Produkty lokalne i ekologiczne wyróżniają ofertę lokalnych detalistów

Przed określeniem celu i strategii placówki handlowej warto przeprowadzić, jeśli nie profesjonalne, to przynajmniej quasi badania rynku. Właściciel może sprawdzić słabe punkty konkurencji, np. mały wybór pieczywa czy krótkie godziny otwarcia i próbować w nich się wyróżniać.
- Wiedząc, na przykład że w naszej miejscowości jest z roku na rok coraz więcej osób po 60 roku życia. możemy spróbować dostosować ofertę produktową do tej właśnie grupy odbiorców - radzi Łukasz Gajewski.
Drugim ważnym czynnikiem, który decyduje o klęsce niewielkich placówek handlowych jest niewystarczająca wiedza właścicieli na temat produktów, klientów, tendencji w danej branży czy technik sprzedaży.
- Bez profesjonalnej wiedzy na temat marketingu i promocji, małe sklepy nie odniosą sukcesu, zwłaszcza że placówki wielkopowierzchniowe są na tej płaszczyźnie bardzo mocne - wyjaśnia Łukasz Gajewski. I dodaje, że nie należy zapominać o inwestowaniu w relacje z dotychczasowymi klientami. Zdobycie nowego klienta jest 5-10 razy bardziej kosztowne niż utrzymanie dotychczasowego.
Magdalena Wysocka z Target BPO dodaje, że właściciele małych sklepów powinni zainwestować w terminale. Płatność kartą jest szybsza i wygodniejsza, a proponując taką formę płatności właściciele wychodzą naprzeciw oczekiwaniom klientów.