Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Ekspert: Odejście od zatrudnienia na etat powoduje problemy z jakością i stabilnością firm

Jeszcze do niedawna firmy dążyły do pozyskania odpowiedniego pracownika oraz zapewnienia mu warunków, które przypiszą go na dłuższy czas do organizacji, zapewnią jego lojalność i zaangażowanie. Obecnie następuje rozluźnienie więzi z pracodawcą na rzecz wykonywania konkretnych zadań czy projektów - pisze w Biuletynie PIH Magdalena Kot-Radojewska, socjolog i pedagog.
Reklama

Nastawienie organizacji na efektywność „tu i teraz” wyraża się w odejściu od zatrudnienia pełnoetatowego na czas nieokreślony i pozbywania się pracowników doświadczonych, w danym momencie mniej efektywnych, na rzecz kooperacji z pracownikami na zasadach umów elastycznych, tj. umowy cywilnoprawne czy outsourcing. Zmiany następują też po stronie pracobiorców, którzy –
w związku z brakiem stabilizacji zatrudnienia – są mniej skłonni budować tożsamość zawodową na podstawie długoletnich związków z jedną organizacją.

Badania CBOS z 2013 r. wskazują, że osoby najchętniej zmieniające pracę to te, które są nie mają poczucia bezpieczeństwa zatrudnienia oraz nie są usatysfakcjonowane finansowo. Czynniki te zyskują na znaczeniu w porównaniu z latami: 2006 i 2009.

Firmy zmniejszające liczbę pracowników stałych na rzecz elastycznych zwykle nie analizują wpływu tych działań na wartość kapitału ludzkiego, który jest nośnikiem znaczącej wiedzy organizacji. Szczególnie ryzyko występuje w sytuacji derekrutacji. Pracownik, który przychodzi do firmy, przynosi ze sobą określone kompetencje, wiedzę, zdolności, odchodząc z firmy – zabiera je ze sobą. W związku z tym pojawia się ryzyko utraty wiedzy, zwłaszcza ukrytej, która nie jest sformalizowana, zapisana w dokumentach czy procedurach. Stąd opuszczenie firmy nawet przez jednego z kluczowych pracowników może spowodować znaczną stratę w zasobach wiedzy.

Dlatego organizacja stosująca elastyczne formy zatrudnienia może mieć problem z jakością i
stabilizacją wiedzy w przedsiębiorstwie, co jest wynikiem „uciekania wiedzy”.
To szczególnie problematyczne wówczas, gdy określone wiedza i kompetencje są ściśle związane z konkretnymi działaniami przedsiębiorstwa lub komórkami organizacyjnymi, a nawet poszczególnymi
jednostkami, natomiast pozostała część organizacji nie ma świadomości ich istnienia.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum