Dyrektor Browaru Amber: Nasz rynek piw kraftowych wyprzedził Europę

- Rzemieślniczość ma duże znaczenie w wielu branżach, a w piwach ten trend jest bardzo mocno widoczny, wręcz cała kategoria piw niszowych nazywana jest rzemieślniczymi, kraftowymi. To jest trend, który odróżnia nas od rynków europejskich. Największym błędem jest porównywanie nas do rynku niemieckiego czy czeskiego, ze względu na bliskość czy np. pod względem spożycia. Ale te rynki są zupełnie inne, my wyskoczyliśmy daleko do przodu, wyprzedziliśmy rynek europejski i stanęliśmy na równi z rynkiem amerykańskim, ale nie tym koncernowym, ale rynkiem piw rzemieślniczych, gdzie ta rewolucja zaczęła się dużo wcześniej – mówił Marek Skrętny.
- Ilość browarów dosłownie eksplodowała na przestrzeni ostatnich 7 lat, na początku tego okresu były 32 podmioty warzące piwo w Polsce, teraz jest ich blisko 200. Oczywiście większość to mikrobrowary, które warzą po kilka tysięcy hektolitrów piwa rocznie, ale to pokazuje samo zjawisko. To przekłada się na 1500 premier piwnych w roku. Dwa lata temu i w zeszłym roku było około 1500 nowych piw na rynku. Nie wszystkie się udają, nie wszystkie osiągają sukces rynkowy, natomiast mówienie o rewolucji jest jak najbardziej na miejscu - dodał.
Podkreślił, że wciąż dominuje czwórka największych producentów, którzy posiadają blisko 80 proc. rynku, ale piwa kraftowe zyskują coraz większy udział. Jest ważne nie tylko ze względu na smak piwa rzemieślniczego i jego jakość, ale także ze względu na marżowość, która jest wielokrotnie wyższa niż piw masowych.
- My jako browar Amber niejednokrotnie byliśmy na tym rynku pionierem. Najsłynniejszą naszą marką jest Piwo Żywe – obecne od roku 2004 kiedy nie funkcjonowały jeszcze browary regionalne. Postanowiliśmy iść pod prąd, wprowadzić markę Piwa Żywego, z surową etykietą i terminem ważności 35 dni. Na początku sukcesu nie było – piwo z tak krótkim terminem przydatności do spożycia często wracało do browaru. Poza tym, było stosunkowo drogim, w butelce bezzwrotnej. Ostatecznie udało się – opowiadał dyrektor ds. marketingu Browaru Amber.
Zauważył, że często duzi producenci naśladują małe browary. – U małych rodzą się idee, im łatwiej jest coś wprowadzić na mniejszą skalę. Zjawisko piwa niepasteryzowanego „rozlało się” po rynku i teraz nie ma dużego browaru, który nie miałby takiego piwa w ofercie - powiedział.
W dniach 6-7 listopada, w Hotelu Sheraton w Warszawie odbywa się jubieluszowe X Forum Rynku Spożywczego i Handlu, dwudniowa impreza organizowana przez redakcje serwisów portalspozywczy.pl oraz dlahandlu.pl.
W programie Forum przewidziano 17 dyskusji panelowych o zróżnicowanej tematyce, obejmującej m.in. takie zagadnienia jak: branża HoReCa jako partner dla producentów FMCG, digitalizacja handlu, innowacje i technologie a sprzedaż FMCG, nowe style zakupowe, rynek wobec nowych trendów kulinarnych i prozdrowotnych, rola trendsetterów i social media w kształtowaniu postaw konsumenckich, start-upy w branży spożywczej i handlowej.