Ile warta jest Żabka? Ekspert PwC wyjaśnia jak oszacować wartość sieci

Grzegorz Łaptaś, ekspert PwC, w komentarzu dla portalu dlahandlu.pl analizuje wartość sieci Żabka i możliwe scenariusze rozwoju sieci.
Wartość sieci handlowej w uproszczeniu można oszacować mnożąc przez siebie dwa elementy: zysk EBITDA (zysk operacyjny przed kosztami zadłużenia, amortyzacji i podatków) i mnożnik transakcyjny. Pierwszy element jest przybliżeniem kwoty gotówki, którą biznes generuje w danym roku. Drugi element, czyli mnożnik, mówi o atrakcyjności strategicznej danego biznesu, czyli spodziewanego tempa wzrostu rynku, zwiększania udziałów rynkowych i oczekiwanej przyszłej rentowności.
Spróbujmy na szybko przeanalizować, jaka mogłaby być wartość Żabki. Jako punkt wyjścia przyjmijmy dwie pewne dane: kurs euro z dnia pisania tekstu, czyli 4,26 zł oraz przychody Żabki w roku 2015, które wg Reutera wyniosły 5,75 mld zł.
Po pierwsze - EBITDA. Biznes będzie zapewne sprzedawany w momencie, gdy wyniki za rok 2016 będą już znane. Biorąc pod uwagę, że Żabka otwiera kilkaset sklepów rocznie, i przyjmując, że program 500+ miał pozytywny wpływ na sprzedaż istniejących sklepów, można by założyć, że przychody w 2016 będą ok. 15% wyższe niż w poprzednim roku. Gdyby tak się zdarzyło, wychodziłyby nam przychody na poziomie 6,6 mld zł czyli 1,55 mld euro.
Rentowność Żabki w historycznych danych wahała się na ogół w okolicach 4-5% marży EBITDA (wg serwisu EMIS), w najlepszych latach przebijając ten poziom. Nikt nie wie, na jakim poziomie zamknie się rok 2016, ale z pewnością zarząd postara się osiągnąć jak najwyższą rentowność. Na potrzeby tego ćwiczenia można by zapewne przyjąć poziomy rentowności w 2016 w przedziale 5-6%, co dawałoby EBITDA na poziomie ok 330-400 mln złotych.
Po drugie, mnożnik transakcyjny. Nasze analizy pokazują, że mnożniki transakcji w handlu spożywczym w Europie na przestrzeni ostatnich pięciu lat zawierały się w przedziale ok.10-11x EBITDA. W Polsce mamy jednak do czynienia często z wyższymi poziomami. Wg serwisu Mergermarket, w 2012 fundusz Advent kupił sieć Eko na poziomie mnożnika ponad 16x, a sam Mid Europa Partners zapłacił za Żabkę w 2011 roku ok.13 razy EBITDA.

Materiał chroniony prawem autorskim - zasady przedruków określa regulamin.
- « POPRZEDNIA
- 1
- 2
- NASTĘPNA »
-
art66 2016-08-25 21:09:10
ciekawy sposób wyceny Panie Gandi : od Ebitda odejmuje Pan dług czyli pozycję bilansową po stronie pasywów . a gdzie aktywa ??? sprawa wymaga głebszej rozwałki bilansu na czynniki pierwsze
-
Xyz 2016-08-17 15:49:43
Do Blondynka....Wielkość ujemna oznaczą ciężką sytuację finansową przedsiębiorstwa. Z kolei poziom 3-3,5 jest wielkością krytyczną, którego przekroczenie może spowodować problemy w obsłudze zobowiązań przedsiębiorstwa.
-
Blondynka 2016-08-17 15:06:42
czy to oznacza, ze sieci z ujemną Ebitda, albo w granicach zera są warte zero ? Tak mi wychodzi :)
- 13:03 Rzecznik MŚP: Młode firmy mogą skorzystać z pomocy wz. z zamknięciem...
- 12:40 Ekspert: Maseczki powinny być w cenach urzędowych
- 12:12 Bezobsługowy sklep Zinu Shop ruszył w Krakowie
- 10:43 W lutym możliwy lekki spadek stopy bezrobocia
- 10:40 W niedzielę sklepy zamknięte
- Sb 16:55 AI, big data, biometria, chmura - trendy, które zyskują na znaczeniu
- Sb 15:00 Grupa Piotr i Paweł: Sąd oddalił zażalenia na zatwierdzenie układów
- Sb 14:01 Większość mieszkańców stolicy założyła maseczki
-
Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
-
Vollmart, nowa marka hard dyskontów w Polsce. Co na to Walmart?
-
ZPPHiU: Rząd wspiera galerie handlowe kosztem polskich przedsiębiorców
-
Pracownicy handlu będą musieli nosić maski typu FFP2 i FFP3?
-
Castorama zamiast Tesco w Starogardzie Gdańskim
-
W tym roku Sweet Gallery otworzy w Polsce 180 nowych punktów
- 1 Rafał Brzoska na EEC Trends: Za chwilę wprowadzimy produkt, który zmieni rynek
- 2 SPAR otrzyma do 25 mln euro pożyczki z EBOiR, m.in. na restrukturyzację PiP
- 3 SPAR rusza z kampanią promującą polskich dostawców
- 4 Amazon: Chcemy wnieść nową jakość
- 5 Podatek cukrowy zmienił ceny w sklepach: Podrożała nie tylko cola...
- 6 2,5 mld euro sprzedaży Spar Group
-
Ostatni dzwonek na Tarczę 2.0. PFR wyjaśnia wątpliwości
-
GieldaRolna.pl: docieraj do odbiorców z sektora rolno-spożywczego
-
15 odpowiedzi na 15 pytań o tarczę 2.0 PFR
BĄDŹ NA BIEŻĄCO
OGŁOSZENIA
PRACA W HANDLU
TYP OFERT »POLECANE OFERTY
- Mieszkanie, Warszawa Bemowo (Jelonki Południowe), Lazurowa, 39.18 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Bemowo (Jelonki Południowe), Lazurowa, 65.00 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Wrocław Gądów-Popowice Południowe (Gądów Mały), Metalowców, 43.35 m², sprzedam mieszkanie
- Mieszkanie, Warszawa Mokotów (Wyględów), Jana Maklakiewicza, 38.80 m², sprzedam mieszkanie
SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH
Drogi Użytkowniku!
W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).
Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.
Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).
Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.
Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.
Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.