Reklama
Partnerzy serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Makro proponuje sklepom: kącik kawowy, punkt bistro, półkę z winem

Makro przygotowało rozwiązania wspierające sprzedaż dla sklepów handlu tradycyjnego, w tym liczącej 2143 sklepów franczyzowej sieci Odido. Są to: możliwość zainstalowania kącika kawowego, bistro, lodówki z daniami "food to go" pod marką "Chwytaj w biegu" i półki z selekcją win. Wszystkie te działania przekładają się na wyższą marżowość sklepu.
Reklama

Jak informują przedstawiciele Makro, rozwiązania te proponowane są sklepom, w których dana oferta sprawdzi się, i podniesie obroty sklepu, dlatego przed ich wprowadzeniem robione są analizy potencjału danej lokalizacji. 

- Proponowane przez nas rozwiązania mają szansę stać się dla sklepów ich wyróżnikami. Nasza oferta jest elastyczna. Przed podjęciem decyzji o włączeniu nowego elementu np. kącika kawowego do oferty sklepu, prowadzone są analizy lokalizacji i profilu klientów, żeby ocenić jaki wpływ ten wyróżnik będzie miał na zyskowność danej placówki. Analizujemy też po jakim czasie nastąpi zwrot z takiej inwestycji - mówi Irmina Trefoń z Makro Polska.

Firma zakłada, że marża z kącika kawowego to 46 proc. przy sugerowanej cenie kawy 2,49 zł (200 g) i herbaty - 1,99 zł. Kącik kawowy to specjalnie zaprojektowany mebel z ekspresem do kawy i herbaty marki własnej Rioba lub samo urządzenie do parzenia z asortymentem kaw. W zależności czy sklep jest we franczyzie Odido czy działa niezależnie, ponosi różne opłaty za leasing lub zakup sprzętu (3700 zł za ekspres o wydajności 100 kaw dziennie i 2600 zł za mebel).

Z danych Makro wynika, że 46 proc. konsumentów pije kawę poza domem kilka razy w ciągu miesiąca, 31 proc. kilka razy w ciągu tygodnia, a 6 proc. codziennie. Sklepy spożywcze są zaś miejscem, gdzie Polacy chętnie zaopatrują się w kawę i herbatę na wynos (60 proc. wskazań). Zapytani o to, gdzie można kupić kawę na wynos Polacy wskazują: Żabkę, Fresmarket, Małpkę Express, Ruch i 1 Minute. 

Jednocześnie 41 proc. konsumentów kupuje w sklepach spożywczych zapiekanki, 39 proc. hot-dogi, 31 proc. kanapki, a jedynie 13 proc. nie korzysta z takiej oferty. Większość osób kupuje dania na wynos przy okazji innych zakupów (44 proc.), bo ma po drodze (36 proc.), bo jest szybko (33 proc.) i w atrakcyjnej cenie (33 proc.), ze względu na smak (25 proc,) i jakość produktu (13 proc.). Pozostali - 6 proc. wskazują na programy lojalnościowe i zniżki jako zachętę. Dla mężczyzn w wieku 18-14 lata szybkość obsługi i atrakcyjna cena są decydujące. W przypadku bistro Makro proponuje grilownice do panini i maszynę do hot-dogów oraz produkty: parówki, bułki i sosy pod marką Makro Chef. Firma zakłada marżę na poziomie 21 proc. przy cenie 2,99 zł za hot-doga i cenie sprzętu na poziomie 1605 zł.

Kolejna możliwość to wstawienie do sklepu lodówki z ofertą dań gotowych na zimno "Chwytaj w biegu": kanapek, sałatek, soków z hal Makro i od lokalnych dostawców. Tutaj możliwa do osiągnięcia marża wynosi 35 proc. Właściciel może kupić lub wyleasingować lodówkę za 5 tys. zł.

Projekt Winostrefa, wprowadzony rok temu działa już w 1241 sklepach niezależnych, z czego 501 działa pod szyldem Odido. Oferta półki z winami prowadzona jest w w 70 proc. w oparciu o wina marek własnych Makro (wina zakontraktowane wyłącznie dla Makro, ale pod logo winnicy). Daje to sklepom szanse na generowanie marży na poziomie 45-50 proc., bo nie istnieje możliwość łatwego porównania ceny wina z innymi sklepami, a nie tak jak przy innych alkoholach 25 proc. Jak przekonuje Irmina Trefoń wraz z wprowadzeniem do sklepu wina w cenie powyżej 20 zł, zmienia się obraz sklepu na bardziej premium, a klienci są skłonni wydawać więcej na produkty spożywcze z wyższej półki cenowej, np. żółte sery. Jak przekonuje przedstawiciel Makro nie trzeba przygody z winami zaczynać od całego regału. Na początek może to być nawet 6 SKU w kategoriach najchętniej wybieranych przez klientów, czyli win słodkich i półsłodkich oraz półwytrawnych.

W Polsce wino kupowane jest przez mieszkańców dużych miast z wyższym lub średnim wykształceniem w wieku 25-39 lat. Najczęściej wino kupowane jest w dyskontach (35 proc.), hipermarketach (28 proc.), niezależnych sklepach osiedlowych (19 proc.), supermarketach (12 proc.), sieciowych sklepach osiedlowych (12 proc.), sklepach alkoholowych (11 proc.), stacjach benzynowych (2 proc.) i w hurtowniach (1 proc.).

Makro zachęca też sklepy do utrzymywania jak najlepszej jakości warzyw i owoców, bo jakość tej kategorii rzutuje na postrzeganie całego asortymentu w sklepie. Ostatnio asortyment Makro w tej kategorii został wzbogacony o zioła w doniczkach i cięte - pakowane do zamrożenia. 

Sieć franczyzowa Odido (Makro) to 150 tys. mkw. powierzchni, 630 tys. transakcji dziennie na kwotę 7,5 mln zł (średnia transakcja to ok. 12 zł) i pokrycie rynku tradycyjnego na poziomie 5 proc. Sieć wydaje 17 mln gazetek rocznie, które po telewizji są 2. najskuteczniejszym medium sprzedażowym, gdzie dostępnych jest ok. 1000 ofert promocyjnych. 

Według danych firmy Nielsen w ciągu ostatniego roku liczba sklepów niezależnych spadła o 3,9 proc., zaś sklepów franczyzowych wzrosła o 2,1 proc.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (1)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.