Reklama
Partner serwisu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Prezes Grupy Chorten: Kupując w polskich sklepach polskie produkty okazujemy swój patriotyzm

– Nie nazywamy się siecią, bo najważniejszy jest handel z ludzką twarzą, a kupując w polskich sklepach polskie produkty okazujemy swój patriotyzm – podkreślał podczas II Targów Ogólnospożywczych Grupy Chorten jej prezes Krzysztof Pakuła.
Reklama

Targi już po raz drugi stały się miejscem debaty o ważnych zagadnieniach dla branży spożywczej, ponieważ Grupa Chorten od dawna promuje zakupowy patriotyzm i prowadzi kampanię „Kocham Polskę – kupuję w polskich sklepach''. Organizatorzy podnoszą ten temat, bo mimo, iż najnowsze badania rynku wskazują, że 70 procent Polaków woli kupować polskie produkty, to ta deklaracja nie zawsze wiąże się ze świadomością, co jest tak naprawdę polskie. Nie do końca też rozpoznajemy polskie sklepy.

- Nie ma wolności bez gospodarczej niezależności. A tej niezależności nie będzie bez silnych polskich firm, dlatego trzeba budować świadomość Polaków, by wspierali polską gospodarkę, tak jak robią to np. Niemcy. Te pieniądze wydawane tutaj na miejscu wracają choćby w postaci podatków – mówiła Magdalena Szabłowska, dyrektor do spraw eksportu w Grupie Mlekovita. 

Podkreślała, że firma, która ma w 100 procentach polski kapitał nie bała się też wprowadzić na sklepowe półki marki mleka pod nazwą „Polskie”. Zaznaczała także, że firma, która tworzy najcenniejszą polską markę i z powodzeniem zdobywa rynki zagraniczne eksportując do 80 krajów świata, stara się mocno współpracować lokalnie. To właśnie wywodzące się z Podlasia sklepy PSS Społem Białystok i te pod szyldem Grupy Chorten jako pierwsze testują wszystkie wprowadzane przez Mlekovitę innowacje.

O tym, że mija czas zachłyśnięcia się zachodnimi towarami mówił Stanisław Panasiuik, właściciel trzech sklepów partnerskich Grupy Chorten z Białej Podlaskiej. 

- Jeszcze do niedawna klienci pytali o zachodnie marki, bo panowało przekonanie, że tam mają lepszą technologię wytwarzania. A teraz klient już nie prosi: „daj mi niemiecką czekoladę”, dziś ludzie pytają mnie, czy produkt jest z Polski, bo wiedzą już, że lepiej zrobiony - stwierdził Stanisław Panasiuk.

Janusz Kulesza, zastępca prezesa PSS Społem Białystok zaznaczał, że jeśli chodzi o produkcję, to firma wykorzystuje surowce z najbliższej okolicy i to też jest przejaw patriotyzmu lokalnego. 

- W produkcji bazujemy na naszym regionalnym rynku, dla przykładu mięso do wyrobów wędliniarskich zamawiamy w Brańsku, a  mąkę dla naszych piekarni bierzemy z zakładów zbożowych w Białymstoku. Obrót finansowy powinien się zamykać w obrębie naszej małej ojczyzny, a wtedy budujemy zamożność regionu – uważa Kulesza.

Mówił też o wielu inicjatywach kulturalnych i charytatywnych, które wspiera białostocka spółdzielnia, jak choćby Up To Date Festival czy dziecięce hospicjum, co świadczy o tym, że pieniądze wydawane lokalnie wracają do społeczności.

- To jest nasz obowiązek i tak powinni działać przedsiębiorcy - skwitował przedstawiciel PSS Społem. 

Z kolei Krzysztof Pakuła, prezes Grupy Chorten mówił, że działa ona na zasadzie partnerstwa, a nie franczyzy, tworzą ją handlowcy wywodzący się z konkretnego miejsca, którzy znają potrzeby swoich klientów.

- My stąd pochodzimy i jesteśmy dobrze znani swoim klientom. Ja sam prowadząc sklepy wielu swoich klientów znam po imieniu, wiem czego szukają, znam nawet potrzeby ich milusińskich – zaznaczył prezes Pakuła. – Jesteśmy dla ludzi, znamy się, prowadzimy biznes z ludzką twarzą. Nie jesteśmy jak duże sieci jedynie maszyną do zarabiania pieniędzy, dlatego bardzo angażujemy się w działania charytatywne czy sponsorowanie sportu. Jesteśmy też po to, by wspierać polskich detalistów, dystrybutorów i producentów. Osobiście uważam, że nie jest patriotą ten, kto nie kupuje w polskich sklepach.

Prof. Robert Ciborowski, rektor Uniwersytetu w Białymstoku i ekonomista, który sam nazywa się rynkowym liberałem, komentował, że w chwili obecnej wiele się mówi o wolnym rynku, ale tak naprawdę go nie ma.

- Gdy nasze produkty wchodzą na rynek, to obowiązują nas unijne obostrzenia. Jeśli mamy wspierać polskie produkty, to tylko tu, za granicą nie mamy szans. Polskie produkty są doskonałej jakości, dużo lepszej, niż te zagraniczne, w handlu i branży spożywczej mamy przewagi konkurencyjne, więc gdyby wszystko było takie proste, to już dawno byśmy ten światowy rynek zdominowali – mówił wprost prof. Ciborowski. 

Co do realnej możliwości wsparcia polskiego handlu i sektora spożywczego przez polityków, to ekonomista upatruje ją jedynie w obniżeniu podatków.

- Podstawą jest, by przede wszystkim nie przeszkadzać w prowadzeniu biznesu. A aby wspierać własne, rodzime firmy trzeba przedsiębiorcom dać możliwość kumulowania zysków. To przyspieszy rozwój firm i poprawi ich konkurencyjność. To  kumulowanie zysków może nastąpić tylko w jednej sytuacji, czyli gdy obniży się podatki – przekonywał Ciborowski. 

Samorządowcy obecni na debacie zaznaczali, że do dyspozycji mają tylko „miękkie” rozwiązania, jeśli chodzi o możliwość wsparcia dla lokalnych sklepów i producentów. Jak mówił Rafał Rudnicki, zastępca prezydenta Białegostoku, czasem urzędnicy muszą się wręcz tłumaczyć przed służbami z tego, że chcą pomóc firmom.

- Nasze zadanie jako samorządu to stwarzanie warunków do rozwoju przedsiębiorczości. To przyjazna obsługa w urzędach, bez względu na to, czy firma jest mała czy duża. To także uzbrajanie terenów inwestycyjnych czy budowanie do nich dróg – uważa wiceprezydent Rudnicki.

Natomiast Jerzy Leszczyński, marszałek województwa podlaskiego obecny na debacie zaznaczał, że istotna jest wspólna promocja regionu i sektora spożywczego. Stąd inicjatywy takie jak choćby Podlaska Marka Roku.

- Podlaską Marką Roku jest choćby Mlekovita, ale na Podlasiu mamy też dużo produktów regionalnych i tradycyjnych. Warto, by one też znalazły się w sklepach – uważa Leszczyński.

Andrzej Kondej, doradca marketingowy specjalizujący się w branży FMCG podsumowując debatę skwitował, że należy podejść do tematu patriotyzmu konsumenckiego racjonalnie.

- Handel musi być żywy, na rynku muszą być sklepy małe, średnie i duże. Ale wielu klientów nazywamy dziś smart shopperami. To klienci decydują, czego potrzebują, a rolą sklepów jest wyjść do nich z dopasowaną ofertą – zaznaczał Kondej.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (2)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.