Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Poradnik: Podstawowe zasady skutecznego merchandisingu

Nawet najwyższej jakości produkty potrzebują racjonalnego wsparcia w postaci skutecznego merchandisingu, aby sprzedaż utrzymywała się na satysfakcjonującym poziomie. W praktyce nie jest to zadanie proste, ponieważ producenci z tej samej kategorii chcą zabiegać o jak najbardziej atrakcyjne ulokowanie swoich produktów na sklepowych półkach.
Reklama

Nie komplikuj
Najbardziej wymyślne formy przedstawienia produktu, niekoniecznie mogą się okazać najbardziej skutecznymi. Sklepy nie mogą sobie pozwolić na nadmierne eksponowanie produktów z tej samej kategorii, bo mogłoby to spowodować rozkojarzenie u klienta, co z kolei wiąże się z potencjalnym zrezygnowaniem z zakupu. Klientom należy przede wszystkim wybór ułatwiać, a nie utrudniać.

Niektóre firmy płacą oczywiście niemałe pieniądze za dostępność ich materiałów reklamowych w sklepie, natomiast z niczym nie można przesadzić – za duża ilość reklam nie wygląda dobrze wizualnie, nie pomaga też w podjęciu decyzji podczas robienia zakupów.

Zadbaj o estetykę
Porządek na półkach i starannie poukładane produkty to jedno. Ważną kwestię stanowi także odpowiednie oświetlenie sklepowych regałów, tak aby wszystkie produkty były dobrze widoczne i aby mogły prezentować się oczom klientów w pełnej krasie. Produkty najczęściej zbywalne, chociaż niekoniecznie najtańsze, znajdują się mniej więcej na wysokości wzroku.

Unikaj pustych miejsc
Towar sprzedawany w dobrej cenie, będący dodatkowo okresową promocją, może rozejść się w mgnieniu oka. Jeśli brakuje zapasu tego produktu na magazynie, należy zająć wolne półki innym towarem, tak aby nie świeciły one pustkami przed oczami klientów.

W tym punkcie możemy również uwzględnić odpowiednio duże ceny towarów. Ich aktualność, dobra widoczność i obecność przy produkcie, do których się odnoszą, są niezbędne, aby przypadkiem nie wprowadzić konsumenta w błąd.

Wykorzystaj dobre strefy
W każdym sklepie samoobsługowym, niezależnie od jego wielkości, znajdują się strefy dobre i strefy złe. Strefy dobre to takie, w których klient mimowolnie zwraca uwagę na produkty, które się w nich znajdują. Najpopularniejszą strefą tego typu jest miejsce przy kasach, gdzie klient może impulsywnie zdecydować się na zakup np. drobnej słodyczy. Wg badań, 68 proc. konsumentów dokonuje właśnie wyborów impulsywnych.

Zasada prawej ręki
Klient w sklepie, oprócz tego że przemierza się zazwyczaj w ruchu przeciwnym do wskazówek zegara, to kieruje się zasadą prawej ręki, a więc jest bardziej skłonny wybierać produkty mając je po swojej prawej stronie. Nie należy również zapominać o pobudzaniu zmysłów konsumenta, zarówno za pomocą zapachu, jak i muzyki płynącej ze sklepowych głośników. Klient odprężony skłonny jest wydać więcej niż zakładał przed wyruszeniem na zakupy.

 

 

 

 

 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (0)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum