Reklama

DlaHandlu.pl – wiadomości handlowe, FMCG, ecommerce, franczyza, sieci handlowe

Przez podatek koszt członkostwa we franczyzie może wzrosnąć

- Nowy podatek z pewnością spowoduje zmiany na polskim rynku retailowym. Jedynie gracze, którzy właściwie zareagują, będą mieli szanse na odniesienie sukcesu w nowym otoczeniu rynkowym - uważa dr Maciej Kraus, dyrektor w dziale doradztwa biznesowego PwC.

Reklama

Zdaniem Macieja Krausa interpretacja ministra finansów tylko pozornie wydaje się być jasna - jak głosi komunikat „W przypadku sieci handlowych podatek od sprzedaży detalicznej będzie płacony przez franczyzodawców”.

Dalej ministerstwo poinformowało w komunikacie PAP, że „w przypadku sieci handlowych podatek będzie obliczany, pobierany i wpłacany przez franczyzodawców. W przypadku, gdy w skład sieci handlowej wchodzi kilku franczyzodawców, podatek będzie obliczany, pobierany i wpłacany przez właściciela marki handlowej, a w przypadku współuprawnionych do marki – przez wszystkich współuprawnionych proporcjonalnie do posiadanego udziału w marce handlowej”

- Chciałbym zwrócić uwagę, że taka propozycja jest trudna do realizacji w polskim systemie prawnym. Przede wszystkim pod względem podatkowym - jeden podmiot (franczyzodawca) płaci podatek za inny podmiot (franczyzobiorca). Alternatywą byłoby oddzielne opodatkowanie każdego z franczyzobiorców. Ale wtedy większość z nich, ze względu na swoją niewielką skalę, nie spełniałoby kryterium obrotowego i w efekcie uniknęłoby opodatkowania. Myślę, że trudno dziś przewidzieć jak podatek wpłynie na zachowania konkretnych placówek - z pewnością jednak przy ww. interpretacji koszt członkostwa we franczyzie wzrośnie - zauważa nasz rozmówca.

Reklama

Lista tagów

Zobacz komentarze (2)

Proszę podać imię
Proszę wpisać treść komentarza
Dodając komentarz, oświadczasz, że akceptujesz regulamin forum