Reklama
Partner portalu

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Reklama

Przedsiębiorcy rezygnują z franczyzy w handlu

60 tys. polskich firm działa w systemie franczyzowym. Sektorem, w którym taki model prowadzenia biznesu cieszył się do tej pory największą popularnością, był handel. Jednak koszt uruchomienia takiej działalności w systemie franczyzowym jest dosyć wysoki. Dlatego franczyzobiorcy coraz częściej decydują się na prowadzenie firm usługowych, które w praktyce wymagają mniejszych nakładów kapitału.
Reklama
Tu największą popularnością cieszy się edukacja, usługi dla firm (B2B) oraz pośrednictwo finansowe. Duże znaczenie kosztu uruchomienia nowej firmy potwierdzają także badania. Według serwisu „Franczyza w Polsce" znaczna część respondentów zwraca uwagę na okres zwrotu takiej inwestycji. Aż 60 proc. z nich oczekuje, że potrwa on maksymalnie do 18 miesięcy, z czego ponad połowa chciałaby aby było to od 6 m-cy do roku. Jednak w praktyce biznesowej czas ten przyjmuje się średnio na 2 do 3 lat. Co ciekawe, w niektórych przypadkach nawet 5 lat, nie jest niczym nadzwyczajnym. Jednak taki czas zwrotu inwestycji jest w stanie zaakceptować tylko 8,1 proc. badanych.

Założenie firmy w systemie franczyzowym nie różni się zasadniczo od uruchomienia klasycznej działalności gospodarczej. - Tutaj również są potrzebne odpowiednie zezwolenia czy koncesje, jeśli wymaga tego specyfika danej branży. Na długość załatwiania wszystkich formalności wpływ ma również sam franczyzodawca - wyjaśnia Paweł Słowiakowski z LepszaOferta.pl, firmy działającej m.in. jako franczyzodawca. Przykładowo, czas potrzebny na dołączenie do popularnej sieci fast food może wynieść nawet 16 miesięcy. Trzy czwarte ankietowanych stwierdziło, że wkład własny nie powinien wynosić więcej niż 70 tys. zł.

Na rynku istnieją również systemy, w których opłaty początkowe są ograniczone do minimum lub wręcz proponują udział w swoim systemie franczyzowym bez jakichkolwiek inwestycji. Przedsiębiorca musi jedynie ponieść opłaty związane ze zwykłym uruchomieniem działalności gospodarczej, a w przypadku jej posiadania, nawet to nie jest konieczne.Taka forma współpracy jest często wybierana przez różnego rodzaju agencje ubezpieczeniowe czy punkty poboru opłat, które dzięki niej mogą poszerzyć swoje oferty o nowe usługi.

Miniony rok był kolejnym, w którym wzrosła liczba systemów franczyzowych i agencyjnych. Jeszcze szybszy wzrost zanotowano w ilości placówek prowadzonych przez franczyzobiorców. Wszystko wskazuje na to, że tempo otwierania nowych firm w tym modelu nie osłabnie również w 2015 roku.

 


 

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (2)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum

Drogi Użytkowniku!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych możemy przetwarzać Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane dodatkowo jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do odwołania zgody oraz prawo sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl. Wycofanie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania dokonanego przed jej wycofaniem.

W dowolnym czasie możesz określić warunki przechowywania i dostępu do plików cookies w ustawieniach przeglądarki internetowej.

Jeśli zgadzasz się na wykorzystanie technologii plików cookies wystarczy kliknąć poniższy przycisk „Przejdź do serwisu”.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.