PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Ekspert: ilość asortymentu należy dostosować do powierzchni sklepu

Autor: Wioletta Gorzałek, ekspert Berndson w dziedzinie merchandisingu 7 października 2010 08:02

Ekspert: ilość asortymentu należy dostosować do powierzchni sklepu

Duże sieci dostrzegły już korzyści wynikające ze stosowania merchandisingu, wyposażone w wiedzę i narzędzia wdrażają coraz ciekawsze rozwiązania. W przypadku większość sieci franchisingowych sprawa nie jest tak oczywista. Przede wszystkim brak jasno określonej strategii oraz procedur funkcjonalnego działania. W konsekwencji sklep sprawnie prosperuje do miesiąca po otwarciu. A przecież jasno zdefiniowane zasady merchandisingowe, powinny stać się kluczowym czynnikiem w budowaniu spójności wizualnej sklepu.


 

Zagospodarowanie przestrzeni w sklepie jest kombinacją trzech głównych czynników: ekspozycji, komunikacji oraz towaru.
Ekspozycja określa prawidłowe umiejscowienie mebli ekspozycyjnych i przyporządkowanie przestrzeni poszczególnym działom tematycznym, w taki sposób aby klient mógł swobodnie poruszać się po sali sprzedaży.

Komunikacja odnosi się do tego, jak klienci postrzegają marki, odnajdują drogę i informacje o produktach podczas wzajemnego oddziaływania ze środowiskiem sklepu.
Przemyślana strategia przekazuje zarówno informacje ogólne (nazwy działów), jak i szczegółowe (informacje o cenie). Zbyt duża ilość informacji jest przytłaczająca, a zbyt mała może zrazić klientów.

 

W funkcjonalnym planie zagospodarowania przestrzeni towar jest głównym bohaterem. Powinien być dostosowany do powierzchni oraz do socjodemograficznych uwarunkowań. Ilość towaru powinna być optymalna, tak aby klient miał wrażenie że wybór jest duży, jednocześnie przy zachowaniu „zdrowych" proporcji przestrzennych.

Cały czas należy badać potrzeby klientów i starać się do nich dostosowywać, nie należy jednak wpadać w przesadną nadwrażliwość co do oczekiwań kupujących. Sklep nie może mieć bowiem całego asortymentu który jest na rynku w danej kategorii. Jego ilość należy dostosowywać do powierzchni a nie odwrotnie. Każda kategoria asortymentowa powinna mieć ściśle określoną powierzchnię oraz optymalną ilość asortymentu.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7623
Ilość aktualnych ofert: 488070

POLECANE OFERTY

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.