Metro poprawia sprzedaż i zyski. Najmocniej rośnie segment sprzedaży hurtowej

W Europie Wschodniej sprzedaż Grupy Metro wyniosła 10,3 mld euro. Wzrosła ona rok do roku o 4,5 proc., a licząc w lokalnej walucie – o 1,8 proc. i 2,3 proc. LfL.
Spółka podała, że sprzedaż wzrosła między innymi dzięki przejęciu francuskiej firmy Pro à Pro w lutym 2017 roku, jak również ze względu na pozytywny wpływ kursu walut.
Sprzedaż Metro Wholesale wzrosła o 3 proc., do 29,9 mld euro.
W kolejnym roku finansowym 2017/18, Metro po raz kolejny spodziewa się niewielkiego wzrostu sprzedaży, pomimo wciąż trudnego otoczenia gospodarczego.
- Dążymy do tego, aby nasza stopa wzrostu odpowiadała co najmniej wzrostowi 1,1 proc. osiągniętemu w roku obrotowym 2016/17. Oczekuje się, że Metro Wholesale będzie głównym motorem wzrostu – czytamy w raporcie.
- Metro jest przekonany o swojej zdolności do znacznej poprawy zarobków. Oczekujemy, że wynik EBITDA z wyłączeniem zysków z transakcji na rynku nieruchomości wzrośnie o około 10 proc. w stosunku do wyniku roku poprzedniego (1 436 mln EUR), przy czym oba segmenty przyczynią się do zwiększenia zysków - dodano.
Metro podało, że EBIT przed uwzględnieniem zdarzeń jednorazowych wyniósł 1 106 mln EUR, czyli był na poziomie z roku poprzedniego. EBIT ogółem osiągnął 852 mln euro ( w 2015/16 było to 1,2 mld euro), jednak skorygowany o dochody z działalności biznesowej w Wietnamie w roku poprzednim zysk operacyjny wzrósł rok do roku.
Zysk netto wzrósł do 583 mln euro, z 495 mln euro przed rokiem, a zysk na akcję poprawił się do 1,55 euro (rok wcześniej było to 1,33 euro).
- Rok finansowy 2016/17 był rokiem przejściowym. Był to jeden z najbardziej pamiętnych i strategicznie ważnych lat w historii Metro. Stworzyliśmy podstawę, by jeszcze bardziej skoncentrować się na innowacjach i wzroście – mówi Olaf Koch, prezes zarządu Metro AG. - Naszym głównym celem jest wspierać naszych klientów w drodze do sukcesu i ułatwić im codzienną pracę – dodaje.
Metro Wholesale, segment sprzedaży hurtowej w grupie Metro, zwiększył sprzedaż o ponad 25 proc. w porównaniu z rokiem poprzednim i obecnie posiada udział 15,6 proc. całkowitej sprzedaży.
Do rozwoju grupy przyczyniło się także przejęcie francuskiej firmy Pro à Pro w lutym 2017 roku. Ponadto, w roku finansowym Metro Wholesale rozszerzyła swoją działalność handlową i franczyzową na wielu rynkach Europy Wschodniej.
Przychody sieci Real spadły o 3,1 proc., do 7,2 mld euro.
Ja ocenia spółka, sieć Real z sukcesem wdrożyła w Krefeld testową koncepcję Food Lover. Unikalna koncepcja łączy w sobie dobrej jakości ofertę gastronomiczną z szeroką gamą produktów i kompetentną radą. Ta koncepcja rynku hybrydowego ma zostać wprowadzona w kolejnych sklepach w przyszłości, w pierwszej kolejności w sklepach w Brunszwiku i Bielefeld.