PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

Najwięksi producenci FMCG coraz poważniej traktują niezależny handel

Autor: dlahandlu.pl 17 czerwca 2020 11:59

Ranking „Równi w Biznesie” za rok 2019, przygotowany przez Eurocash oraz Polską Izbę Handlu pokazał, że coraz więcej producentów FMCG dostrzega potrzebę opracowania strategii dla handlu niezależnego. Mimo to, nadal widoczne są różnice w traktowaniu poszczególnych kanałów sprzedaży przez producentów, przede wszystkim w oferowaniu produktów w lepszych cenach w supermarketach i dyskontach.

W zeszłym roku swoje podejście do sklepów niezależnych zmienili tacy giganci jak np. Coca-Cola i Pepsico, którzy w poprzednich latach byli skupieni na sprzedaży w dyskontach i supermarketach Coraz bardziej zrównoważona była strategia Lotte Wedel, największego producenta pralin i drugiego na polskim rynku dostawcy czekolady. Swoje miejsce w rankingu poprawiło też Nestlé, lider rynku płatków śniadaniowych. Równo klientów wszystkich rodzajów sklepów traktowali najwięksi producenci wódki. Sprawiedliwa była też strategia Herbapol – Lublin, największego w naszym kraju dostawcy herbaty.

- Ubiegłoroczny ranking pokazał, że coraz więcej producentów dostrzega potrzebę opracowania strategii dla handlu niezależnego. W sklepach lokalnych dokonuje się około 40 proc. sprzedaży produktów spożywczych. Tak dużego rynku, jego uczestników i klientów nie należy ignorować – mówi Dominik Kasperek, Dyrektor Zakupów Centralnych w Grupie Eurocash.

- Niestety w ubiegłym roku najwięksi producenci nabiału swoje najlepsze cenowo oferty kierowali głównie do dyskontów i supermarketów. To nie służyło konsumentom, mimo że produkty świeże powinny być kupowane najbliżej miejsca zamieszkania, czyli w sklepach lokalnych. Zbyt duże dysproporcje nadal było widać wśród największych producentów dżemów i słodkich wypieków. W większości analizowanych kategorii najwyższe miejsca zajmowali mniejsi dostawcy, co oznacza, że to oni częściej upatrują swojej rynkowej szansy w równym traktowaniu klientów wszystkich rodzajów sklepów – ocenia Dominik Kasperek.

Różnice w traktowaniu poszczególnych kanałów sprzedaży przez producentów są widoczne  przede wszystkim w oferowaniu produktów w lepszych cenach w supermarketach i dyskontach. Są kategorie, w których różnica pomiędzy poziomem cen wynosi kilkanaście procent, a w skrajnych przypadkach nawet i 30%. Oprócz tego do sklepów mało- i średniopowierzchniowych często trafia inny asortyment lub jest on oferowany w innej wielkości opakowań. Dla klientów sklepów niezależnych rzadziej organizuje się też promocje sprzedaży.

Z powodu nierównego traktowania przez dostawców sklepy lokalne sprzedawały za mało niektórych kategorii produktów w stosunku do swojego udziału w rynku. Dotyczyło to np. nabiału, płatków śniadaniowych, kawy, ketchupów i majonezu. Wielu konsumentów w dyskontach czy supermarketach najczęściej kupowało ryż, makaron, soki lub wodę i napoje gazowane, mimo że do sklepu osiedlowego mają bliżej.

Grupa Eurocash i Polska Izba Handlu zapowiadają, że tegoroczna edycja raportu obejmie jeszcze więcej kategorii produktowych i producentów. W 2019 roku analizy strategii rynkowych stosowanych przez największych producentów dóbr szybko rotujących w Polsce do listopada zeszłego roku objęły ponad 160 dostawców i 29 kategorii produktowych. W tym roku kategorii będzie 35, a producentów – ponad 180. Oprócz najpopularniejszych artykułów spożywczych w rankingu znajdą się też środki czystości i higieniczne.

Podobał się artykuł? Podziel się!

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 6339
Ilość aktualnych ofert: 397 692

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    19,99

  • Śr

    18,15

  • Min

    16,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.