Prezes Augeo: Mały handel musi się konsolidować, by stawić czoła konkurencji

Autor: dlahandlu.pl 14 sierpnia 2018 09:45

Prezes Augeo: Mały handel musi się konsolidować, by stawić czoła konkurencji Dariusz M. Budzeń, prezes Augeo Ventures/ fot. materiały prasowe

Polski rynek handlu nie jest łatwy dla małych lokalnych sieci handlowych i dla niezależnych sklepów. Silna konkurencja, dominacja dyskontów i duży, zagraniczny kapitał, który stoi za najsilniejszymi graczami powodują, że wiele z nich wypada z rynku. Aby stawić czoła wyzwaniom, mogą przystąpić do sieci franczyzowych lub łączyć w ramach fuzji i przejęć. Jednak, mimo czasem spektakularnych działań, ich przyszłość nie jawi się w jasnych barwach.

- Na rynku dominują sieci dyskontowe oraz te z kapitałem zagranicznym, co często się pokrywa. Na czele cały czas pozostają Biedronka i Lidl. Spada udział handlu tradycyjnego - od wielu lat liczba sklepów maleje rocznie o kilka tysięcy placówek. Właściciele małych, samodzielnych sklepów mają wybór: przystąpić do sieci franczyzowej lub zamknąć biznes – mówi w rozmowie z dlahandlu.pl prezes Augeo Ventures Dariusz M. Budzeń.

- Od początku 2018 roku dostawcy do sieci, chociażby z branży spożywczej, ponoszą zwiększone koszty np. opakowań i transportu. Próbują je, ze zmiennym szczęściem, przerzucić częściowo na swych odbiorców - zauważa.

Niestety, zdaniem eksperta, przyszłość rdzennie polskich podmiotów w handlu nie jawi się w jasnych barwach. - Oczywiście, dostrzegalne są ich, czasami spektakularne działania, także w obszarze akwizycji, niemniej nawet te działania mogą być postrzegane jako przygotowanie do zajęcia dobrej pozycji negocjacyjnej w przyszłych rozmowach z potencjalnymi inwestorami o zagranicznym kapitale – mówi Dariusz M. Budzeń.

- Sieci o rodzimym kapitale, z rozmaitych powodów (indywidualizm właścicieli, niedobory kapitału obrotowego, braki branżowego know-how, brak znajomości sprawdzonych wzorców, etc.), nie rozwinęły skrzydeł tak bardzo, jak ich zagraniczna konkurencja. Także obecnie nie mogą liczyć na to, że ich rozwój zostanie sfinansowany np. tanimi kredytami z międzynarodowych instytucji finansowych – dodaje. Jego zdaniem, rozwiązaniem dla lokalnych niezależnych sklepów może być franczyza, a dla lokalnych sieci - łączenie się w sieci regionalne i ponadregionalne, po to, aby uzyskać niezbędną skalę pomagającą w negocjacjach z dostawcami i klientami.

Jednym z wymiarów obecnej fali konsolidacji w handlu jest i będzie wychodzenie funduszy PE z inwestycji. Ostatnio taki sygnał wysłał fundusz Resource Partners planujący odsprzedaż swojego pakietu w SPS Handel – zauważa Dariusz M. Budzeń. Innym zjawiskiem będzie jakaś formuła konsolidacji rozproszonych sieci spółdzielczych.

Przypomnijmy, niedawno do UOKiK wpłynął wniosek Polfood Group S.A. z siedzibą w Warszawie, o zgodę na przejęcie kontroli nad SPS Handel S.A. Wcześniej firma ta sprawowała kontrolę na SPS Handel wspólnie z funduszem Resource Partners.

W skali kraju pod szyldem „Społem” działa niemal 4 tysiące sklepów, jednak marka traci udział w rynku. Od 2011 roku, na bazie sklepów własnych spółdzielni Społem, a także przez pozyskiwanie nowych lokalizacji na rynku rozwija się sieć Gama, współpracująca z Eurocash.


  • Łukasz 2018-08-18 14:35:09

    Mały handel i konsolidacja? Te dwa pojęcia wykluczają się wzajemnie zarówno w obszarze właścicielstwa jak i świadomości. Nie wiem w jakim świecie ten Pan żyje. Polecam zejść na ziemie.

ZOBACZ WSZYSTKIE (1)





BĄDŹ NA BIEŻĄCO


OGŁOSZENIA

Ilość aktualnych ofert: 7090

SZUKAJ OBIEKTÓW KONFERENCYJNYCH

Wyszukiwanie zaawansowane

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. O celach tego przetwarzania zostaniesz odrębnie poinformowany w celu uzyskania na to Twojej zgody. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.