PARTNER PORTALU
  • Partner portalu: EY

PIH: Ograniczenie handlu alkoholem może być źródłem dyskryminacji i agresywnych zachowań

Autor: dlahandlu.pl 14 grudnia 2017 11:37

PIH: Ograniczenie handlu alkoholem może być źródłem dyskryminacji i agresywnych zachowań Na zdj. Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu. Fot. PIH

Planowane ograniczenie godzin sprzedaży alkoholu do godziny 22 w sklepach czynnych do północy może być niebezpieczne dla personelu sklepu – uważa Maciej Ptaszyński, dyrektor Polskiej Izby Handlu. Ponadto, proponowane rozwiązanie może być przyczyna dyskryminacji niektórych placówek.

W grudniu Sejm przyjął ustawę o zmianie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Zdaniem Polskiej Izby handlu, ten akt legislacyjny nie rozwiązuje problemów związanych z nadmiernym spożywaniem alkoholu, a jest kolejnym rozwiązaniem dezorganizującym pracę legalnego handlu.

- Po ponad roku przerwy nagle – w ciągu kilku tygodni – przyjęto praktycznie bez żadnych konsultacji i wzięcia pod uwagę głosu przedsiębiorców projekt, który daje samorządom możliwość ograniczenia godzin sprzedaży alkoholu po 22 oraz wprowadza istotne obostrzenia związane z otrzymaniem oraz przedłużeniem koncesji na sprzedaż alkoholu. Rozwiązania zastosowane w tej ustawie w żaden sposób nie przyczyniają się do poprawy bezpieczeństwa, natomiast budzą pytania o zgodność z Konstytucją, a konkretnie jej artykułem 32 dotyczącym dyskryminacji – mówi Maciej Ptaszyński,.

Proponowana regulacja wprowadza możliwość zakazu sprzedaży alkoholu w godzinach 22.00- 6.00 na terenie całej gminy lub w wybranych jej rejonach. Jak ocenia PIH, prowadzić to będzie do zróżnicowania w traktowaniu sklepów sprzedających alkohol w różnych lokalizacjach, nawet na terenie jednej gminy oraz w sytuacji, kiedy na przykład dwa sklepy będą znajdować się po dwóch stronach drogi, która dzieli dwie gminy.

- Wybór godziny 22 jest także całkowicie absurdalny - sklepy ogólnospożywcze działają dziś zwykle do godz. 23 / 24. Sytuacja, w której przez ostatnie godziny pracy sklepu pracownik nie będzie mógł sprzedać znajdującego się w zasięgu wzroku klienta towaru, może skutkować jego agresywnym zachowaniem – przestrzega Maciej Ptaszyński.

Dodatkowo postrzeganie godz. 22 jako symbolicznego momentu zakończenia dnia i wejścia w podlegającą zwiększonej ochronie porę nocną nie przystaje już do rzeczywistości. Szczególnie dotyczy to największych miast, których mieszkańcy często kończą pracę o wiele później niż w mniejszych miejscowościach, a w związku z tym na późniejsze godziny przenoszą inne aktywności.

Swoją ofertę dostosowały do tego placówki handlowe, zwłaszcza sklepy ogólnospożywcze w centralnych dzielnicach i na największych osiedlach. Są one często czynne do godz. 23/24. Istotnym elementem ich obrotów jest sprzedaż alkoholu osobom dokonującym zakupów spożywczych – czyli przeznaczonego do spożycia w domach. Ograniczenie tej możliwości może spowodować nie tylko zmniejszenie obrotów legalnego handlu, ale także utrudnienie obywatelom dostępu do sklepów, gdyż z konieczności redukcji kosztów będą one zamykane wcześniej.


  • maf 2017-12-14 13:55:44

    Chciałoby się zażartować, że klient niedopity jest awanturujący sie, ale to badziej smutna niz zartobliwa prawda. Poza tym - zgadzam się, że utrudnianie dla utrudniania do niczego dobrego nie prowadzi i uczy praktyki naginania prawa do jakiejś mniej lub bardziej zasadnej tezy politycznej. Krytyka tego i obrona zasad wolnej przedsiębiorczości jak najbardziej słuszna i udana, Brawo Dyrektorze P maf

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)

WYBRANE DLA CIEBIE






BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7704

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane
  • Max

    2,49

  • Śr

    2,38

  • Min

    1,99

ProduktySklepyRegiony


Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.