PARTNERZY PORTALU
  • Partner portalu: EY
  • Partner portalu

Ekspert: zarządzanie kategorią to podstawa procesu budowy asortymentu

Autor: Wioletta Gorzałek, ekspert Berndson w dziedzinie merchandisingu 18 listopada 2010 07:40

Ekspert: zarządzanie kategorią to podstawa procesu budowy asortymentu

- Determinuje szerokość oraz głębokość asortymentu, sprawia że kategoria staje się rozpoznawalna. Wiedza dostawcy jako eksperta w danej branży powinna współgrać z celami biznesowymi firmy. Decyzje biznesowe powinny być podejmowane w oparciu o fakty (udziały rynkowe), wiedzę o konsumentach, a działania powinny być ściśle powiązane ze strategią firmy - uważa Wioletta Gorzałek, ekspert Berndson w dziedzinie merchandisingu.

Co jest najistotniejsze w tym procesie? - Sposób myślenia klientów. Tutaj nie wystarczą informacje odnośnie psychologii zachowań konsumenckich. Idziemy dalej i staramy się przewidzieć każdy ruch klienta, przejąć jego sposób myślenia. Oceniamy: kto? Co? Gdzie? Kiedy? i Jak? - kupuje?, żeby jak najdokładniej wpasować się w oczekiwania klienta oraz ułatwić jego proces zakupowy - wyjaśnia Wioletta Gorzałek.

- Należy patrzeć oczami klienta; wygoda i satysfakcja ma decydujące znaczenie. Znajomość tych uwarunkowań pozwoli nam na lepsze sformułowanie produktu, jego zastosowania, a także wypromowanie go z myślą o konkretnych potrzebach danej grupy konsumenckiej - mówi ekspert firmy Berndson.

Struktura procesu zarządzania kategorią składa się z: określenia misji oraz strategii firmy. Dzięki nim rozumiemy wiodące zasady w firmie z zakresu: klientów docelowych, formatu sklepu, artykułów (różnorodności, jakości, ustalania cen, prezentacji na półce) oraz relacji z dostawcami. Wszystkie te działania mają na celu przyciągnąć i utrzymać klientów, zdobyć i chronić udział w rynku, zwiększyć wartość sprzedaży a nade wszystko wyróżnić się spośród konkurencji.

Zdaniem Wioletty Gorzałek, sieci franchisingowe FMCG zbyt rzadko wykorzystują to narzędzie do poprawy kondycji finansowej firmy. - Odnoszę wrażenie, że wszystkie działania dążące do spójnego systemu identyfikacji wizualnej (asortyment, ekspozycja, promocja itp.) kończą się wraz z momentem otwarcia placówki handlowej. Później sklep musi radzić sobie sam i niestety w dużej części przypadków nie radzi sobie z tym zagadnieniem. Tymczasem mając komplet danych społeczno-ekonomicznych o konsumentach, znając ich preferencje wyboru, stosunek do akcji promocyjnych, tygodniowe wydatki na daną kategorię, jesteśmy w stanie dostosować system sprzedaży oraz promocji do upodobań i oczekiwań klientów - podsumowuje ekspert firmy Berndson.

 

 

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6176
Ilość aktualnych ofert: 513107

POLECANE OFERTY

Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    27,49

  • Śr

    17,72

  • Min

    10,59

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.