedsiębiorców wniosków i poleceń dotyczących wypłaty minimalnej stawki godzinowej spowodowało, że prawie 3 tys. zleceniobiorców otrzymało należności na łączną kwotę blisko 3 mln zł.
6 czerwca 2018 r. przedstawiciele Głównego Inspektoratu Pracy wzięli udział w posiedzeniu sejmowej Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Posłowie zapoznali się z informacją na temat działań PIP, m.in. w zakresie kontroli wypłaty minimalnej stawki godzinowej zatrudnionym na podstawie umów zlecenia. Wyniki działalności kontrolno – nadzorczej inspekcji przedstawił Wiesław Łyszczek, główny inspektor pracy wraz z zespołem ekspertów.
Przedstawiciele PIP zarekomendowali Komisji wprowadzenie kilku zmian przepisów, których skutkiem powinno być ograniczenie obchodzenia przepisów gwarantujących minimalną stawkę godzinową.
- Proponujemy wprowadzenie do ustawy o minimalnym wynagrodzeniu za pracę obowiązku zawarcia umowy cywilnoprawnej, podlegającej unormowaniom o minimalnej stawce godzinowej, w formie pisemnej przed rozpoczęciem pracy - postulowała Halina Tulwin.
Inne rozwiązanie proponowane przez inspekcję polega na nałożeniu obowiązku prowadzenia przez przedsiębiorcę albo inną jednostkę organizacyjną ewidencji obejmującej liczbę godzin wykonania zlecenia lub świadczenia usług.